Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Sommar och sol ... hur behåller ni motivationen?

• Vänligen logga in för att kunna svara
19 svar till detta ämne

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 343 inlägg

Hej på er! Hur sjutton gör nu för att behålla skidmotivationen hela sommaren? Jag brukar känna mig rätt pepp under tidiga våren - när man har snön i färskt minne - men sen dalar motivationen.

Har ni några knep för att lura er själva, för att påminna er om att det är nu vi borde träna för att vara starka och snabba sen när snön kommer? 

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 288 inlägg
Prylnörderi. Och tanken att släta vägar är bästa underlaget för rullskidor. Med första halkan kommer gruset och då är det låååångt kvar till eventuell snö.

För egen del är skidarkeologi sommarens tema (se punkt ett).

Badmotorfinger

Badmotorfinger

Medlem

• Members
  • Pip
  • 92 inlägg
Lystbetont trening etter årstiden. I praksis blir det kajak, rodd og løping i skogen. Utnytte sommeren og kjenne på den.

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 210 inlägg

Juli brukar inte vara någon höjdarmånad. Men löpning och kajak blir det i alla fall. Med sensommaren och  hösten kommer rullskidsmotivationen tillbaka. Gjorde premiär igår på rullskidor vilket måste vara senaste premiären sen -05 för mig. Tungt och segt.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 425 inlägg
Tar alltid en ”skidpaus” i april. Börjar med rullskidor i maj och varieras sen mellan klassiskt och skejt. Varierar även med annat, kajak och löpning är bra. Vissa år ledsnar jag helt, då är det bara att ta ett brejk och hitta på ngt kul

tophat

tophat

Medlem

• Members
  • Pip
  • 98 inlägg
Sommaren är en fantastisk tid att träna. Komma ut tidigt på morgonen och se en spegelblank sjö, bli brun och avsluta passet med ett bad. Bra rull på skidorna, behaglig temperatur, ljust. Hur kan man inte bli motiverad? Tänk vad hemskt det blir till hösten istället när det regnar vågrätt och är två grader varmt när man ska ut på långpass.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 971 inlägg
Mitt tipsär swimrun. Bra träning för hela kroppen och knoppen. Annars är rull än bättre naturuppöevelse än glid i södra sverige

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 514 inlägg
Jag har två knep, första är enklast men ger samtidigt lite press. Anmäl dig till lopp, det finns rullskidslopp nära dig ( tror jag).
I princip har jag alltid mer lust att träna än tid, huset ska målas, veden fixas, staket, byggprojekt av olika slag som förråd eller uteplats. Semester är oftast svårast att kombinera med träning eftersom vi gör något tillsammans i familjen och reser kanske (i Sverige i år).
Andra knepet är att helt enkelt inse att kroppen reagerar på träning och blir bättre, njut av detta och variera träningen mellan allt som passar dig. Jag simmar, cyklar, skidor efter säsongen, springer som vanligaste sporterna. Men alltid att njuta av att kunna träna, intervaller går också att njuta av om man kör så ofta att man ser förbättring.

Så antingen träna för lopp eller för att det är skönt att kroppen svarar på träning. Det ena prestationsbelönande och det andra mer för egen upplevelse.

Jag har alltid avundats de som kan träna på heltid…

utter

utter

Medlem

• Members
  • Pip
  • 210 inlägg

Så är det förstås. Man anmäler sig till lopp i Augusti eller September så höjs motivationen att träna i juli.

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 211 inlägg
Det är ju nu som det är skönt att träna. Bra väder för det mesta och vacker natur på rullskidsrundorna/MTB-rundorna. Värre till vintern om det bara erbjuds varv på varv på ett konstsnöspår... Då ledsnar jag iaf.

Skickat från min VOG-L29 via Tapatalk
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

TobbeB

TobbeB

Medlem

• Members
  • Pip
  • 69 inlägg
Jag tränar mycket varierat på sommarhalvåret och blir då motiverad att träna nästan dagligen. Mest blir det MTB och orientering. Annars rullskidor, varannat pass klassiskt /skate. Kajak, landsvägcykling, löpning på stigar eller myr, med eller utan stavar m.m.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 343 inlägg

Jaha då var det dags igen. Härligt med sommargrönska men vintern känns extremt långt borta. Dags att bita ihop lite för att få skidträningen gjord... Känns segt att plocka fram rullskidorna.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 044 inlägg

blandmissbruk är väl det vanligaste: löpning, mtb, sup, kajak, padeltennis och allt vad folk håller på med oavsett mellanchefsposition eller ej.

För egen del har jag anmält mej till UV90 så det är väl främst det som håller motivationen uppe.

Kombinerar löpning med styrkelyft och lite skierg ibland.

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 922 inlägg

Inte slutar vi (=jag och frugan) med skidåkningen bara för att det blir sommar. Efter en månads uppehåll blev det Torsby förra helgen och även kommande helg. Semestern går norrut i Sverige i år och då blir det naturligtvis besök i Bräcke (Mid 365). Annars kan man ju ägna tiden åt rullskidor (med 2:or för fartvindens skull) och MTB.

Hobbymotionären

Hobbymotionären

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg

Kombinerar löpning med styrkelyft och lite skierg ibland.

Med styrkelyft alltså?

Är måhända en smula skadad efter många år i gymvärlden men just den kombinationen måste vara otroligt ovanlig. Är det styrketräning som avses månne? :-)

För egen del så är skidor än så länge bara ytterligare en i raden av friluftsaktiviteter som ska göras så det råder ingen direkt motivationsbrist här inte. Kombinerar som så många andra de där enstaka passen på rullskidor med mer sommarbetonade aktiviteter. Blir roligast så, det räcker som motivering för mig.

MC Hammer

MC Hammer

Veteran

• Moderators
  • 2 044 inlägg

Styrkelyft = knäböj, bänkpress och marklyft.

De är inte enda styrketräningen jag gör men de basövningarna är det jag främst fokar på när jag är på gymmet.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 425 inlägg
Jag har nördat ner mig i skejtteknik, nästan på gränsen till besatt

Hobbymotionären

Hobbymotionären

Medlem

• Members
  • Pip
  • 19 inlägg

Styrkelyft = knäböj, bänkpress och marklyft.

De är inte enda styrketräningen jag gör men de basövningarna är det jag främst fokar på när jag är på gymmet.

Jag förstår. Trevliga övningar helt klart!

Funderade på om du tävlade i nämnda övningar (styrkelyft), därav min förvåning (och förtjusning). Inte ofta man ser styrkelyftare snöra på sig löpardojorna direkt :-)

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 881 inlägg

Ett tips för att hålla motivationen uppe. Passa på att träna medans det är möjligt - det kommer en tid då skador och ålder sätter stopp för träningen !

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 848 inlägg

Brukar vara jättesugen, men pollenallergin gör att utomhusträning oftast är nästan omöjligt från mitten av mars till mitten-slutet på maj. Man får passa på under regniga perioder när det är blött o trist att cykla eller åka rullskidor. Så det blir tyvärr mest bara lite gym nu. Mitt på sommaren brukar jag vara på Österlen och åka rullskidor bland rapsfält och betor, motvinden kan ersätta backträning. Lite sugen på att börja med badutflykter på rullskidor till Sandhammaren, medan familjen i övrigt cyklar. Landsvägscykel och yoga/styrketräning med TRX-sling utomhus är både skönt och nyttigt.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar