Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Favoritpass på rullskidor


boffi

Recommended Posts

Vilka är era favoritpass på rullskidor? Behöver inspiration inför Klarälvsloppet och nästa vinter.

 

Själv åker jag oftast samma sträcka och fart. Blir oftast 15-20 km i gubbfart på vardagarna och ett lite längre pass på ca 30-50 km på helgen. Försöker även få in intervaller eller backintervaller 1 gång i veckan. Har i år börjat att åka nästan alla pass på 4:or även distanspassen.

 

Tar gärna emot tips på bra träningspass som är roliga och/eller ger bra effekt för långlopp.

Link to comment
Share on other sites

Kör ungefär samma upplägg men har ibland svårt att hitta tid pga 8mån knodd. Det bästa tipset jag kan ge är att på dom längre turerna variera farten, typ lugnt första milen, tävlings tempo nästa mil, lungn mil igen följt av 1 mil intervaller, sedan lite lungt innan hemfärd.. annars gillar jag att köra 1mil i A2 tempo följt av 1mil i tävlings tempo på kortare pass. Har dock inga 4:or men 2:or fram och 5:or bak
Link to comment
Share on other sites

Jag gillar att köra intervalleri i inte allt för branta uppförsbackar. Har en 1,6 km backe där jag varvar mellan stakning och diagonal. Att den inte är för brant gör att det även går att köra på utför utan att oroas.

 

Nyttigast i övrigt är väl ett långpass men favorit vet jag väl inte om det är. Snabbdistans (15-20km) är också nyttigt, speciellt om det är någon tävling som hägrar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...