Vad är anledningen till dessa nya bestämmelser ?

Nya FIS-krav på rullstavspetsar 2022?
Postad 08 april 2022 - 00:00

Postad 08 april 2022 - 06:50

Vad är anledningen till dessa nya bestämmelser ?
Tror att detta kan vara en anledning https://www.svt.se/s...ck-stav-i-benet
Postad 10 april 2022 - 23:44

Rullskidcenter säljer en adapter som går att montera ovanpå befintlig Rex rullholk:
Ser ju ut att lösa uppgiften. Uppges passa även Swix TBS.
Är även granskad och godkänd av Skidförbundet.
https://www.facebook.../Rullskidcenter
Postad 11 april 2022 - 13:53

Tror att detta kan vara en anledning https://www.svt.se/s...ck-stav-i-benet
Det har jag svårt att tro, staven hade ändå gått in i benet, men stannat vid brickan. Fast det kan nog vara bra, då den minskar risken att bryta staven i asfaltsbrunnar och djupa hål.
Postad 11 april 2022 - 20:05

Det har jag svårt att tro, staven hade ändå gått in i benet, men stannat vid brickan. Fast det kan nog vara bra, då den minskar risken att bryta staven i asfaltsbrunnar och djupa hål.
Asfaltsbrunnar och hål är faktiskt grejer som jag inte tänkt på som fördelar, men gissar att FIS i första hand har tänkt på att skydda "mjukvara". Skador kan det ändå bli men "skräckbilderna" på löpsedlarna blir inte fullt så läskiga med bättre skydd. Kanske FIS vill undvika att kopplas samman med skräckskador?
Undrar hur de stackare tar det som fått fjäder i brallan av den perfekta pendelkänslan i stakningen som den superdyra staven förstås har(?). Addera på några gram plast i stavänden med ny design på rullholk och pendelkänsla ajöss.....
Postad 12 april 2022 - 08:28

https://polder.se/sv...lerski-tip-21/ löser uppgiften, men uppfyller inte regeln, märklig regel, borde vara en minsta area och inte minsta diameter för att undvika sticka igenom saker.
Postad 12 april 2022 - 10:09

https://polder.se/sv...lerski-tip-21/ löser uppgiften, men uppfyller inte regeln, märklig regel, borde vara en minsta area och inte minsta diameter för att undvika sticka igenom saker.
Länken verkade inte funka.
Kan hålla med om att en minsta area vore lämpligare som kravsättning eftersom det borde vara lika funktionellt samtidigt som det ger större frihet för design. I nuläget med skrivelsen från FIS i åtanke så borde bara runda former godkännas. Åtminstone så måste en cirkel på minst 30mm hittas i trugans form.
Kanske är den största fördelen med diameter 30mm att det är lätt att kontrollmäta vid tävling. Att mäta och beräkna sig fram, med hjälp av skjutmått, att en truga med fri form har en area av minst 707mm2 är en utmaning....
Postad 12 april 2022 - 11:20

" Rex QR Rollerski Tip " sök på detta så kommer man rätt.Länken verkade inte funka.
Kan hålla med om att en minsta area vore lämpligare som kravsättning eftersom det borde vara lika funktionellt samtidigt som det ger större frihet för design. I nuläget med skrivelsen från FIS i åtanke så borde bara runda former godkännas. Åtminstone så måste en cirkel på minst 30mm hittas i trugans form.
Kanske är den största fördelen med diameter 30mm att det är lätt att kontrollmäta vid tävling. Att mäta och beräkna sig fram, med hjälp av skjutmått, att en truga med fri form har en area av minst 707mm2 är en utmaning....
Postad 28 maj 2022 - 00:54

Uppdatering från Skidförbundet. Verkar bli en mjukstart med de nya reglerna för rullstavspetsar i år och skarp tillämpning från nästa år.
Information gällande nya tävlingsregler sommaren 2022 - Längdåkning - Svenska Skidförbundet (skidor.com)
Postad 09 juni 2022 - 10:27

Tyvärr så finns det nog inga ännu att köpa. Jag är måttligt imponerad över nivån på information från Skidförbund och Sporthandlare och kan inte dra andra slutsater än att det är yrvaket rätt över!
Efter flertalet mail till Svenska skidförbundet utan respons så fick jag tillslut kontakt i förra veckan med en person på förbundet som är ansvarig för Rullskidor m.m. Han kunde bekräfta att den nya FIS-regeln kommer att tillämpas på tävlingar efter den 1 juli. Han hade ingen kännedom om hur tillgången på trugor kommer att se ut och som uppyller kommande krav. Det skulle hållas ett möte i maj där bl.a. denna fråga skulle behandlas.
För ett par veckor sedan så fick jag kontakt med en tillverkare av sportutrustning och vars varumärkesnamn börjar på S och slutar på x. De räknade med att godkända trugor skulle finnas ute i handeln innan 1 juli. Fast det var inte helt säkert.
Så läget känns lite oklart. Ansvaret för att följa upp regler ligger på arrangören av tävling. En rimlig tanke är att man inte nitiskt kan kolla efterlevnad på detta om det inte hunnit komma ut produkter på marknaden i tid. Alternativet är att folk kör på snötrugor......
För närvarande säljer sporthandlare produkter som inte kommer att vara godkända på tävling efter 1 juli, håhå jaja.Vore inte helt fel om de tydligt informerade om läget. Jag kommer inte att köpa på mig fler produkter av gammal design och prutläge för dem som ändå vill göra det.
Alright, tack för svaret. Trist att hanteringen av detta är så dålig.
Postad 09 juni 2022 - 10:32

Rullskidcenter säljer en adapter som går att montera ovanpå befintlig Rex rullholk:
Ok tack för tipset! Ska testa dessa (på swixtruga)
Postad 10 juni 2022 - 21:46

Ok tack för tipset! Ska testa dessa (på swixtruga)
Välkommen tillbaka vi har saknat dig Jimmy!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar