Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

skate - hjälp snälla


stinajx

Recommended Posts

Jag har, efter att varit endast turåkare, skaffat mig skateskidor. Helt fantastiskt kul men är helt självlärd. Eftersom de två veckor om året jag har tillgång till snö kändes alldeles för lite så investerade jag i ett par skaterullskidor med tillbehör.

Har Marwe med motstånd 2 (det blev jag rekommenderad på Alewalds).

 

Nu kör jag runt med mina rullskidor i Stockholms omnejd men vet inte om det blir rätt, om jag har bra fart, vad som är ett bra träningspass eller vad som skulle förväntas av mig att kunna om jag gick med i en klubb.

 

Jag känner ingen som kör varken rullskidor eller skateskidor på snö eller hjul så har ingen att fråga så därför vänder jag mig till er.

 

1. Finns det någon skidklubb/rullskidklubb som skulle ta sig an en medelålders tjej eller måste man vara typ vasaloppsåkare?

 

2. Vad skulle förväntas av en ovanstående när det gäller fart/längd på pass?

 

3. Finns det någon klubb som ger privatlektioner eller kurser? (hittar bara för klassiskt)

 

4. Jag tycker att jag lägger väldigt mycket kraft i höger bens frånskjut jämfört med vänster ben. Bör kraften vara jämt fördelad på båda benen eller är det ok?

 

5. Har ni något bra youtubevideotips för teknikträning?

 

Tack på förhand :)

Link to comment
Share on other sites

Vad roligt med en till som insett att skejt är skoj!

Mitt första tips blir att kontakta en klubb, ex Sundbyberg.

Det borde inte förväntas så mkt.

Jag kan tycka att det borde finnas klubbar som ger skejtlektioner, men vet inte. Om du är beredd att betala så finns det ju skidcoacher, en jag kan rekommendera i Stockholm är Malin deMora, utbildad via svenska skidförbundet. Å, vill du ta en tur till Västerås så hjälper jag dig gärna ;-)

Om att du lägger mer kraft på höger ben är svårt att svara på då det är olika i de olika växlarna, men här är grundtipset balans. 

En god investering kan vara att köpa www.sisuidrottsbocker.se/produkt/battre-skidteknik-digital-artikel där finns tips och filmer i alla växlar och tekniker.

Lycka till!

Link to comment
Share on other sites

Bra gjort att ge dig på rullskidor helt på egen hand! Jag ser att du handlat på Alewalds - där ingår det en teknikträning i grupp om man köper skidor eller långsfärdsskridskor - kanske även rullskidor? Du kan ju kolla.

Annars är ju tipset att kontakta klubbarna. Vet inte var du bor, men det finns ju Sundbybergs IK, Stockholms rullskidklubb, Täby IS, IK Jordbänningarna i Haninge, Nacka Värmdö SK och säkert fler som jag glömt. Fråga om de har nybörjargrupper eller nån typ av introduktioner. (Jag fattar precis vad du menar med "finns det nån som skulle ta sig an en medelålders tjej eller måste man vara typ vasaloppsåkare"...)

 

Om du har möjlighet att betala lite mer finns det en officiell Vasaloppscoach i Stockholm. Hon ordnar teknikkurser på längdskidor och läger på snö, även skejt. http://traningsinspiratoren.se/

 

Mellan träningspassen kan du roa dig med podden lagom Konditions skejtavsnitt från i våras. #158.

Link to comment
Share on other sites

Det låter som snö&tö skulle passa de verkar ha träningsgrupper med olika nivåer inkl nybörjare. Om det är tekniken du är ute efter kommer du långt själv. Mycket handlar om balans. Testa utan stavar, eller bara ha stavarna som ”balanshjälp”. Om du lägger mer kraft på ena sidan har du sannolikt inte riktigt hittat balansen på båda sidor. Tyvärr finns inte jättemycket på nätet, i alla fall har inte jag hittat ngt.
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...