Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skillnad på RMP- och NIS-plattor/kit?


Torparn

Recommended Posts

Tänkte sätta Rottefella Move Switch på ett par gamla skidor där jag måste skruva fast dem. Tydligen är det RMP man ska ha då, det blå kittet på Rottefellas sajt. Det jag undrar är om det är kompatibelt med NIS, så att man sedan kan flytta över det till nya skidor med NIS-plattor?

 

I så fall är skillnaden mellan det blå RMP-kittet och det röda NIS 3.0-kittet att man i det blå får med plattorna som man kan skruva fast, eller?

 

Jag blir inte riktigt klok på att kolla på bilderna på nätet - kuggarna ser lite olika ut mellan RMP och NIS 3.0. Tycker också det är svårt att se vad som ingår i kitten, på t ex polder.se påpekar de att man måste köpa plattorna separat från RMP-kittet, medan andra ställen säljer RMP-kit utan att plattor finns att köpa till.

Link to comment
Share on other sites

Har monterat Move på ett par Fischer med NIS 1.0 och det som ingick i det kitet var en extra platta man klistrar framför och som håller fast själva vredet. Är väl nåt liknande för IFP (Turnamic) som antagligen har lite annorlunda höjd.
Tror Move Switch ser helt lika ut för NIS 1.0 och de skruvade lösningarna för t.ex. Salomon/Atomic. Bäst verkar ju den nya adaptern RMP (Rottefella Mounting Plate) se ut då det inte kräver nån klistrad platta framför. Vet ej om den ingår i RMP-kitet men de är ju billiga att köpa separat.
https://www.xxl.se/rottefella-xc-mounting-plate-rmp-amer-20-21-monteringsplatta-langdskidor-svart/p/1177780_1_style?gclid=CjwKCAjw9uKIBhA8EiwAYPUS3GnRBcnnRoPG1SfXVT1EA_YVdDmwbA3HhWF0rBUYrF00jzdsKOC04xoCAGsQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

 

EDIT: Här finns allt du vill veta om Rottefellas utbud - https://issuu.com/rottefella/docs/katalog_2021-2022_-_issue

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret. Ja, det verkar rimligt att skillnaden mellan kitten bara är den extra plattan som man sätter framför. Så om man köper den där långa plattan du länkade kvittar det vilket kit man tar (i alla fall så länge det inte är IFP). Och det verkar ju bättre med en lång platta utan att behöva klistra en annan framför.

 

(Såg förresten att Länna Sport har en kampanj på lite olika bindningar just nu, så man sparar några hundralappar där.)

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte den långa plattan som larsbern länkade till ovan, samt RMP-kittet, och ifall någon annan undrar kan jag berätta att (som väntat) innehåller kittet ingen bottenplatta, utan bara en adapter som man kan klistra fast framför en kort RMP-platta. Den behövde jag alltså inte använda, och bindningen funkar utmärkt på den långa RMP-bottenplattan.

 

Jag är hyfsat säker på att bindningen i övrigt är lika, så med denna långa platta hade det gått lika bra med NIS 1.0 (rosa färgkod) eller NIS 3.0 (röd) -kitten, men de har jag alltså inte testat själv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...