Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Alliansloppet 2021


Volevodin

Recommended Posts

Nu är rullskidhelgen i Trollhättan igång med elitloppet över 15 km med Magnus Grate bland herrarna och Ebba Ribom bland damerna som segrare,

Tyvärr missade jag 5 min i början av sändningen och fick inte veta vilka som refererade eller vad det var för byggnad på startrakan.

 

Nu kan ni fylla på med spekulationer inför Alliansloppet på lördag och sen upplevelser från loppet efteråt.

Link to comment
Share on other sites

Prognosen säger 13-14 grader och mulet i morgon. Ingen nederbörd. För en glad motionär på ~90 kg, bör man köra gummi- eller PU-hjul då?  :huh:

Enl klart.se skall det regna lite lätt kl 10, sen uppehåll 11-12 för att åter börja regna kl 13 och sen fortsätta hela eftermiddagen.

Frågan är om regn kyler däcken så att det blir fördel gummi även om din vikt talar för PU.

Link to comment
Share on other sites

I går testade jag i regnet och ca 12 grader att köra med gummi fram och PU bak. Tyckte det rullade ganska bra trots regn, men lite vingligt vid kurvor eller om vägbanan lutar åt sidan men då jag väger lite mer ca 110 kg. Det hade jag åkt på om jag åkte i morgon. Annars har jag startat vid tidigare lopp och vid ca +5 grader med PU och det har även fungerat, men det går inte lätt i starten. Men sedan tyckte jag att rullet inte var sämre än åkarna runt mig.

Link to comment
Share on other sites

Såg på lördagens lopp att eliten bytt skidmärke från SkiGo till Swenor. Inget dock som kommenterades i sändningen. Tydligen hade det varit så mycket strul med skidor under torsdagens lopp att arrangören tvingades agera snabbt. Tur att det gick att skramla fram så många skidpar från annan leverantör med kort varsel.
Såg lite artiklar på aftonbladet om åkares missnöje och det bekräftade vad man såg i sändningen på torsdag. Vissa åkare behövde göra riktningskorrigeringar hela tiden och så skall det inte behöva vara. Oskar Svensson fick sitt lopp förstört av en kass skida som han behövde byta. Även Calle Halvarsson hade nån historia från torsdagen. Såg inte något av detta på lördagens lopp när de åkte på annat skidmärke.

Jag köpte ett par skidor av märket SkiGo för ca 1 år sedan och av samma modell som alliansloppet tillhandahöll. Måste säga att jag blev ganska förvånad när jag hörde att Alliansloppet skulle erbjuda SkiGo skidor för eliten och undrade hur arrangören tänkte(?!) och blev inte förvånad över att det slutade i fadäs.

Redan 2019 verkade det vara en "snackis" med SkiGo-skidorna. I TV4-sändningen då så hörs Robin Bryntesson säga angående att skidor tillhandahålls av arrangör: "om man nu bara får ett par som går rakt....". Så hur arrangören tänkte nu 2021 är för mig en gåta.
 

På mitt par fanns alla möjliga fel som inte går att förklara med "otur" eller "måndagsexemplar". Tycker inte dessa skidor skulle få säljas innan man fått ordning på bristerna. Det är ju inte heller så att de prismässigt ligger annorlunda än konkurrenter.

Vad jag hittade på mitt par SkiGo XC Classic:
På ett av hjulen nöp det när bulten drogs åt med normalt moment. Felet visade sig bero på att axeln inte tog upp spännkraften utan lagret utsattes för press utan mothåll på rätt ställe. Fel på mått och toleranser och inget som berodde på att man skulle knacka på axeln för att få ett kinkade lager i vilsamt läge. Kontakt med säljare och nya hjul något bättre, men inte helt robust så jag kastade ur skiten och satte in axlar från Swenor Fibreglass istället som har samma nominella mått. Har även sett att hjul från SkiGo som jag köpt eller fått utbytt senaste året har varje gång haft nån modifiering av axlar eller brickor. Verkar röra på sig på designavdelningen och förhoppningsvis åt rätt håll.

Mina skidor gick från början rejält snett och efter otaliga justeringar så fick jag dem tillslut att gå rakt. På ena skidan behövde jag fila axelhålet i gaffeln flera millimeter för att avhjälpa problemet. Dock slets bakhjulen fortfarande ojämnt. Körde med detta några månader när jag såg att ena bakgaffeln lutade uppåt mer än den andra. Skruvade av alla gafflar och inspekterade. Gafflarna var raka och fina, men passning och stöd från stommen var för dålig och de kunde vrida sig lite uppåt ur tänkt läge. Gafflarna hade behövt att ha bredare stödytor. Jag införskaffade då plastbäddningsmassa och återmonterade gafflarna med detta supermedel och det verkade robust. Tittade på skidorna efteråt och gafflarna satt lika förbenat snett. Lutade nu något om man jämförde fram med bak. Nu insåg jag att det kvarstående felet var att själva stommen var vriden något om man tittade bakifrån och längs med och att det förstås funnits med hela tiden i problembilden. Ungefär lika mycket på båda. Suck.

Återigen väntar en finjustering av hålen i gafflarna för att kompensera en orak stomme men förhoppningsvis håller det över tid efter det. Tråkigt det här för dessa SkiGo-skidor är verkligen sköna att åka på när de går rakt. Jag har senaste tiden inte använt dem och har lite mekanikerjobb kvar innan de kommer ut på träningspass igen.

Link to comment
Share on other sites

Efter att ha haft Marwe i många år köpte jag ett par Skigo med ihålig stomme. Jag testade dem och redan från början drog de snett oavsett om jag bytte sida eller knackade. Jag la ut dem på blocket och fick dem sålda för ett pris 700 kr under inköpspriset

 

Jag tycker också informationen om skidorna var bristfällig och kameramannen undvek att visa närbild på skidorna dag 2 och 3, men jag gissade mig till att det var Swenor alu skate resp Swenor alu tech ? Vilka skejthjul de körde på fick vi inte veta, men på Alliansloppet var det 3:or på elitens låneskidor - otroligt imponerande att de kunde åka så fort ändå. Jag såg en herråkare i stora klungan, som fått ett par skidor som drog utåt och han fick korrigera hela tiden, i övrigt verkade de gå rakt. Jag tycker att Sandra Hansson gav en bra och lättfattlig information om rullskidor, hjul och stavar.

Det var tur att det torkade upp till sprinten, inte troligt att låneskidorna hade regnhjul, annars hade vi nog fått se många "bambi på hal is"

Link to comment
Share on other sites

Enligt uppgift i sändningen på lördag så var det rullmotstånd 3 och med Swenor så vet jag inte hur det står sig mot 2:or?

 

Men jag undrar om de inte rullade ganska okej ändå för eliten på lördag? Såg att Max Novak i sista uförsbacken efter bron över järnvägen kom upp i 43 km/h enligt data i TV-rutan(kan man lita på det?). Jag själv tryckte på ordentligt utför samma backe med mina PU 2 som jag tyckte rullade riktigt bra, kröp ihop och stod bra, och hade enligt Garmin 38 km/h som högsta notering.

Nu hade ju förstås elitåkaren i spurtfart betydligt högre fart än mig på toppen av backen, men backen var inte jättekort och det där brukar snabbt ätas upp om det rullar trögare. Kanske är skillnaden rimlig men jag började fundera på det ändå.

Link to comment
Share on other sites

Jag undrade sen tidigare om inte Northug närde en dröm om att "knuse" svenskar i deras eget blå band; Vasaloppet. Vore häftigt att se honom topptränad på startlinjen och hoppas att han inspireras av Aukland och andra stålgubbar.

https://www.langrenn.com/petter-northug-avslorer-drom-om-a-vinne-vasaloppet.6406053-1743.html

 

Det kommer nok ikke til å skje. Hans tog som løper helt i toppen har nok gått.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer nok ikke til å skje. Hans tog som løper helt i toppen har nok gått.

 

 

Enligt uppgift i sändningen på lördag så var det rullmotstånd 3 och med Swenor så vet jag inte hur det står sig mot 2:or?

 

Men jag undrar om de inte rullade ganska okej ändå för eliten på lördag? Såg att Max Novak i sista uförsbacken efter bron över järnvägen kom upp i 43 km/h enligt data i TV-rutan(kan man lita på det?). Jag själv tryckte på ordentligt utför samma backe med mina PU 2 som jag tyckte rullade riktigt bra, kröp ihop och stod bra, och hade enligt Garmin 38 km/h som högsta notering.

Nu hade ju förstås elitåkaren i spurtfart betydligt högre fart än mig på toppen av backen, men backen var inte jättekort och det där brukar snabbt ätas upp om det rullar trögare. Kanske är skillnaden rimlig men jag började fundera på det ändå.

Swenor 3:or är ändå ganska snabba som 2.5:or= Swix 2:or osv. De är så klart trögre upp i fart acc, men när du fått upp farten som stark elit åkare är skillnaden inte jätte stor under 10% är jag rätt säker på.

Angående farten tänkte jag, kan det varit på GPS fyhjulingen som fylma och när den vill öka avstånd utför för att max inte ska rulla på dem så blir farten högre än hans riktiga hastighet.

Link to comment
Share on other sites

Swenor 3:or är ändå ganska snabba som 2.5:or= Swix 2:or osv. De är så klart trögre upp i fart acc, men när du fått upp farten som stark elit åkare är skillnaden inte jätte stor under 10% är jag rätt säker på.

Angående farten tänkte jag, kan det varit på GPS fyhjulingen som fylma och när den vill öka avstånd utför för att max inte ska rulla på dem så blir farten högre än hans riktiga hastighet.

Ursäkta stavning i hasten "filma" och "Max" med stor bokstav. Var för övrigt det finaste teknik jag sett in närbild med högfrekvens, kanonträff med stavisättningen. Så himla vackert och se hatten av till Max, han blir farlig i år och till vintern.

Link to comment
Share on other sites

Swenor 3:or är ändå ganska snabba som 2.5:or= Swix 2:or osv. De är så klart trögre upp i fart acc, men när du fått upp farten som stark elit åkare är skillnaden inte jätte stor under 10% är jag rätt säker på.

Angående farten tänkte jag, kan det varit på GPS fyhjulingen som fylma och när den vill öka avstånd utför för att max inte ska rulla på dem så blir farten högre än hans riktiga hastighet.

Låter rimligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...