Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Åtdragningsmoment vlås mutter bak respektive fram ?


  • Vänligen logga in för att kunna svara
36 svar till detta ämne

#1
drivernicke

drivernicke

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 354 inlägg

Vill starta en tråd som kan ha varit uppe förut.
Lite enkel fysik kraft mäts i Newton= N 1N=9.82 för att vara petig
Moment är kraft gånger väg och mäts i NM (SI enhet).
Ju längre hävarm desto högre moment nog om det.

Säkert har flera av er bytt hjul och några lager med mera-
Men nu till det intressanta. Drar ni åt låsmuttrarna på känsla bara eller
med momentnyckel?

Om vi jämför Swenor och Elpex så har ju Swenor kraftigare gafflar med tjockare gods än Elpex.
Därför borde man kunna dra åt hårdare på Swenor utan att gafflarna börjar böja in sig.

Jag har momentnyckel och drar nu åt 18 Nm och något lösare fram 17 NM. Förutsatt nu att lagret sitter islaget riktigt så det inte nyper när man drar åt och därmed hjulet inte rullar som det ska.

På Swenor drar jag åt 20 Nm bak och något lösare fram.

Någon som har koll på detta och tycker dessa moment är rimliga?

Viktiga är ju att inte hjulen lossnar, samtidigt då en avvägning att gaffeln inte börjar böja in mot täckbricka och lager.



#2
Sunlake

Sunlake

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 188 inlägg
Drar på känsla, men LÅNGT ifrån så hårt som 17-20 skulle jag tro!(använder momentnyckel vid cykelmek)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

#3
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 47 inlägg

Du skall kunna dra åt även onödigt hårt utan att saker böjer sig. Om det sker så är det något fel. Inte heller skall ett hjul börja gå tungt om man dragit hårt. Åtminstone Swenor och Elpex brukar ha ordning på sina grejer så att det inte sker något konstigt vid åtdragning. Någon gång kan man behöva knacka lätt på mutter med en lätt hammare efter åtdragning om ett lager kinkar lite och behöver hoppa i "rätt läge" för att rulla smidigt. Hur hårt man behöver dra har jag inte exakt koll på uttryckt i Nm men jag brukar dra "lagom" hårt både bak och fram. Lagom i detta fallet är nog oftast lättare än vad man tror. Har på framhjul frirull på över minuten med metallager smorda med tunn olja. Även bakhjul snurrar ganska många varv fritt. Tar det som kvitto på att saker mår bra även om få varv frirull inte behöver bero på att saker sitter i spänn.

En liten varning med självlåsande muttrar med sågtand som låsning versus alugafflar. Om man ofta skruvar av och på sina hjul så gnager muttrarna varje gång lite i gafflarna och skapar ganska djupa spår. På mina Swenor Fibreglass insåg jag faran i tid och införskaffade fina planbrickor och la innanför muttrar. Bytte även muttrar till såna med plast som låsning. Nu hamnade plastlåsningen utanför axeln eftersom brickan byggde något och gör ingen nytta. Har trots detta inte haft några som helst tecken på att muttrar vill lossna och drar man bara lagom hårt så har jag svårt att se att låsning behövs. Skadar ju förstås inte att känna lätt på muttrar ibland. Gärna som ritual både morgon och kväll....



#4
MrT

MrT

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 581 inlägg

Prova att lägga på lite silikon på gängorna så limmar du fast både mutter och hjul när du drar dit muttern.

Det sitter tillräckligt för att hålla hjulet även om du inte dragit åt max.



#5
Klas

Klas

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 318 inlägg

Har bara använt känsla för rullskidor, med cykel och carbon så blir det annat. Fjädrande låsring kan man ju tänka sig, fast det tror jag aldrig jag har använt.  F Ö så är väl måttet 9,83 här uppe i norr:) Helt onödig kommentar, men ändå.



#6
drivernicke

drivernicke

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 354 inlägg

Tack för input på olika sätt. 1 min frilrull har inte jag på mina hjul betydligt kortare, men är kanske mest intresant i belastat läge
hur det rullar sedan. Jag skrev väl lite fel om man ska vara petig 1g=9.82 N och varierar lite ja. Kanske blir lägre när månen är nära och des gravitation påverkar oss, risk att jag flumma till det nu.
Har också fått göra som Magnus beskriver att knacka till lite lätt på muttrarna.
Tänk att detta skulle blir materialsport också efter man hållt på med det i 6 år och först i år rört ett lager.
Men är ju bara glad motionär.
 



#7
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 7 490 inlägg

Sen får man inte glömma bort att åtdragningen kan påverka skidans riktning genom att den böjer gaffeln en aning ju hårdare man drar åt.



#8
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 47 inlägg

Sen får man inte glömma bort att åtdragningen kan påverka skidans riktning genom att den böjer gaffeln en aning ju hårdare man drar åt.

Vad är det för gafflar du har? Den enda risk man skall kunna räkna med om man har för vana att dra alltför hårt är gängpaj. Börjar lager gå tungt eller att saker börjar böja sig så är det läge att fixa det som bråkar alternativt kasta skiten och köpa bra grejer istället. Med en bra och stabil täckbricka och en bra passning mutter mot gaffel(gärna med planbricka mellan) så kan inte någon böjande kraft uppstå. All kraft skall in mot lagercentrum och axeltappen som håller emot där.



#9
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 7 490 inlägg

Swenor Carbonfire. Jag lade märke till det, när jag hade loss framhjulet och skulle dra åt muttern igen och drog lite för hårt. Jag fick lossa lite för att skidan skulle gå rakare. Jag märkte även på ett par skejtskidor, där jag skiftade felvända hjul på ena skidan att det gällde att dra åt "lagom" annars blev inte utåtvinkeln den rätta, fast det var inte lika tydligt som på klassiska skidor.



#10
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 47 inlägg

Swenor Carbonfire. Jag lade märke till det, när jag hade loss framhjulet och skulle dra åt muttern igen och drog lite för hårt. Jag fick lossa lite för att skidan skulle gå rakare. Jag märkte även på ett par skejtskidor, där jag skiftade felvända hjul på ena skidan att det gällde att dra åt "lagom" annars blev inte utåtvinkeln den rätta, fast det var inte lika tydligt som på klassiska skidor.

Den intressanta frågan(för nån som är nyfiken och vetgirig som mig) är varför det händer? Vad är det som sker?
Jag vänder mig mot ditt påstående som blir en allmän rekommendation om att gafflar böjer sig ju hårdare man drar åt och skidor börjar gå snett av det. Jag tvivlar inte på dina erfarenheter du gjort på dina rullskidor men så skall det inte vara.

Nu har jag ingen aning om hur du sköter dina skidor men jag har läst på detta forum hur vissa beskriver hur de brukar banka rullskidorna(gafflarna) mot asfalten för att korrigera en skida som går snett. Eller slå hårt med hammare. Inte bra. Det blir lite som att ge kirurgen en motorsåg att lägga snitten med - resultatet kan bara bli dåligt för patienten.

Aluminium t.ex. är inte gjort för att böja. Det kan fjädra något, men tycker inte om att böjas. Försöker man ändå så spricker det. Att bruka våld på maskiner eller redskap för att få dem att göra som man vill är bara meningslöst. Har man rullskidor som utsatts för våld så är det nog fullt möjligt att man skapat förutsättningar för att gafflar böjer sig som funktion av åtdragningsmoment, men då är det å andra sidan mycket annat som samtidigt kan vara eller blivit fel. En från början svag konstruktion med för dåligt stöd av täckbrickan mot gaffel kan också vara en felmekanism vid åtdragning.

 

Sen så gäller det ju förstås att muttern vid åtdragning inte får axeln att vandra ur sitt nominella läge för då kommer det naturligtvis att gå snett av det. En planbricka bakom en slät mutter så är man hemma på den punkten. Lägg gärna skidorna på golvet och lägg på tryck ovanpå vid åtdragning så hamnar axeln där det skall högst upp i hålen. Behöver man justera hålen av nån anledning så är det fil som gäller och har man kommit så långt så antar jag att man vet vad man gör och hur saker skall dras åt.



#11
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 7 490 inlägg

Självklart måste man kunna justera riktningen genom att slå på skruven - hur skall du annars rätta till skidor som drar snett ?

Riktning av rullskidan sker genom att slå på hjulbulten med en hammare. Man bör alltid slå bulten inåt på skidan då gaffeln vid för hårda slag utåt kan gå sönder. Rulla skidorna på en plan yta gärna längs en rak linje c:a 3-4 m och kontrollera riktningen på skidorna.

Detta är det traditionella sättet att rikta rullskidorna, som bla står på Swenors hemsida.



#12
Petter

Petter

    Erfaren medlem

  • Members
  • PipPip
  • 608 inlägg

Självklart måste man kunna justera riktningen genom att slå på skruven - hur skall du annars rätta till skidor som drar snett ?

Riktning av rullskidan sker genom att slå på hjulbulten med en hammare. Man bör alltid slå bulten inåt på skidan då gaffeln vid för hårda slag utåt kan gå sönder. Rulla skidorna på en plan yta gärna längs en rak linje c:a 3-4 m och kontrollera riktningen på skidorna.

Detta är det traditionella sättet att rikta rullskidorna, som bla står på Swenors hemsida.

Eller så skaffar man Elpex direkt så slipper man hålla på att slå gafflar och bultar  ;)



#13
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 47 inlägg

Självklart måste man kunna justera riktningen genom att slå på skruven - hur skall du annars rätta till skidor som drar snett ?

Riktning av rullskidan sker genom att slå på hjulbulten med en hammare. Man bör alltid slå bulten inåt på skidan då gaffeln vid för hårda slag utåt kan gå sönder. Rulla skidorna på en plan yta gärna längs en rak linje c:a 3-4 m och kontrollera riktningen på skidorna.

Detta är det traditionella sättet att rikta rullskidorna, som bla står på Swenors hemsida.

Tack för klargörandet. Nu förstår jag bättre och vi står nog för två olika skolor. Jag har också läst det som står på Swenor´s sida och måste säga att det är rena katastrofen! Pinsamt för dem och de borde genast radera detta för det är ett riktigt dåligt råd att ge till någon som kanske i bästa fall vet hur en hammare ser ut. Om det skall hjälpa att banka skiten ur sina skidor så måste det ju först och främst finnas ett spel som axeln kan röra sig på. På vissa skidmodeller finns det på andra inte. På Swenor´s senaste gaffel till Fibreglass är det mer eller mindre noll spel och närmast perfekt inpassning. På dessa skidor finns heller ingen anledning att korrigera eftersom det alltid går rakt och jag har bytt hjul otaliga gånger. Skulle man ändå behöva korrigera så behöver man fila upp hålet först. Att försöka banka vett i en rullskida......jag blir så trött....



#14
Sunlake

Sunlake

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 2 188 inlägg

Tack för klargörandet. Nu förstår jag bättre och vi står nog för två olika skolor. Jag har också läst det som står på Swenor´s sida och måste säga att det är rena katastrofen! Pinsamt för dem och de borde genast radera detta för det är ett riktigt dåligt råd att ge till någon som kanske i bästa fall vet hur en hammare ser ut. Om det skall hjälpa att banka skiten ur sina skidor så måste det ju först och främst finnas ett spel som axeln kan röra sig på. På vissa skidor finns det på andra inte. På Swenor´s senaste gaffel till Fibreglass är det mer eller mindre noll spel och närmast perfekt inpassning. På dessa skidor finns heller ingen anledning att korrigera eftersom det alltid går rakt och jag har bytt hjul otaliga gånger. Skulle man behöva korrigera så behöver man fila upp hålet först. Att försöka banka vett i en rullskida......jag blir så trött....

Swenors gamla axlar var ju av ett klenare material och inte alls lika robusta som deras nyare. Kanske att denna justeringsmetod lever kvar sen gammalt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

#15
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 47 inlägg

Swenors gamla axlar var ju av ett klenare material och inte alls lika robusta som deras nyare. Kanske att denna justeringsmetod lever kvar sen gammalt?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja, det är min tanke också. Jag har hört att det fanns lite brister med gamla gaffeln och kanske dök det här rådet upp då(som jag ändå anser är riktigt dåligt!). Deras senaste gaffel är väldigt bra och de har även gjort en föredömligt stabil täckbricka med breda anliggningsytor - jag blir nästan tårögd...det enda jag har att anmärka på är deras sågtandsmutter som jag bytte ut mot planbricka och slät mutter. Sågtand + aluminium = djupa skavsår i gaffeln.



#16
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 7 490 inlägg

På denna video från Skidverkstaden på Skistart slår man på skruven utifrån för att rikta skidan. Det man vill uppnnå är att få gaffeln att böja sig en aning, så att den styr lite åt andra hållet. Det stöder min erfarenhet att man kan påverka skidans rikning genom att dra åt muttern för hårt

https://www.google.c...so_uNqpAAnNNElW



#17
Magnus1969

Magnus1969

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 47 inlägg

På denna video från Skidverkstaden på Skistart slår man på skruven utifrån för att rikta skidan. Det man vill uppnnå är att få gaffeln att böja sig en aning, så att den styr lite åt andra hållet. Det stöder min erfarenhet att man kan påverka skidans rikning genom att dra åt muttern för hårt

https://www.google.c...so_uNqpAAnNNElW

Det här är ju bättre än Monty Python.... :D 
Det var ju en himla tur att inte killen ber oss att hoppa från 3:e våningen, för då hade väl några gjort det också....
Jag hänvisar till det jag skrivit tidigare i tråden, det klippet visar är ju ren mumbo jumbo.

Och nej, "snickarens" övning styrker verkligen inte ditt påstående om att en rullskida går mer snett ju hårdare du drar åt muttrarna. Du får gärna förklara själv vad som orsaker det. Min egen gissning är att du inte varit uppmärksam på att muttern kan flytta axeln i höjdled vid åtdragning - dvs, axeln har kommit ur sitt tänkta läge.

Eller förresten, visst skrev du att du hade kört på andra hjul på dina Carbon Fibre? Det råkade inte vara då de gick snett? Tänkte om de andra hjulen inte hade samma breddmått för då kan ju sköna spänningar uppstå i gafflarna vid åtdragning.



#18
Volevodin

Volevodin

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 7 490 inlägg

Så du vet bättre än de som har skidor som sitt yrke på Skistart . :rolleyes:



#19
PetterM

PetterM

    Medlem

  • Members
  • Pip
  • 169 inlägg

Tillbaka till ursprungsfrågan så skulle jag säga att det är olika moment fram och bak då det är olika gängdimensioner på hjulen, det är så på Elpex iallafall. Och vid bultförband så är det olika moment beroende på gängdimensionen och även på vilken kvalitet det är i ex i en bult. 8.8 kvalitet och M5 har annat åtdragningsmoment än vad du har i 12.9 kvalitet M5. Detta för att du ska sträcka gängorna optimalt och inte överdra dom.



#20
oxberg

oxberg

    Veteran

  • Members
  • PipPipPip
  • 1 715 inlägg

Tack för klargörandet. Nu förstår jag bättre och vi står nog för två olika skolor. Jag har också läst det som står på Swenor´s sida och måste säga att det är rena katastrofen! Pinsamt för dem och de borde genast radera detta för det är ett riktigt dåligt råd att ge till någon som kanske i bästa fall vet hur en hammare ser ut. Om det skall hjälpa att banka skiten ur sina skidor så måste det ju först och främst finnas ett spel som axeln kan röra sig på. På vissa skidmodeller finns det på andra inte. På Swenor´s senaste gaffel till Fibreglass är det mer eller mindre noll spel och närmast perfekt inpassning. På dessa skidor finns heller ingen anledning att korrigera eftersom det alltid går rakt och jag har bytt hjul otaliga gånger. Skulle man ändå behöva korrigera så behöver man fila upp hålet först. Att försöka banka vett i en rullskida......jag blir så trött....


Det vore inte jättesvårt att designa en ledad gaffel som alltid strävar mot mittpunkten (dvs åka rakt). Här finns det pengar att göra. Jag håller med om att en produkt som kräver att kunden ska banka på den med en hammare för att fungera är ganska dålig.




0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar