Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Åtdragningsmoment vlås mutter bak respektive fram ?


drivernicke

Recommended Posts

Vill starta en tråd som kan ha varit uppe förut.
Lite enkel fysik kraft mäts i Newton= N 1N=9.82 för att vara petig
Moment är kraft gånger väg och mäts i NM (SI enhet).
Ju längre hävarm desto högre moment nog om det.

Säkert har flera av er bytt hjul och några lager med mera-
Men nu till det intressanta. Drar ni åt låsmuttrarna på känsla bara eller
med momentnyckel?

Om vi jämför Swenor och Elpex så har ju Swenor kraftigare gafflar med tjockare gods än Elpex.
Därför borde man kunna dra åt hårdare på Swenor utan att gafflarna börjar böja in sig.

Jag har momentnyckel och drar nu åt 18 Nm och något lösare fram 17 NM. Förutsatt nu att lagret sitter islaget riktigt så det inte nyper när man drar åt och därmed hjulet inte rullar som det ska.

På Swenor drar jag åt 20 Nm bak och något lösare fram.

Någon som har koll på detta och tycker dessa moment är rimliga?

Viktiga är ju att inte hjulen lossnar, samtidigt då en avvägning att gaffeln inte börjar böja in mot täckbricka och lager.

Link to comment
Share on other sites

Du skall kunna dra åt även onödigt hårt utan att saker böjer sig. Om det sker så är det något fel. Inte heller skall ett hjul börja gå tungt om man dragit hårt. Åtminstone Swenor och Elpex brukar ha ordning på sina grejer så att det inte sker något konstigt vid åtdragning. Någon gång kan man behöva knacka lätt på mutter med en lätt hammare efter åtdragning om ett lager kinkar lite och behöver hoppa i "rätt läge" för att rulla smidigt. Hur hårt man behöver dra har jag inte exakt koll på uttryckt i Nm men jag brukar dra "lagom" hårt både bak och fram. Lagom i detta fallet är nog oftast lättare än vad man tror. Har på framhjul frirull på över minuten med metallager smorda med tunn olja. Även bakhjul snurrar ganska många varv fritt. Tar det som kvitto på att saker mår bra även om få varv frirull inte behöver bero på att saker sitter i spänn.

En liten varning med självlåsande muttrar med sågtand som låsning versus alugafflar. Om man ofta skruvar av och på sina hjul så gnager muttrarna varje gång lite i gafflarna och skapar ganska djupa spår. På mina Swenor Fibreglass insåg jag faran i tid och införskaffade fina planbrickor och la innanför muttrar. Bytte även muttrar till såna med plast som låsning. Nu hamnade plastlåsningen utanför axeln eftersom brickan byggde något och gör ingen nytta. Har trots detta inte haft några som helst tecken på att muttrar vill lossna och drar man bara lagom hårt så har jag svårt att se att låsning behövs. Skadar ju förstås inte att känna lätt på muttrar ibland. Gärna som ritual både morgon och kväll....

Link to comment
Share on other sites

Tack för input på olika sätt. 1 min frilrull har inte jag på mina hjul betydligt kortare, men är kanske mest intresant i belastat läge
hur det rullar sedan. Jag skrev väl lite fel om man ska vara petig 1g=9.82 N och varierar lite ja. Kanske blir lägre när månen är nära och des gravitation påverkar oss, risk att jag flumma till det nu.
Har också fått göra som Magnus beskriver att knacka till lite lätt på muttrarna.
Tänk att detta skulle blir materialsport också efter man hållt på med det i 6 år och först i år rört ett lager.
Men är ju bara glad motionär.
 

Link to comment
Share on other sites

Sen får man inte glömma bort att åtdragningen kan påverka skidans riktning genom att den böjer gaffeln en aning ju hårdare man drar åt.

Vad är det för gafflar du har? Den enda risk man skall kunna räkna med om man har för vana att dra alltför hårt är gängpaj. Börjar lager gå tungt eller att saker börjar böja sig så är det läge att fixa det som bråkar alternativt kasta skiten och köpa bra grejer istället. Med en bra och stabil täckbricka och en bra passning mutter mot gaffel(gärna med planbricka mellan) så kan inte någon böjande kraft uppstå. All kraft skall in mot lagercentrum och axeltappen som håller emot där.

Link to comment
Share on other sites

Swenor Carbonfire. Jag lade märke till det, när jag hade loss framhjulet och skulle dra åt muttern igen och drog lite för hårt. Jag fick lossa lite för att skidan skulle gå rakare. Jag märkte även på ett par skejtskidor, där jag skiftade felvända hjul på ena skidan att det gällde att dra åt "lagom" annars blev inte utåtvinkeln den rätta, fast det var inte lika tydligt som på klassiska skidor.

Link to comment
Share on other sites

Swenor Carbonfire. Jag lade märke till det, när jag hade loss framhjulet och skulle dra åt muttern igen och drog lite för hårt. Jag fick lossa lite för att skidan skulle gå rakare. Jag märkte även på ett par skejtskidor, där jag skiftade felvända hjul på ena skidan att det gällde att dra åt "lagom" annars blev inte utåtvinkeln den rätta, fast det var inte lika tydligt som på klassiska skidor.

Den intressanta frågan(för nån som är nyfiken och vetgirig som mig) är varför det händer? Vad är det som sker?

Jag vänder mig mot ditt påstående som blir en allmän rekommendation om att gafflar böjer sig ju hårdare man drar åt och skidor börjar gå snett av det. Jag tvivlar inte på dina erfarenheter du gjort på dina rullskidor men så skall det inte vara.

 

Nu har jag ingen aning om hur du sköter dina skidor men jag har läst på detta forum hur vissa beskriver hur de brukar banka rullskidorna(gafflarna) mot asfalten för att korrigera en skida som går snett. Eller slå hårt med hammare. Inte bra. Det blir lite som att ge kirurgen en motorsåg att lägga snitten med - resultatet kan bara bli dåligt för patienten.

 

Aluminium t.ex. är inte gjort för att böja. Det kan fjädra något, men tycker inte om att böjas. Försöker man ändå så spricker det. Att bruka våld på maskiner eller redskap för att få dem att göra som man vill är bara meningslöst. Har man rullskidor som utsatts för våld så är det nog fullt möjligt att man skapat förutsättningar för att gafflar böjer sig som funktion av åtdragningsmoment, men då är det å andra sidan mycket annat som samtidigt kan vara eller blivit fel. En från början svag konstruktion med för dåligt stöd av täckbrickan mot gaffel kan också vara en felmekanism vid åtdragning.

 

Sen så gäller det ju förstås att muttern vid åtdragning inte får axeln att vandra ur sitt nominella läge för då kommer det naturligtvis att gå snett av det. En planbricka bakom en slät mutter så är man hemma på den punkten. Lägg gärna skidorna på golvet och lägg på tryck ovanpå vid åtdragning så hamnar axeln där det skall högst upp i hålen. Behöver man justera hålen av nån anledning så är det fil som gäller och har man kommit så långt så antar jag att man vet vad man gör och hur saker skall dras åt.

Link to comment
Share on other sites

Självklart måste man kunna justera riktningen genom att slå på skruven - hur skall du annars rätta till skidor som drar snett ?

Riktning av rullskidan sker genom att slå på hjulbulten med en hammare. Man bör alltid slå bulten inåt på skidan då gaffeln vid för hårda slag utåt kan gå sönder. Rulla skidorna på en plan yta gärna längs en rak linje c:a 3-4 m och kontrollera riktningen på skidorna.

Detta är det traditionella sättet att rikta rullskidorna, som bla står på Swenors hemsida.

Link to comment
Share on other sites

Självklart måste man kunna justera riktningen genom att slå på skruven - hur skall du annars rätta till skidor som drar snett ?

Riktning av rullskidan sker genom att slå på hjulbulten med en hammare. Man bör alltid slå bulten inåt på skidan då gaffeln vid för hårda slag utåt kan gå sönder. Rulla skidorna på en plan yta gärna längs en rak linje c:a 3-4 m och kontrollera riktningen på skidorna.

Detta är det traditionella sättet att rikta rullskidorna, som bla står på Swenors hemsida.

Eller så skaffar man Elpex direkt så slipper man hålla på att slå gafflar och bultar  ;)

Link to comment
Share on other sites

Självklart måste man kunna justera riktningen genom att slå på skruven - hur skall du annars rätta till skidor som drar snett ?

Riktning av rullskidan sker genom att slå på hjulbulten med en hammare. Man bör alltid slå bulten inåt på skidan då gaffeln vid för hårda slag utåt kan gå sönder. Rulla skidorna på en plan yta gärna längs en rak linje c:a 3-4 m och kontrollera riktningen på skidorna.

Detta är det traditionella sättet att rikta rullskidorna, som bla står på Swenors hemsida.

Tack för klargörandet. Nu förstår jag bättre och vi står nog för två olika skolor. Jag har också läst det som står på Swenor´s sida och måste säga att det är rena katastrofen! Pinsamt för dem och de borde genast radera detta för det är ett riktigt dåligt råd att ge till någon som kanske i bästa fall vet hur en hammare ser ut. Om det skall hjälpa att banka skiten ur sina skidor så måste det ju först och främst finnas ett spel som axeln kan röra sig på. På vissa skidmodeller finns det på andra inte. På Swenor´s senaste gaffel till Fibreglass är det mer eller mindre noll spel och närmast perfekt inpassning. På dessa skidor finns heller ingen anledning att korrigera eftersom det alltid går rakt och jag har bytt hjul otaliga gånger. Skulle man ändå behöva korrigera så behöver man fila upp hålet först. Att försöka banka vett i en rullskida......jag blir så trött....

Link to comment
Share on other sites

Tack för klargörandet. Nu förstår jag bättre och vi står nog för två olika skolor. Jag har också läst det som står på Swenor´s sida och måste säga att det är rena katastrofen! Pinsamt för dem och de borde genast radera detta för det är ett riktigt dåligt råd att ge till någon som kanske i bästa fall vet hur en hammare ser ut. Om det skall hjälpa att banka skiten ur sina skidor så måste det ju först och främst finnas ett spel som axeln kan röra sig på. På vissa skidor finns det på andra inte. På Swenor´s senaste gaffel till Fibreglass är det mer eller mindre noll spel och närmast perfekt inpassning. På dessa skidor finns heller ingen anledning att korrigera eftersom det alltid går rakt och jag har bytt hjul otaliga gånger. Skulle man behöva korrigera så behöver man fila upp hålet först. Att försöka banka vett i en rullskida......jag blir så trött....

Swenors gamla axlar var ju av ett klenare material och inte alls lika robusta som deras nyare. Kanske att denna justeringsmetod lever kvar sen gammalt?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Swenors gamla axlar var ju av ett klenare material och inte alls lika robusta som deras nyare. Kanske att denna justeringsmetod lever kvar sen gammalt?

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja, det är min tanke också. Jag har hört att det fanns lite brister med gamla gaffeln och kanske dök det här rådet upp då(som jag ändå anser är riktigt dåligt!). Deras senaste gaffel är väldigt bra och de har även gjort en föredömligt stabil täckbricka med breda anliggningsytor - jag blir nästan tårögd...det enda jag har att anmärka på är deras sågtandsmutter som jag bytte ut mot planbricka och slät mutter. Sågtand + aluminium = djupa skavsår i gaffeln.

Link to comment
Share on other sites

På denna video från Skidverkstaden på Skistart slår man på skruven utifrån för att rikta skidan. Det man vill uppnnå är att få gaffeln att böja sig en aning, så att den styr lite åt andra hållet. Det stöder min erfarenhet att man kan påverka skidans rikning genom att dra åt muttern för hårt

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwinnoDqme3yAhVPQ_EDHQzoDSIQtwJ6BAgLEAM&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DaDwGhyRimtI&usg=AOvVaw2eSUQmtso_uNqpAAnNNElW

Link to comment
Share on other sites

På denna video från Skidverkstaden på Skistart slår man på skruven utifrån för att rikta skidan. Det man vill uppnnå är att få gaffeln att böja sig en aning, så att den styr lite åt andra hållet. Det stöder min erfarenhet att man kan påverka skidans rikning genom att dra åt muttern för hårt

https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwinnoDqme3yAhVPQ_EDHQzoDSIQtwJ6BAgLEAM&url=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3DaDwGhyRimtI&usg=AOvVaw2eSUQmtso_uNqpAAnNNElW

Det här är ju bättre än Monty Python.... :D 

Det var ju en himla tur att inte killen ber oss att hoppa från 3:e våningen, för då hade väl några gjort det också....

Jag hänvisar till det jag skrivit tidigare i tråden, det klippet visar är ju ren mumbo jumbo.

 

Och nej, "snickarens" övning styrker verkligen inte ditt påstående om att en rullskida går mer snett ju hårdare du drar åt muttrarna. Du får gärna förklara själv vad som orsaker det. Min egen gissning är att du inte varit uppmärksam på att muttern kan flytta axeln i höjdled vid åtdragning - dvs, axeln har kommit ur sitt tänkta läge.

 

Eller förresten, visst skrev du att du hade kört på andra hjul på dina Carbon Fibre? Det råkade inte vara då de gick snett? Tänkte om de andra hjulen inte hade samma breddmått för då kan ju sköna spänningar uppstå i gafflarna vid åtdragning.

Link to comment
Share on other sites

Tillbaka till ursprungsfrågan så skulle jag säga att det är olika moment fram och bak då det är olika gängdimensioner på hjulen, det är så på Elpex iallafall. Och vid bultförband så är det olika moment beroende på gängdimensionen och även på vilken kvalitet det är i ex i en bult. 8.8 kvalitet och M5 har annat åtdragningsmoment än vad du har i 12.9 kvalitet M5. Detta för att du ska sträcka gängorna optimalt och inte överdra dom.

Link to comment
Share on other sites

Tack för klargörandet. Nu förstår jag bättre och vi står nog för två olika skolor. Jag har också läst det som står på Swenor´s sida och måste säga att det är rena katastrofen! Pinsamt för dem och de borde genast radera detta för det är ett riktigt dåligt råd att ge till någon som kanske i bästa fall vet hur en hammare ser ut. Om det skall hjälpa att banka skiten ur sina skidor så måste det ju först och främst finnas ett spel som axeln kan röra sig på. På vissa skidmodeller finns det på andra inte. På Swenor´s senaste gaffel till Fibreglass är det mer eller mindre noll spel och närmast perfekt inpassning. På dessa skidor finns heller ingen anledning att korrigera eftersom det alltid går rakt och jag har bytt hjul otaliga gånger. Skulle man ändå behöva korrigera så behöver man fila upp hålet först. Att försöka banka vett i en rullskida......jag blir så trött....

Det vore inte jättesvårt att designa en ledad gaffel som alltid strävar mot mittpunkten (dvs åka rakt). Här finns det pengar att göra. Jag håller med om att en produkt som kräver att kunden ska banka på den med en hammare för att fungera är ganska dålig.

Link to comment
Share on other sites

Så du vet bättre än de som har skidor som sitt yrke på Skistart . :rolleyes:

Om det handlar om praktiskt mekande så har jag hela livet sysslat med sådant i någon form. Har även en maskiningenjörsexamen. Men det som räknas i frågan är inte formell utbildning eller vad man gjort i sitt liv utan faktisk kunskap. Det kan man skaffa sig på flera sätt och ett skulle kunna vara om man dagarna i ända säljer och servar skidutrustning, fast några garantier finns förstås inte. Ett tydligt tecken på om man besitter kunskap är om man med vettiga och sakliga argument kan motivera sina påståenden. Jag har ännu inte hört dig förklara varför dina skidor gick snett efter hårdare åtdragning, men om du bor i närheten av Uddevalla så lovar jag att reda ut det åt dig, alldeles gratis och garanterat utan att använda en hammare.

 

Varför är Skistart´s råd så dåligt?

Det som visas på filmen är ett par rullskidor med aluminiumgaffel och rådet för att korrigera en skida som upplevs gå snett är att slå till med hammare på bulten - ganska hårt(säger han). Det som kommer att hända vid hammarslag är att gaffeln möjligen vrider sig lite i inpassningen mot stommen, något minimalt spel finns det kanske. Men en sådan effekt kommer bara att bli temporär och efter lite åkning så har saker jobbat sig tillbaka till ursprungsläget. Nytt försök och denna gång läggs skidan på stabilt underlag(huggkubben) och vår hemmajusterare klappar till för kung och fosterland med hammaren.

 

Nu har han lyckats få till en permanent stukning av aluminiumgaffeln och har en osannolik tur för skidan går nu rakt efter behandlingen. Som bonus så uppstod dock en spricka i aluminiumet vid stukningen och i en utförsbacke med kurva efter 13,3 km så går ena gaffelbenet av och åkaren far omkull i hög fart. I sammanhanget är det då förstås ett litet problem att hemmajusteraren bankat både mutter och axel runda av hammarslagen.

 

Såhär hade jag gjort:

Först försöka reda ut om det är bakhjul eller framhjul som gör att det drar snett. Rulla på jämn och plan väg i halvfart och flytta växelvis över tyngd på ena benet och tillbaka till jämn vikt på båda. Om skidans tendens att dra snett ökar betydligt med ökad vikt så skulle jag ge mig på bakhjulet först, annars prova med justering av framhjulet. Sedan rulla skidorna på plant golv några meter med hyfsat tryck med handen. Stämmer resultatet på golvtestet med känslan på väg?

 

Innan justering, känn så att gaffelbultar(mot stommen) är dragna och att allt ser helt och okej ut. Lossa på hjulmutter litegrann och känn om det finns ett spel så att axeln kan flyttas(framåt eller bakåt beroende på vad man vill åstadkomma). Flytta axeln och dra åt mutter och testa på golv igen. Om det inte gav tillräcklig justering trots maxjustering så behöver hålet filas upp. Liten plattfil eller en rundfil beroende på håltyp. Ta ca 0,5 mm åt gången, dra åt och testa igen. När skidorna går rakt så avslutas operationen.

 

Slutligen, ber om ursäkt till trådskaparen för det var ju det här med åtdragningsmoment. Mitt "lagom" visade sig vara ca 8 Nm på M6(framhjul) och ca 12 Nm på M8(bakhjul). Det är som sagt min definition av lagom och det tänker jag inte börja argumentera om utifall någon tycker annorlunda... ;)

 

Kom ihåg att M8-axeln inte är helt rund utan planfräst på två sidor så där försvinner mycket gänga och därmed minskas vad gängorna tål mot en vanlig M8 rundaxel. Om nu någon skulle roa sig med att gå på tabelldata och rekommenderade åtdragningsmoment....

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det vore inte jättesvårt att designa en ledad gaffel som alltid strävar mot mittpunkten (dvs åka rakt).

Spännande tanke! Jag har själv klurat på att det borde finnas ställskruvar där man först släppte på låsmutter och sedan skruvade lite på en fingängad skruv som drog/tryckte på axeln till önskad position och sedan dra åt låsmutter igen. Överstora hål krävs förstås isåfall. Den här tanken dök upp när jag härjade som mest med SkiGo´s skidor för att få dem att gå rakt och tyckte det var konstigt att det inte redan fanns som standard på rullskidor. Sedan köpte jag Swenor Fibreglass av senaste modellen och trots att jag bytt hjul säkert 20 ggr fram och tillbaka(av olika skäl, men främst av nyfikenhet av att testa olika grejer) så har jag aldrig upplevt att de dragit snett. Ungefär då insåg jag att ställskruvar inte borde behövas egentligen....

Link to comment
Share on other sites

Viktigast är dock att man anpassar skidorna efter sig själv. Om min vänsterskida går spikrakt vid test på golv, så drar den ändå inåt när jag åker på den, vilket beror på min fotvinkel. Därför har jag knackat lite, så att den styr en aning utåt på golvtestet, men vid belastning av foten går den sen rakt.

Samma sak med vinterskidor så länge bindningarna skruvades fast. Men där var det högerskidan som behövde justeras så att bindningens vinkel blev en aning utåt, vilket har att göra med min åkstil (diagonal och stakning med frånskjut) Men det som är rätt för mig, kanske inte fungerar alls för andra.

Link to comment
Share on other sites

Spännande tanke! Jag har själv klurat på att det borde finnas ställskruvar där man först släppte på låsmutter och sedan skruvade lite på en fingängad skruv som drog/tryckte på axeln till önskad position och sedan dra åt låsmutter igen. Överstora hål krävs förstås isåfall. Den här tanken dök upp när jag härjade som mest med SkiGo´s skidor för att få dem att gå rakt och tyckte det var konstigt att det inte redan fanns som standard på rullskidor. Sedan köpte jag Swenor Fibreglass av senaste modellen och trots att jag bytt hjul säkert 20 ggr fram och tillbaka(av olika skäl, men främst av nyfikenhet av att testa olika grejer) så har jag aldrig upplevt att de dragit snett. Ungefär då insåg jag att ställskruvar inte borde behövas egentligen....

 

Ungefär lite grann som kedjesträckningen på en motorsåg. Dock ska det som sagt inte behövas på kvalitetsrullskidor av etablerade märken - har sällan problem med Elpex - såvida man inte har besvärliga fotvinklar.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...