Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Åtdragningsmoment vlås mutter bak respektive fram ?

• Vänligen logga in för att kunna svara
36 svar till detta ämne

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 700 inlägg

Så du vet bättre än de som har skidor som sitt yrke på Skistart . :rolleyes:

Nu kan jag inte så mkt i denna sakfråga, men han på Skistart är väl säljare till yrket?? Det är inte alltid ett likhetstecken mellan säljare och kompetens/kunnande för vad man säljer.

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 275 inlägg

Så du vet bättre än de som har skidor som sitt yrke på Skistart . :rolleyes:

Om det handlar om praktiskt mekande så har jag hela livet sysslat med sådant i någon form. Har även en maskiningenjörsexamen. Men det som räknas i frågan är inte formell utbildning eller vad man gjort i sitt liv utan faktisk kunskap. Det kan man skaffa sig på flera sätt och ett skulle kunna vara om man dagarna i ända säljer och servar skidutrustning, fast några garantier finns förstås inte. Ett tydligt tecken på om man besitter kunskap är om man med vettiga och sakliga argument kan motivera sina påståenden. Jag har ännu inte hört dig förklara varför dina skidor gick snett efter hårdare åtdragning, men om du bor i närheten av Uddevalla så lovar jag att reda ut det åt dig, alldeles gratis och garanterat utan att använda en hammare.

Varför är Skistart´s råd så dåligt?
Det som visas på filmen är ett par rullskidor med aluminiumgaffel och rådet för att korrigera en skida som upplevs gå snett är att slå till med hammare på bulten - ganska hårt(säger han). Det som kommer att hända vid hammarslag är att gaffeln möjligen vrider sig lite i inpassningen mot stommen, något minimalt spel finns det kanske. Men en sådan effekt kommer bara att bli temporär och efter lite åkning så har saker jobbat sig tillbaka till ursprungsläget. Nytt försök och denna gång läggs skidan på stabilt underlag(huggkubben) och vår hemmajusterare klappar till för kung och fosterland med hammaren.

Nu har han lyckats få till en permanent stukning av aluminiumgaffeln och har en osannolik tur för skidan går nu rakt efter behandlingen. Som bonus så uppstod dock en spricka i aluminiumet vid stukningen och i en utförsbacke med kurva efter 13,3 km så går ena gaffelbenet av och åkaren far omkull i hög fart. I sammanhanget är det då förstås ett litet problem att hemmajusteraren bankat både mutter och axel runda av hammarslagen.

Såhär hade jag gjort:
Först försöka reda ut om det är bakhjul eller framhjul som gör att det drar snett. Rulla på jämn och plan väg i halvfart och flytta växelvis över tyngd på ena benet och tillbaka till jämn vikt på båda. Om skidans tendens att dra snett ökar betydligt med ökad vikt så skulle jag ge mig på bakhjulet först, annars prova med justering av framhjulet. Sedan rulla skidorna på plant golv några meter med hyfsat tryck med handen. Stämmer resultatet på golvtestet med känslan på väg?

Innan justering, känn så att gaffelbultar(mot stommen) är dragna och att allt ser helt och okej ut. Lossa på hjulmutter litegrann och känn om det finns ett spel så att axeln kan flyttas(framåt eller bakåt beroende på vad man vill åstadkomma). Flytta axeln och dra åt mutter och testa på golv igen. Om det inte gav tillräcklig justering trots maxjustering så behöver hålet filas upp. Liten plattfil eller en rundfil beroende på håltyp. Ta ca 0,5 mm åt gången, dra åt och testa igen. När skidorna går rakt så avslutas operationen.

Slutligen, ber om ursäkt till trådskaparen för det var ju det här med åtdragningsmoment. Mitt "lagom" visade sig vara ca 8 Nm på M6(framhjul) och ca 12 Nm på M8(bakhjul). Det är som sagt min definition av lagom och det tänker jag inte börja argumentera om utifall någon tycker annorlunda... ;)

Kom ihåg att M8-axeln inte är helt rund utan planfräst på två sidor så där försvinner mycket gänga och därmed minskas vad gängorna tål mot en vanlig M8 rundaxel. Om nu någon skulle roa sig med att gå på tabelldata och rekommenderade åtdragningsmoment....

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 275 inlägg

Det vore inte jättesvårt att designa en ledad gaffel som alltid strävar mot mittpunkten (dvs åka rakt).

Spännande tanke! Jag har själv klurat på att det borde finnas ställskruvar där man först släppte på låsmutter och sedan skruvade lite på en fingängad skruv som drog/tryckte på axeln till önskad position och sedan dra åt låsmutter igen. Överstora hål krävs förstås isåfall. Den här tanken dök upp när jag härjade som mest med SkiGo´s skidor för att få dem att gå rakt och tyckte det var konstigt att det inte redan fanns som standard på rullskidor. Sedan köpte jag Swenor Fibreglass av senaste modellen och trots att jag bytt hjul säkert 20 ggr fram och tillbaka(av olika skäl, men främst av nyfikenhet av att testa olika grejer) så har jag aldrig upplevt att de dragit snett. Ungefär då insåg jag att ställskruvar inte borde behövas egentligen....

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Viktigast är dock att man anpassar skidorna efter sig själv. Om min vänsterskida går spikrakt vid test på golv, så drar den ändå inåt när jag åker på den, vilket beror på min fotvinkel. Därför har jag knackat lite, så att den styr en aning utåt på golvtestet, men vid belastning av foten går den sen rakt.

Samma sak med vinterskidor så länge bindningarna skruvades fast. Men där var det högerskidan som behövde justeras så att bindningens vinkel blev en aning utåt, vilket har att göra med min åkstil (diagonal och stakning med frånskjut) Men det som är rätt för mig, kanske inte fungerar alls för andra.

KjellJ

KjellJ

Medlem

• Members
  • Pip
  • 159 inlägg

Spännande tanke! Jag har själv klurat på att det borde finnas ställskruvar där man först släppte på låsmutter och sedan skruvade lite på en fingängad skruv som drog/tryckte på axeln till önskad position och sedan dra åt låsmutter igen. Överstora hål krävs förstås isåfall. Den här tanken dök upp när jag härjade som mest med SkiGo´s skidor för att få dem att gå rakt och tyckte det var konstigt att det inte redan fanns som standard på rullskidor. Sedan köpte jag Swenor Fibreglass av senaste modellen och trots att jag bytt hjul säkert 20 ggr fram och tillbaka(av olika skäl, men främst av nyfikenhet av att testa olika grejer) så har jag aldrig upplevt att de dragit snett. Ungefär då insåg jag att ställskruvar inte borde behövas egentligen....

Ungefär lite grann som kedjesträckningen på en motorsåg. Dock ska det som sagt inte behövas på kvalitetsrullskidor av etablerade märken - har sällan problem med Elpex - såvida man inte har besvärliga fotvinklar.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 594 inlägg
Mycket intressant diskussion. Jag har knackat på bulten och tänkt att det borde gå tillbaka om det överhuvudtaget gör skillnad, mycket riktigt har jag inte upplevt permanent förbättring.
Mitt problem är att ena skidan går snett vid mer lutande vägbana, men inte helt konsekvent. Jag noterar inget spel i axelinfästning så får väl fila om jag ska få möjlighet att justera.

Eller skaffa PU, problem klart mindre på treor än tvåor, klart mindre i lägre temperatur än en sommardag.
Så troligtvis ingen hjälp med att justera axelvinkel utan beror på mjukt gummi.

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 275 inlägg

Jag har i sommar mest kört på PU och skidorna går rakt och är ganska okänsliga för lutning i vägbana. Häromdagen körde jag några mil på gummi. Något mer trafik än på min vanliga rutt och jag höll mig därför nära kanten hela tiden. Högerbenet trivdes aldrig och samma känsla efter att ha skiftat skidorna. Misstänkte att den lutande vägbanan deformerade ytterskidans bakhjul lite mer. Idag körde jag på PU igen och på min vanliga rutt. Båda skidorna kändes perfekta.

Så gummi kan lura en och kanske särskilt för dem som väger lite mer och i sommartemperaturer. Frågan är om man skall kompensera för det med justering? Jag är osäker på om jag hade gjort det. Försöker hellre söka mig mot mitten på min sparsamt trafikerade väg, annars kanske jag hade justerat bakhjulen något.

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 245 inlägg

Jag har i sommar mest kört på PU och skidorna går rakt och är ganska okänsliga för lutning i vägbana. Häromdagen körde jag några mil på gummi. Något mer trafik än på min vanliga rutt och jag höll mig därför nära kanten hela tiden. Högerbenet trivdes aldrig och samma känsla efter att ha skiftat skidorna. Misstänkte att den lutande vägbanan deformerade ytterskidans bakhjul lite mer. Idag körde jag på PU igen och på min vanliga rutt. Båda skidorna kändes perfekta.

Så gummi kan lura en och kanske särskilt för dem som väger lite mer och i sommartemperaturer. Frågan är om man skall kompensera för det med justering? Jag är osäker på om jag hade gjort det. Försöker hellre söka mig mot mitten på min sparsamt trafikerade väg, annars kanske jag hade justerat bakhjulen något.

Samma för mig. Det är alltid högerskidan som drar innåt när vägbanan lutar. Därför kör jag nästan alltid på gummi 4or eller PU som inte alls är lika känsliga.

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 275 inlägg

Samma för mig. Det är alltid högerskidan som drar innåt när vägbanan lutar. Därför kör jag nästan alltid på gummi 4or eller PU som inte alls är lika känsliga.

Aha, så gummi 4 är inte så känsligt? Vilket fabrikat kör du på?

boffi

boffi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 245 inlägg

Aha, så gummi 4 är inte så känsligt? Vilket fabrikat kör du på?

Elpex.
Det går ganska OK med PU bak och gummi 2or fram.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 252 inlägg

Kan rapportera att mina nya Swenor Alutech med 4or drar något bedrövligt på högerskidan (den man har på högerbenet). Har inte knackat än men måste nog göra det. Hjulen är platta så beror väl på det. Trodde nya batcher av hjul var mer rundade nu men har kanske fått några gamla som de hade i lager, köpte på Alewalds i våras. De var helt klart inte fabriksmonterade, syntes på muttrarna.

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 220 inlägg

Kan rapportera att mina nya Swenor Alutech med 4or drar något bedrövligt på högerskidan (den man har på högerbenet). Har inte knackat än men måste nog göra det. Hjulen är platta så beror väl på det. Trodde nya batcher av hjul var mer rundade nu men har kanske fått några gamla som de hade i lager, köpte på Alewalds i våras. De var helt klart inte fabriksmonterade, syntes på muttrarna.

Du får väl göra som du gjort sist? Sandpapper och borrmaskin ;)

Skickat från min iPhone med Tapatalk
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 252 inlägg

Du får väl göra som du gjort sist? Sandpapper och borrmaskin ;)

Ja får göra det!  :D

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Sitter bindningen rakt?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Har du olika fotvinklar på fötterna ?

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 220 inlägg
Mot platta hjul på sluttande vägbana finns inget att göra förutom att snabba på förslitningen av ytterkanterna på hjulen :) När Elpex släppte nya gummihjul för några år sen var det inget kul förutom på jämna fina cykelbanor.

ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

drivernicke

drivernicke

Medlem

• Members
  • Pip
  • 368 inlägg

Intressant läsning och kul att frågan har utvecklats till hur man justerar att
skidorna eller skidan drar snett också. Skulle finnas lite extra leder som på bilar toe in och Camber, fniss. Håller med om att man inte ska slå på aluminium. Mjuka hjul drar lättare snett och när det är varmt och man väger som i mitt fall precis över 90. AE hjulen som är lite universal(passar många märken), som jag har på mina Fiberglas nu är väldigt stabila och går rakt och fint är ju också något hårdare än Swenor 2:a. Gillar skarpt dom.
Ska ha lite koll på gängorna, muttrarna och brickorna nästa gång jag tar loss finskidornas hjul. .

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar