Så du vet bättre än de som har skidor som sitt yrke på Skistart . 
Om det handlar om praktiskt mekande så har jag hela livet sysslat med sådant i någon form. Har även en maskiningenjörsexamen. Men det som räknas i frågan är inte formell utbildning eller vad man gjort i sitt liv utan faktisk kunskap. Det kan man skaffa sig på flera sätt och ett skulle kunna vara om man dagarna i ända säljer och servar skidutrustning, fast några garantier finns förstås inte. Ett tydligt tecken på om man besitter kunskap är om man med vettiga och sakliga argument kan motivera sina påståenden. Jag har ännu inte hört dig förklara varför dina skidor gick snett efter hårdare åtdragning, men om du bor i närheten av Uddevalla så lovar jag att reda ut det åt dig, alldeles gratis och garanterat utan att använda en hammare.
Varför är Skistart´s råd så dåligt?
Det som visas på filmen är ett par rullskidor med aluminiumgaffel och rådet för att korrigera en skida som upplevs gå snett är att slå till med hammare på bulten - ganska hårt(säger han). Det som kommer att hända vid hammarslag är att gaffeln möjligen vrider sig lite i inpassningen mot stommen, något minimalt spel finns det kanske. Men en sådan effekt kommer bara att bli temporär och efter lite åkning så har saker jobbat sig tillbaka till ursprungsläget. Nytt försök och denna gång läggs skidan på stabilt underlag(huggkubben) och vår hemmajusterare klappar till för kung och fosterland med hammaren.
Nu har han lyckats få till en permanent stukning av aluminiumgaffeln och har en osannolik tur för skidan går nu rakt efter behandlingen. Som bonus så uppstod dock en spricka i aluminiumet vid stukningen och i en utförsbacke med kurva efter 13,3 km så går ena gaffelbenet av och åkaren far omkull i hög fart. I sammanhanget är det då förstås ett litet problem att hemmajusteraren bankat både mutter och axel runda av hammarslagen.
Såhär hade jag gjort:
Först försöka reda ut om det är bakhjul eller framhjul som gör att det drar snett. Rulla på jämn och plan väg i halvfart och flytta växelvis över tyngd på ena benet och tillbaka till jämn vikt på båda. Om skidans tendens att dra snett ökar betydligt med ökad vikt så skulle jag ge mig på bakhjulet först, annars prova med justering av framhjulet. Sedan rulla skidorna på plant golv några meter med hyfsat tryck med handen. Stämmer resultatet på golvtestet med känslan på väg?
Innan justering, känn så att gaffelbultar(mot stommen) är dragna och att allt ser helt och okej ut. Lossa på hjulmutter litegrann och känn om det finns ett spel så att axeln kan flyttas(framåt eller bakåt beroende på vad man vill åstadkomma). Flytta axeln och dra åt mutter och testa på golv igen. Om det inte gav tillräcklig justering trots maxjustering så behöver hålet filas upp. Liten plattfil eller en rundfil beroende på håltyp. Ta ca 0,5 mm åt gången, dra åt och testa igen. När skidorna går rakt så avslutas operationen.
Slutligen, ber om ursäkt till trådskaparen för det var ju det här med åtdragningsmoment. Mitt "lagom" visade sig vara ca 8 Nm på M6(framhjul) och ca 12 Nm på M8(bakhjul). Det är som sagt min definition av lagom och det tänker jag inte börja argumentera om utifall någon tycker annorlunda... 
Kom ihåg att M8-axeln inte är helt rund utan planfräst på två sidor så där försvinner mycket gänga och därmed minskas vad gängorna tål mot en vanlig M8 rundaxel. Om nu någon skulle roa sig med att gå på tabelldata och rekommenderade åtdragningsmoment....