Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nybörjare på rullskidåkning


Moranisse1

Recommended Posts

Har börjat så smått med att försöka lära mig åka på ett par skaterullskidor. Fabrikatet är Marve (svart text på gul bakgrund. skidan är ca.610mm från axel till axel. Hjulen är 100 mm i diameter

Bindningen är en Rottefelle Xcelerator 2.0. Skatekängorna är ett par röda Madshusen som jag upplever som vingliga och instabila när jag tar skären. Är rädd för att ramla varje gång jag åker.

Läste, att man kan tejpa kängan. Vad sätter jag lämpligtvis tejpen på kängan då? går det bra med silvertejp. Finns det stabilare skatekängor på marknaden, och i så fall vilka. Kanske ska jag åka på ngn. annan rullskida? Tacksam för svar!

// JR 

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle börja med att säga att åka skejt på rullskidor är vingligare än att åka på snö. Om det finns stabilare pjäxor är svårt att säga när man inte vet vilken du har just nu(det finns flera varianter på Madshus som är röda ;-) ).

De som tejpar tejpar väl runt/över hålfoten.

Jag skulle dock satsa framför allt på att träna upp balansen. Väldigt många som åker skejt har svårt att stå tillräckligt länge på en skida, man har ofta tyngdpunkten mellan skidorna och inte över skidan.

Link to comment
Share on other sites

Det låter mest som det bara är ut och rulla (om du har skejtjäxor och inte kombi). Kör bara enkel teknik på platt bana några gånger så ska du se att balansen kommer. Det tar ett tag, men det löser sig rätt fort om du är van på klassiska rullskidor. Ge inte upp, skejt är kul
Link to comment
Share on other sites

Det låter mest som det bara är ut och rulla (om du har skejtjäxor och inte kombi). Kör bara enkel teknik på platt bana några gånger så ska du se att balansen kommer. Det tar ett tag, men det löser sig rätt fort om du är van på klassiska rullskidor. Ge inte upp, skejt är kul

Tack, för de orden! :)

Link to comment
Share on other sites

Kul att vi fått självaste Mora Nisse på tråden. Jag ser att du gick med först igår och som Nestor hälsar jag dig varmt välkommen. Kul för övrigt med den skog av nya nick som dykt upp de senaste veckorna. Och beträffande själva ämnet så håller jag med Klas. Börja åka på en platt bana utan gropar och åk bara avslappnat och utan stress så kommer tekniken och balansen av sig själv. Därefter kan du fundera på att med detta i baget förbättra tekniken. Och glöm heller inte att ta på hjälmen om åkningen trots alla försiktighetsåtgärder går åt skogen :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Nu vet jag inte hur det är att börja med skejt på rullskidor, då jag lärde mig på snö först, Sen har jag mest åkt på inlines, men även testat en del med skejtrullskidor. Det jag upplever som obehagligt i början är att det känns som man "ramlar utåt" i skäret, så det kanske inte är så konstigt om det känns ovant.

Jag har testat Eagle med tävlingshjul, Marwe med 0, 6 o 8 och av dem var Marwe med 0:or lättast att åka på, vilket rullmotstånd är det på dina Marwe ?

Med erfarenhet från inlines skulle jag säga att det viktigast med pjäxan är att manschetten stöder på insidan, är det klassisk, kombi eller skejtpjäxa du använder?

(

ps. har ett par nyinköpta skejtrullskidor med Soc-hjul 74A, men har inte testat dem ännu.)

Link to comment
Share on other sites

Det jag klurade på när jag köpte skejt var rullmotstånd och fick tipset att inte köpa för tröga. Köpte Marwe 6:6, men som jag förstår och märker så rullar de rätt tungt så 6:0 kanske är en bra kombo att köra. Har för mig att ”skåningen” föreslog det (men då hade jag redan köpt)
Link to comment
Share on other sites

Det jag klurade på när jag köpte skejt var rullmotstånd och fick tipset att inte köpa för tröga. Köpte Marwe 6:6, men som jag förstår och märker så rullar de rätt tungt så 6:0 kanske är en bra kombo att köra. Har för mig att ”skåningen” föreslog det (men då hade jag redan köpt)

Marwe 0:or räknas som tvåor.

Link to comment
Share on other sites

Alltså det ÄR vingligt att åka rullskidor. Att man kan åka skidor innebär tyvärr inte att man automatiskt kan åka rullskidor... 

Kör lugnt och fint på platt mark helt utan trafik. Det blir bättre! Träna på att våga rulla på en skida i taget. Så småningom, gör en enkel slalombana åt dig för att träna balans och snabba fötter.

Dina pjäxor är förstås köpta för att vara skejtpjäxor? Har du testat en extra socka i för att få den lite tajtare?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...