Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Begagnade skinskidor, spann, move-bindning


andnel

Recommended Posts

Hej!

 

Jag funderar på att köpa ett par begagnade Salomon eskin RC10. Spannet är utmätt för 86kg, jag väger 84kg. Det sitter ett par Salomon Prolink Shift bindningar på, vilket jag förstår är till för att kunna skjuta fram och tillbaka bindningen för att förbättra glid/fäste.

 

Hur troligt är det att dessa skidor kommer funka för mig? Jag vet att spannet är väldigt viktigt med skinskidor, men jag tänker att shiftbindningen löser det... eller?

En annan sak. Han som har skidorna har stl 46, jag har 43. Spelar det någon roll för bindningens skull så länge jag använder samma typ av pjäxa? (NNN; Rottefella)

 

Tack på förhand!

Link to comment
Share on other sites

Två kg är väldigt lite i sammanhanget särskilt som du kan flytta bindningen lite framåt och bakåt.

Att han har större fotlängd ordnar sig nog också, tror inte att hälen hamnar i tomma luften.

På längdskidor är bindningens framdel i samma position oavsett pjäxstorlek, det är ju alltid genom pjäxan framläpp du trycker med spannet i spåret.

 

Utifrån de uppgifter du redovisat kommer det gå bra (det vi inte vet är om du är väldigt kort och skidorna väldigt långa eller tvärtom).

Link to comment
Share on other sites

Jag köpte skidor från återförsäljare, fick ta skidor som var 12-13 kg över min vikt för att skinnet inte skulle bromsa.

Fästet är perfekt.  Har du möjlighet, så testa på riktigt hårt underlag med att dra nåt tunt under när du står på ett ben. Luggen bör inte bromsa för då blir glidet lidande.

Men med tur kanske skidorna passar dig.

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaren! Jag har inte möjlighet att testa dem innan.. det var ju en svår nöt att knäcka. Längden är dock spot on.

Ni menar alltså att spannet ibland inte överensstämmer med vikten? tänker att ex. Skistart mäter ut spann endast efter angivelse i en ruta på internet. Hmm... 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...