Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nya Vasaloppsboken


Lars-Erik

Recommended Posts

  • 2 weeks later...

Vi ser av ovanstående åkare att har man tillräckligt stort intresse, så övervinns alla hinder vare sig det är hjärtinfarkt, artros eller små barn hemma. För många börjar intresset mattas av, men inte för dem som åker år efter år ett eller flera lopp under vasaloppsveckan.

Jag tillhör den kategorin, där intresset har börjat mattas av och då blir hindren högre att komma över. I mitt fall rör det sig om överkänslighet för kemiska ämnen som ACC mm i bilar o andra elektriska apparater som läcker kemiska ämnen liksom hydroperocider (oxiderade parfymämnen). Detta påverkar resan till Dalarna och att hitta ett boende som fungerar, då jag vet att det är viktigt att vara någorlunda utvilad inför start även om natten före loppet bara ger 2-3 tim sömn. Jag har haft två boende sista åren som fungerat, 9 mil från start och 3 mil från Mora men båda kräver tillgång till bil.

Återstår att se om det blir något ÖSM, då mitt ena barnbarn troligen skall ha sitt kalas två dagar före vilket gör att det inte går att åka upp på lördagen.

Delvis motierad av detta och liknande inlägg kom jag att tänka på följande ide vid dagens skidtur: Det är ju faktiskt en ynka liten del av befolkningen som åker Vasaloppet. Och för resten kanske en bok som motiverar motsatsen är mer intressant att köpa ? Så kanske en bok med titeln  "Inte Vasaloppet-90 kvinnor och män motiverar varför"  skulle få en större försäljning ? Även om du Volevodin har åkt 30 Vasalopp så har du ju numera en del intressanta motiveringar av detta slag varav din stålsicklingsteori (utan att ens äga stålsickel eller prövat, eller ?) på frysboxen ger lite extra krydda på anrättningen.

Link to comment
Share on other sites

Delvis motierad av detta och liknande inlägg kom jag att tänka på följande ide vid dagens skidtur: Det är ju faktiskt en ynka liten del av befolkningen som åker Vasaloppet. Och för resten kanske en bok som motiverar motsatsen är mer intressant att köpa ? Så kanske en bok med titeln  "Inte Vasaloppet-90 kvinnor och män motiverar varför"  skulle få en större försäljning ? Även om du Volevodin har åkt 30 Vasalopp så har du ju numera en del intressanta motiveringar av detta slag varav din stålsicklingsteori (utan att ens äga stålsickel eller prövat, eller ?) på frysboxen ger lite extra krydda på anrättningen.

Sålänge det finns fler som vill åka vasaloppet än det finns platser tror jag inte vasaloppet är så intresserad av en sån bok, men skulle intresset gå ner vore en sån bok motiverad. För egen del önskar jag att jag kunde komma till skott och börja skriva på min egen bok, som endast ytterst marginellt skulle beröra vasaloppet men det är ju inte heller motiverat när denna bok täcker in så mycket. Steg I är att slutföra mina urklippsböcker för de sista 30 åren att ha som underlag till boken. Sen är jag fullt medveten om att en bok med ett begränsat kundunderlag är en ren förlustaffär, vilket min son fått erfara, då nettoförlusten för att utge 100 ex av hans bok skulle uppgå till minst 30000 kr. Skulle tro att förlaget till vasaloppsboken gör en nytryckning när basexen är slut, då intresseunderlaget är mycket stort både bland aktiva och fd vasaloppsåkare.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

 

Nya Vasaloppsboken av Henrik Lenngren lanseras imorgon 15 september ; Vasaloppet - 90 Kvinnor och Män i fäders spår. Den är dock redan idag beställningsbar på exempelvis Adlibris (https://www.adlibris.com/se/bok/vasaloppet---90-kvinnor-och-man-i-faders-spar-9789177993544), Bokus och CDON. Dessutom kommer man att kunna köpa den i många andra bokhandlar exempelvis Akademibokhandeln, från och med i morgon.

 
Och som ni redan vet utvaldes jag som en av dessa 90 efter tips på detta forum. Stort, mycket stort, det trodde jag aldrig kunde hända en så medioker åkare som jag. Vad jag minns var det Vasa, skogsvakt och kanske någon mer som föreslog mig. Tusen tack, det är en stor ära för mig att beskrivas med en mängd andra skidåkare som jag har största aktning för och sett mycket upp till t.ex.Mora-Nisse, Britta Johansson Norgren, Carina Hammarstrand (Volevodins favorit), Auklandbröderna, Nina Lintzen, Benny Södergren, Staffan Larsson, Sven Äke Lundbäck, Erik Wikström, Stephen Wilson, Andreas Nygård, Benny Södergren, Börje Karlsson, Anders Blomqvist, etc. etc. Och som ni ser av reklamfliken ovan har författaren valt att inleda boken med beskrivningen av mig (klicka bara på "Se ett smakprov")
I morgon i samband med lanseringen kommer Erik, Carina och jag att medverka på någon typ av intervju.
 
Förlaget hoppas att detta blir Årets julklappsbok. I varje fall tror jag att den har alla möjligheter att bli Folkets Vasaloppsbok för många år framöver. Den har en betydligt folkligare och bredare framtoning än tidigare Vasaloppsrelaterade böker såsom Ur Spår (Assar Rönnlund), I Vita spår (Mora Nisse Karlsson), I Vilda Spår (Sixten Jernberg) och 50 Vasalopp Jubileumsbok från 1972. etc
 

 

post-392-0-74293000-1631691293_thumb.jpg

 

 

Eftersom det nu drar ihop sig till Vasalopp igen tar jag mig friheten att åter lyfta upp denna tråd där 90 av era Vasalopps själsfränder beskrivits på ett inspirerande sätt av Henrik Lenngren, själv Vasaloppslöpare och tom en av de som klarade årets kraftprov=Jubileumsvasan. Där kan du läsa om många andra än "tokige professorn från Luleå" (det står faktiskt så i boken)  t.ex.Mora-Nisse, Britta Johansson Norgren, Carina Hammarstrand (hon som åker ALLA loppen i Vasaloppsveckan), Auklandbröderna, Nina Lintzen, Benny Södergren, Staffan Larsson, Sven Äke Lundbäck, Erik Wikström, Stephen Wilson, Andreas Nygård, Benny Södergren, Börje Karlsson, Anders Blomqvist, etc. etc. Intervjun vid lanseringen av boken ser du här (där bl.a. Erik Wichström, vinnare av Jubileumsvasan) medverkar:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu var det ju tydligen Carl CXI Gustaf (Carl den 111:e Gustaf) som skrev förordet och inte vår nuvarande kung... ;)

Rättelse; det skall vara Carl XVI Gustaf som skrev förordet. Hans deltagande gjorde att många åkare fick en poäng att lägga till sin meritlista med "Jag slog iaf Kungen". För inbitna skidåkare kanske det inte imponerar, men bland vanligt folk var det "en icke föraktlig merit"

Det finns gott om kungligheter i resultatlistorna genom åren. Kung Carl XVI Gustaf var ute de nio milen redan 1977 och korsade mållinjen på 8:12:41. Tio år senare åkte den då 40:årige statschefen öppet spår och nöjde sig med 7:09 45.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...