Jag kan förstå att det ligger skämt bakom, men ett av de största misstagen man kan göra är
att staka långlopp med maxlängd om man inte verkligen prövat igenom det ordenltigt. Gärna under ett par 3 månader samt på långlopp. Det är nog inte många motionärer som fixar över maxlängd om ens elitmotionärer, man måste komma upp rejält för få bra tryck på staven. När en motionär börjar slokna så kommer det kännas som stavarna vill lyfta axlarna lite. Upplever man det så är man illa ute, om man har 60 km kvar till mål. 
Första trötthetssignalen på motionärer brukar komma mellan 32-36 km Då får man reda på lite saker om sig själv
Sedan kommer det ofta 2 till efter det på vasan.
Det är en gammal myt att längre stavar alltid ger fördelar, själv så blev jag inte trött så lätt
när det gäller stakning uppför om jag går ner 2.5 cm från maxlängd.
Sedan har jag aldrig vart bra på stakning platten, maxlängd stav ger lite lägre puls på mig
men tar man muskelärt slut så är man helt körd. En lite kortare stav ger mig bättre tryck uppför, gäller nog mest
och hitta vad som är optimalt för ens kropp.. Alltid kul och skriva av sig, men maxlängdsmyten måste avlivas.
Det är oftast ingen fördel!
Om man inte tror mig, testa 90 km med maxlängd vs en lite kortare stav. Det har jag gjort, utan fäste 
Jag vet en sumobrottare som opererade in silikon på toppen av huvudet för att klara längdkraven inom sporten. En relevant operation också för storstakare. Opererar man sig till ett konehead så kan man staka med skatestavar helt lagligt. Man kan använda udda ullsockor som mössa.