Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Keramiska lager och teflonolja


boffi

Recommended Posts

Hur länge håller smörjningen?

Jag har en uppsättning keramiska / hybridlager som jag endast använder på lopp och som jag först rengör och sedan smörjer med en liten droppe teflonolja före varje lopp. Efter loppet ligger dom dränkta i olja tills nästa gång.

 

Nu jag testat att åka på dom, mest för att se att skidorna går rakt och att rullet är OK. Men jag kunde inte hålla mig :D , har nu åkt 44 km på dom.

 

Hur gör ni med keramiska lager och teflonolja? Jag ska åka Klarälvsloppet 90 km nu på söndag. Kan jag fortsätta att åka på dom utan att ta isär lagren? Jag åkte bara på fin asfalt utan grus. Eller åker ni helt utan olja?

Link to comment
Share on other sites

Sitter med liknande funderingar inför söndag. Ringde och frågade SkatePro hur länge olja i keramiska lager håller. De menade att det inte skulle vara problem att köra en hel dag. Då var det ändå keramiska lager som var öppna på ena sidan. Samtidigt så har jag med tester på keramiska lager tyckt att de ganska snart börjat låta lite och trott att de är dåliga, men tror nu att det är lite inkörning växlat med tvätt som är receptet. Sista turen så lät de riktigt bra så jag vågar nog testa dem på Klarälvsloppet. Teflonolja smörjer säkert ok, möjligen lite tjock? Jag beställde oljan som går att äta....Bel-Ray som är väldigt tunn. Jag har även tätade keramiska lager som jag kommer att använda och hoppas det funkar. Sedan kör väl vissa torrt också, men det vågar jag inte...

 

Lite OT:

Nu är återstår bara lite kvällstester och välja hjul också. PU är struket för mig, gick astungt i morse med +8gr och 8,5 km fick dem inte att gå bättre heller. Följde upp med ett studstest på betong med olika fabrikat på hjul efter att de legat i kylskåpet några timmar för att anta Hagfors-temperatur sön förmiddag. Gissa hur högt PU 2 studsade - i princip noll!! Helt dött alltså. Sedan svårt att skilja SkiGo 2 mot SkiGo 3, men möjligen var deras 2 liiite mer benäget att studsa tillbaka. Knapp vinnare blev Elpex 610 gummi 2 före Swenor Fibreglass 2. Skall se om resultatet står sig efter kvällens tester också. En observation när jag tog isär Swenor-hjulen är att de tycks använda ett riktigt segt fett i backspärr och i generösa mängder. Lär säkert bidra till "sanningen" att Swenor inte har de snabbaste hjulen. Nu skall jag köra utan backspärrar på samtliga hjul ikväll vid testerna och även med samma lager som flyttas runt, så den effekten är eliminerad.

Link to comment
Share on other sites

Här är oljan som jag använde:

Weldite TF2 Extreme Wet
https://www.cykelkraft.se/olja-weldtite-tf2-extreme-wet-75-ml

 

Men nu när jag snurrar på hjulen för att lyssna att det låter OK och att det inte kommit sand mm i lagret så ser jag att samtliga hjulen vobblar? Hjulen är helt nya Rosa PU2. Har ej märkt det förut och märker inget på mina andra skidor med gummuhjul. Lite orolig då jag haft många problem tidigare med PU2 som säckat ihopp men aldrig haft problem med nya. Det är hjulaxeln som inte sitter centrerat, är inte mycket men klart synligt när man snurrar på hjulet. Men jag märkte inget vid rulltest så jag kommer att åka med dom. Gummi går bort pga min vikt. Minns inte temperaturen 2019 men har för mig att det var nära nollan tidigt på morgonen och då tyckte jag att PU rullade OK i starten.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Kanske har tillverkningen av PU-hjul lite bekymmer? Jag köpte hjul i år och ett av dem kastade lite(ocentrerat) när man snurrade på det. Vet ej om det är något man märker när man åker, men en kompis drog av lite i svarven på samtliga hjul. Tror inte det gör något om det finns lite ocentrering, men är man nördig som mig så stör man sig förstås på det.

Det blir gummi för mig trots att jag väger runt 100 kg. Tre olika gummihjul testade i kväll i +10gr med samma lager som flyttades med och utan backspärrar. Rangordning på skidor blev precis som studstestet efter att de hade legat i kylskåp. 1:a Elpex Team 610 gummi 2, 2:a Swenor Fibreglass 2, 3:a SkiGo 2. Överraskande stora tidsskillnader mellan alla tre och för mig i denna temp är Elpex gummi 2 ett givet val. PU körde jag i morse i +8gr fast med backspärr(som går väldigt lätt....) och det var klart sämst. 

Link to comment
Share on other sites

OK.. Väger lite mer ca 110 kg. Då kanske det blir gummi fram och PU bak. Tycker det blir vingligt med gummi bak men på Klarälvsloppet skulle det gå når det inte svänger och inte går så fort.

 

Skickat från min SM-F926B via Tapatalk

Det kan nog funka. Slipper vi bara regn så blir väl dina hjul lite småvarma eftersom också.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde på gamla(2014) Elpex gummi2or med SKF-lager https://www.top12.se/longboard/longboard-kullager/skf-energy-efficient-kullager-x-8-skateboard-kullager

Väger nästan 100 kg och jag hade fint rull. Upptäckte ett mindre fälgsläpp vid lagerbyte på mina rosa så jag vågade inte chansa. Annars tänkte jag kört på rosa bak och gummi fram.

 

Rosa gick nog inte så illa heller upplevde jag på de omkring mig. Svårt att jämföra på en platt bana som på Klarälvsloppet dock.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jag körde på nyare Elpex gummi 2 och tror nog att rosa hade funkat minst lika bra. Såg en kille med rosa som såg ut att ha väldigt bra rull när jag stakade efter honom några kilometer, så absolut att det funkade. Jag upplevde att mina skidor gick bra de första 2-3 milen sedan började jag luta skidorna, trots att vägen var mer eller mindre platt. Tror att gummit degade till sig med tiden av uppvärmning och jag har väl en tendens att tappa vristerna lite efter en viss tid. Just vristerna och vaderna var det som blev jobbigast. Kanske skall satsa på kombipjäxor?

 

Körde på keramiska lager och en droppe smörjning innan. Den biten funkade nog bra, men hade tidvis ett skapligt oljud från något lager när jag inte förmådde hålla skidorna plana. Anar att man lätt skadar ett lager vid demontering i hjul där de sitter hårt och det tror jag hänt på ett av de här lagren. Skall nu gå över samtliga hjul med slippapper och trissa i borrmaskin. Det skall gå att montera lager med tummarna är min nya regel. Har slipat lagerhålet på en uppsättning hjul och det känns helt rätt.

Link to comment
Share on other sites

Jag chansade och körde på rosa. Fick panik vid uppvärmningen innan start i kylan. Har aldrig upplevt ett så dåligt rull. Men efter några km så rullade det på ganska bra.

Nu var det ändå typ 9 grader? Tror vi hade 4 2019 och då höll man på att ramla framlänges[emoji16]

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kollade på länken till dina lager och det stod ju mycket textinformation om lagren. Bla stod detta: "Belastar du dina lager hårt vid tuff körning eller hög vikt, rekommenderar vi att du köper till ett set spacers."

Vad menas med spacers?

Link to comment
Share on other sites

Kollade på länken till dina lager och det stod ju mycket textinformation om lagren. Bla stod detta: "Belastar du dina lager hårt vid tuff körning eller hög vikt, rekommenderar vi att du köper till ett set spacers."

Vad menas med spacers?

Såg det jag också, men inget jag tänkt på under åren som jag kört med dessa på tävling. Kanske är om man kör skate/inlines? De är kaputt efter en blöt tävling, men de slår de keramiska med stor marginal! Går knäpptyst och håller rullet igång även under låg hastighet om man gör rulltest.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Körde Elpex gummi fram, rosa bak och hade väldigt fint rull hela vägen på endast 73 kg och drygt 4 timmars åktid.

 

Man har ju tid at fundera när man står och stakar i 9 mil En reflektion är hur många de är som åker på väldigt snedsltna hjull, skidorna lutas kraftigt innåt.

 

Detta tror jag påverkar mer än hjul, lagertyp, smörja, mm

Link to comment
Share on other sites

Körde Elpex gummi fram, rosa bak och hade väldigt fint rull hela vägen på endast 73 kg och drygt 4 timmars åktid.

 

Man har ju tid at fundera när man står och stakar i 9 mil En reflektion är hur många de är som åker på väldigt snedsltna hjull, skidorna lutas kraftigt innåt.

 

Detta tror jag påverkar mer än hjul, lagertyp, smörja, mm

såg en i starten på min grupp(200) som hade så sjukt slitna bakhjul apropå din reflektion. Va nog 1 cm gummi på insida och fullhöjd(mer eller mindre) på utsida hjul

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

såg en i starten på min grupp(200) som hade så sjukt slitna bakhjul apropå din reflektion. Va nog 1 cm gummi på insida och fullhöjd(mer eller mindre) på utsida hjul

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Kanske de skulle operera benen för att stå rakare  ;)  Skämt åsido, så finns det en operationsmetod som gör benen rakare, men den utförs bara om man har stora problem av tex hjulbenthet. Det går till så att man sågar av underbenet till ca 3/4 och sen sätter man det i spänn och gipsar det. Den springa som bildas kommer att växa igen och när sen gipset tas av har benet en rakare form. Jag känner en löpare som opererade ett ben i taget och efter läkningen kunde han återuppta löpningen utan knäproblem. Ursäkta mitt sidospår till trådämnet.

Link to comment
Share on other sites

Kanske de skulle operera benen för att stå rakare  ;)  Skämt åsido, så finns det en operationsmetod som gör benen rakare, men den utförs bara om man har stora problem av tex hjulbenthet. Det går till så att man sågar av underbenet till ca 3/4 och sen sätter man det i spänn och gipsar det. Den springa som bildas kommer att växa igen och när sen gipset tas av har benet en rakare form. Jag känner en löpare som opererade ett ben i taget och efter läkningen kunde han återuppta löpningen utan knäproblem. Ursäkta mitt sidospår till trådämnet.

Jag vet en sumobrottare som opererade in silikon på toppen av huvudet för att klara längdkraven inom sporten. En relevant operation också för storstakare. Opererar man sig till ett konehead så kan man staka med skatestavar helt lagligt. Man kan använda udda ullsockor som mössa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag kan förstå att det ligger skämt bakom, men ett av de största misstagen man kan göra är 

att staka långlopp med maxlängd om man inte verkligen prövat igenom det ordenltigt. Gärna under ett par 3 månader samt på långlopp. Det är nog inte många motionärer som fixar över maxlängd om ens elitmotionärer, man måste komma upp rejält för få bra tryck på staven. När en motionär börjar slokna så kommer det kännas som stavarna vill lyfta axlarna lite. Upplever man det så är man illa ute, om man har 60 km kvar till mål.  :)

 

Första trötthetssignalen på motionärer brukar komma mellan 32-36 km  Då får man reda på lite saker om sig själv

Sedan kommer det ofta 2 till efter det på vasan.

 

Det är en gammal myt att längre stavar alltid ger fördelar, själv så blev jag inte trött så lätt

när det gäller stakning uppför om jag går ner 2.5 cm från maxlängd. 

 

Sedan har jag aldrig vart bra på stakning platten, maxlängd stav ger lite lägre puls på mig

men tar man muskelärt slut så är man helt körd. En lite kortare stav ger mig bättre tryck uppför, gäller nog mest

och hitta vad som är optimalt för ens kropp..    Alltid kul och skriva av sig, men maxlängdsmyten måste avlivas.

Det är oftast ingen fördel!

 

Om man inte tror mig, testa 90 km med maxlängd vs en lite kortare stav. Det har jag gjort, utan fäste :)

Jag vet en sumobrottare som opererade in silikon på toppen av huvudet för att klara längdkraven inom sporten. En relevant operation också för storstakare. Opererar man sig till ett konehead så kan man staka med skatestavar helt lagligt. Man kan använda udda ullsockor som mössa.

Link to comment
Share on other sites

..............

Det är en gammal myt att längre stavar alltid ger fördelar, själv så blev jag inte trött så lätt

när det gäller stakning uppför om jag går ner 2.5 cm från maxlängd. ..........

 

Nu handlar ju inte tråden om stavlängd utan om teflonolja och keramiska lager, men jag undrar på vilken grund du kan säga att det är en gammal myt?

Finns det någon avhandling eller forskning på detta?

 

Har för mig att jag läste för länge sedan angående det motsatta, där det i en lång skrivelse med illustrerande bilder redovisades varför det var bättre med långa stavar.

Dagens maximerade stavlängd är inget som framtagits på grund av att det är den mest optimala längden. Det är något byråkraterna i FIS bestämde för att bromsa den nya staktränden. Bara detta talar för att längre stavar är mer optimalt, i annat fall hade de inte satt en maxlängd.

 

Ursäkta ifall jag gick utanför ämnet!

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med, ber om ursäkt för vi gick off-topic men kunde inte hålla mig när jag såg inlägget. :)

 

Forskning har jag gjort på mig själv, mitt bästa råd. Testa själv, kortare distanser upp till 40 km

kan du ha bra flow med en längre stav. Men 60km eller 90 km Det är en helt annan sak, orkar man

inte komma upp högt i position i precis varje staktag så får du inte med dig din kroppsvikt ner i staven. Då tar du slut muskelärt och sedan är det godnatt med farten. Det går alldeles utmärkt och ta sig i mål, men tempot faller när

arbetet förändras till enbart muskelarbete istället för nyttja kroppsvikten. Det jag menar är att en motionär ofta

saknar vad som krävs för kunna utnyttja en längre stav.

 

Testa testa är mitt råd, och med testa menar jag distanser omkring 60 km.

Begagnade fulstavar kan man få tag i billigt, då kan man kapa och labba

kolla pulskurva/fart, men även känslan i kroppen. Den är nog så viktig, man ska inte lura folk

att en längre stav allt kan ge fördelar. Speciellt inte motionärer som inte har 400-600 träningstimmar med sig i bagaget.

 

En del kan nappa på det där, och det blir inge bra då.

Samtidigt kan en för kort stav också bli riktigt dåligt.

 

Sedan är vi som kör utan fäste lite petiga och nördiga med stavar kan jag tänka mig, har

man fäste så kan man ta till det ifall det blir lite kris.

 

Synd att detta hamnade i fel tråd, ber om ursäkt återigen  :)

 

Nu handlar ju inte tråden om stavlängd utan om teflonolja och keramiska lager, men jag undrar på vilken grund du kan säga att det är en gammal myt?

Finns det någon avhandling eller forskning på detta?

 

Har för mig att jag läste för länge sedan angående det motsatta, där det i en lång skrivelse med illustrerande bilder redovisades varför det var bättre med långa stavar.

Dagens maximerade stavlängd är inget som framtagits på grund av att det är den mest optimala längden. Det är något byråkraterna i FIS bestämde för att bromsa den nya staktränden. Bara detta talar för att längre stavar är mer optimalt, i annat fall hade de inte satt en maxlängd.

 

Ursäkta ifall jag gick utanför ämnet!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...