Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Keramiska lager och teflonolja

• Vänligen logga in för att kunna svara
22 svar till detta ämne

Petter

Petter

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 700 inlägg

Troligtvis maxtillåten längd enligt skidförbundetsregler...

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 605 inlägg

..............

Det är en gammal myt att längre stavar alltid ger fördelar, själv så blev jag inte trött så lätt

när det gäller stakning uppför om jag går ner 2.5 cm från maxlängd. ..........

Nu handlar ju inte tråden om stavlängd utan om teflonolja och keramiska lager, men jag undrar på vilken grund du kan säga att det är en gammal myt?

Finns det någon avhandling eller forskning på detta?

Har för mig att jag läste för länge sedan angående det motsatta, där det i en lång skrivelse med illustrerande bilder redovisades varför det var bättre med långa stavar.

Dagens maximerade stavlängd är inget som framtagits på grund av att det är den mest optimala längden. Det är något byråkraterna i FIS bestämde för att bromsa den nya staktränden. Bara detta talar för att längre stavar är mer optimalt, i annat fall hade de inte satt en maxlängd.

Ursäkta ifall jag gick utanför ämnet!

småland78

småland78

Medlem

• Members
  • Pip
  • 78 inlägg

Jag håller med, ber om ursäkt för vi gick off-topic men kunde inte hålla mig när jag såg inlägget. :)

Forskning har jag gjort på mig själv, mitt bästa råd. Testa själv, kortare distanser upp till 40 km

kan du ha bra flow med en längre stav. Men 60km eller 90 km Det är en helt annan sak, orkar man

inte komma upp högt i position i precis varje staktag så får du inte med dig din kroppsvikt ner i staven. Då tar du slut muskelärt och sedan är det godnatt med farten. Det går alldeles utmärkt och ta sig i mål, men tempot faller när

arbetet förändras till enbart muskelarbete istället för nyttja kroppsvikten. Det jag menar är att en motionär ofta

saknar vad som krävs för kunna utnyttja en längre stav.

Testa testa är mitt råd, och med testa menar jag distanser omkring 60 km.

Begagnade fulstavar kan man få tag i billigt, då kan man kapa och labba

kolla pulskurva/fart, men även känslan i kroppen. Den är nog så viktig, man ska inte lura folk

att en längre stav allt kan ge fördelar. Speciellt inte motionärer som inte har 400-600 träningstimmar med sig i bagaget.

En del kan nappa på det där, och det blir inge bra då.

Samtidigt kan en för kort stav också bli riktigt dåligt.

Sedan är vi som kör utan fäste lite petiga och nördiga med stavar kan jag tänka mig, har

man fäste så kan man ta till det ifall det blir lite kris.

Synd att detta hamnade i fel tråd, ber om ursäkt återigen  :)

Nu handlar ju inte tråden om stavlängd utan om teflonolja och keramiska lager, men jag undrar på vilken grund du kan säga att det är en gammal myt?

Finns det någon avhandling eller forskning på detta?

Har för mig att jag läste för länge sedan angående det motsatta, där det i en lång skrivelse med illustrerande bilder redovisades varför det var bättre med långa stavar.

Dagens maximerade stavlängd är inget som framtagits på grund av att det är den mest optimala längden. Det är något byråkraterna i FIS bestämde för att bromsa den nya staktränden. Bara detta talar för att längre stavar är mer optimalt, i annat fall hade de inte satt en maxlängd.

Ursäkta ifall jag gick utanför ämnet!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar