Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vad gäller i trafiken?


snabben

Recommended Posts

Det här har säkert avhandlats tidigare i någon tråd, men jag provar ändå.

 

Vad gäller egentligen för regler i trafiken vid rullskidåkning? Ska man betraktas som en gångare eller en cyklist? Det mest kritiska momentet är ju så klart övergångsställen, men även val av sida på vägen bör ju påverkas. Många cykelvägar där jag bor är uppdelade i en gång-del och en cykel-del, vilket skapar en viss oreda för oss som kan ligga lite mittemellan rent fartmässigt.

 

Spontant så känns det som att bilister bör lämna företräde vid övergångsställen (jag är att betrakta som gångare), det gör iaf jag själv när jag kör bil, men å andra sidan så skulle det kännas fel att åka på vänster sida av vägen (jag är att betrakta som cyklist).

 

För egen del tar jag det alltid väldigt försiktigt vid övergångsställen, försöker se mig själv som ”osynlig”, för oavsett om jag har företräde eller ej så är det ju trist att bli överkörd…

 

Någon som har någon bra länk till någon lagtext eller liknande?

Link to comment
Share on other sites

Det här har säkert avhandlats tidigare i någon tråd, men jag provar ändå.

 

Vad gäller egentligen för regler i trafiken vid rullskidåkning? Ska man betraktas som en gångare eller en cyklist? Det mest kritiska momentet är ju så klart övergångsställen, men även val av sida på vägen bör ju påverkas. Många cykelvägar där jag bor är uppdelade i en gång-del och en cykel-del, vilket skapar en viss oreda för oss som kan ligga lite mittemellan rent fartmässigt.

 

Spontant så känns det som att bilister bör lämna företräde vid övergångsställen (jag är att betrakta som gångare), det gör iaf jag själv när jag kör bil, men å andra sidan så skulle det kännas fel att åka på vänster sida av vägen (jag är att betrakta som cyklist).

 

För egen del tar jag det alltid väldigt försiktigt vid övergångsställen, försöker se mig själv som ”osynlig”, för oavsett om jag har företräde eller ej så är det ju trist att bli överkörd…

 

Någon som har någon bra länk till någon lagtext eller liknande?

Som jag har tolkat trafikförordningen så räknas du som rullskidåkare in i gruppen gående, med ett litet undantag att om du färdas i högre hastighet än man går ska man åka på högersida. 

 

https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2018-09/SFS2018-1559.pdf

Link to comment
Share on other sites

Håller med tidigare svar. Men tror även att det alltid är tillåtet att köra på höger sida. Jag var själv en vänsteråkare tidigare men har nu helt slutat åka på vänster sida. Inte så mycket på pga av fart utan helt enkelt för att vissa bilister tycks störa sig så f-bannat på om man kör på vänster. Nu kör jag på höger och har en blinkande röd LED baktill och uppleverar att allt funkar bättre nu. Norska skidförbundet rekommenderar att man kör på höger sida i sina "Skivettregler" och det svenska tror jag inte satt ned foten.

Link to comment
Share on other sites

Som jag har tolkat trafikförordningen så räknas du som rullskidåkare in i gruppen gående, med ett litet undantag att om du färdas i högre hastighet än man går ska man åka på högersida. 

 

https://svenskforfattningssamling.se/sites/default/files/sfs/2018-09/SFS2018-1559.pdf

Har också för mig att det är så. Har inte läst lagen men läst på forumet :) 

Men det är kanske lite luddigt kan jag tycka.

"Om man rör sig snabbare än man går ska man vara på höger sida."  Fortare än vem går? jag själv? Finns väl de som tävlar i gång som går väääldigt fort. 

Sen om man då är ute och springer, då går det ju fortare än när jag går, ska man då springa på höger sida?

Tror inte bilisterna stör sig lika mycket på en som springer på vänster sida som en som åker rullskidor där.

 

Jag brukar variera mellan vänster och höger. Är det på kvällen och solen är låg så bilisterna bländas åker jag på den sida så att jag är närmast den bilist som inte har solen i ögonen, bara för att öka min säkerhet.

Link to comment
Share on other sites

Har också för mig att det är så. Har inte läst lagen men läst på forumet :)

Men det är kanske lite luddigt kan jag tycka.

"Om man rör sig snabbare än man går ska man vara på höger sida."  Fortare än vem går? jag själv? Finns väl de som tävlar i gång som går väääldigt fort. 

Sen om man då är ute och springer, då går det ju fortare än när jag går, ska man då springa på höger sida?

Tror inte bilisterna stör sig lika mycket på en som springer på vänster sida som en som åker rullskidor där.

 

Jag brukar variera mellan vänster och höger. Är det på kvällen och solen är låg så bilisterna bländas åker jag på den sida så att jag är närmast den bilist som inte har solen i ögonen, bara för att öka min säkerhet.

Jag hittade inte sidan som jag har läst en annan rolig skrivning kring det med fortare än man går, Där skrives det att om du fördas som rullskidåkare avsevärt fortare så räknas du som cyklist, samma där avsevärt snabbare än vad? hur ska man tolka det om man stakar i +20km/h på cykelbana och sedan bromsar för ett övergångställe ner till 5km/h är det farten på cykelbanan eller den man bromsat ner till som gäller? Lite otydligt i förordningen vad som gäller men jag kör höger och likt andra tänker jag att jag inte syns och att cyklister mm inte vet att jag har en bromssträcka som är avsevärt längre än på en cykel tex. 

Link to comment
Share on other sites

En risk är också om man åker på cykelbanan och det kommer en cyklist bakifrån och kör om utan att plinga. Det händer inte alltför sällan att man tvingas väja för en grop, vattenpöl eller brunn eller helt enkelt att man är i egna tankar och byter sida utan att kolla åt sidan. Jag har funderat på att skaffa en backspegel till hjälmen.

Om det är en cykelbanor på båda sidor om vägen funkar det med högertrafik på vänstra sidan, men på högersidan tvingas man till vänstertrafik, vilket är lite frustrerande. Måste erkänna att när jag nu fått in högersidan i ryggmärgen, så händer ofta att jag åker på höger sida även på cykelbanan på den högra cykelbanan.

Link to comment
Share on other sites

Den ”nya” regeln på gångbanor har ju rört till det ordentligt. Nu går många enligt gamla regeln och typ lika många enligt nya. Jag tror typ nästan alla som har åkt rullskidor ett tag kör som cykel. Så, alltid på höger sida. Vid övergångsställen använder jag mig av överlevnadsregeln, ger alltid företräde, typ som man ska göra som cyklist (även där det är märkt som cyklistövergång)
Link to comment
Share on other sites

Den ”nya” regeln på gångbanor har ju rört till det ordentligt. Nu går många enligt gamla regeln och typ lika många enligt nya. Jag tror typ nästan alla som har åkt rullskidor ett tag kör som cykel. Så, alltid på höger sida. Vid övergångsställen använder jag mig av överlevnadsregeln, ger alltid företräde, typ som man ska göra som cyklist (även där det är märkt som cyklistövergång)

Jag kör också överlevnadsregeln vid alla ställen som kan bli trixiga.

Ehh... vilken då "nya" regel på gångbanor?

Link to comment
Share on other sites

Nya reglerna är väl att man lägger gångbanan längs ifrån körbanan, vilket innebär att man får cykla till vänster på höger sida och till höger på vänster sida, antar att samma regler gäller för rullskidor.

 

Ang backspegel på hjälmen. Jag frågade idag på XXL om de hade hjälmbackspegel, men det hade de inte. Har ni något tips på var man kan få tag på det.

Link to comment
Share on other sites

Nya reglerna är väl att man lägger gångbanan längs ifrån körbanan, vilket innebär att man får cykla till vänster på höger sida och till höger på vänster sida, antar att samma regler gäller för rullskidor.

 

Ang backspegel på hjälmen. Jag frågade idag på XXL om de hade hjälmbackspegel, men det hade de inte. Har ni något tips på var man kan få tag på det.

Det är reglerna på gångvägen som har ändrats, sen kanske det även har justerats vilken cykelväg man får hoja på, det har inte jag koll på. Hursomhelst är det lite rörigt, tycker det är lugnare att köra på bilvägar än cykelvägar ibland.
Link to comment
Share on other sites

Det är reglerna på gångvägen som har ändrats, sen kanske det även har justerats vilken cykelväg man får hoja på, det har inte jag koll på. Hursomhelst är det lite rörigt, tycker det är lugnare att köra på bilvägar än cykelvägar ibland.

Om det går en cykelbana bredvid bilvägen blir det ett väldigt tutande om man åker på bilvägen tex när det är grusat med farliga stenar på cykelbanan och man riskerar att krascha omkull om man åker där.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...