Det börjar väl droppa in skidprodukter inför säsongen 21/22 nu - har ni sett några intressanta nyheter ?

Produktnyheter 21/22
Postad 23 september 2021 - 22:42

Postad 25 september 2021 - 21:23

Det börjar väl droppa in skidprodukter inför säsongen 21/22 nu - har ni sett några intressanta nyheter ?
Flourfri valla? Fast det vågar man inte köpa..
Postad 15 oktober 2021 - 04:50

Vad är vitsen med det?
Postad 18 oktober 2021 - 09:36

Madshus redline 3.0 utan främre styrspår?
Vad är vitsen med det?
Lättare att korrigera skidans ritning i mjukare förhållanden vad jag förstår. Dvs lättare att hålla högre växel (3:ans) längre upp i backarna genom att kunna varaiera V:ets vinkel i samma skär (större V i slutet av skäret). Fick såna utplockade till dottern inför årets tävlingssäsong, ska bli spännande att se om hon känner nån skillnad.
Postad 18 oktober 2021 - 09:46

Ovanstående gäller för skate alltså...
För klassiskt handlar det mer om att få en större kontaktyta mot snön i kallföre, samt även en större yta för fästvalla.
Postad 18 oktober 2021 - 09:55

Stor anläggningsyta och liten vinkel i spret för att undvika att det plogar, jag vill ju surfa på snön och inte klyva den…
Återstår att se om tankarna stämmer
Postad 19 oktober 2021 - 13:47

Verkar inte vara mycket nytt i år. Kommer nog veckorna innan OS. Åtminstone kan vi räkna med ny design då. Om det sedan är att se som en nyhet kan nog diskuteras.
Postad 21 oktober 2021 - 12:23

En nackdel borde vara att de inte styr lika bra utan glider mer i sidled - finns väl nån anledning till att det kallas styrspår. Fästdelen har saknat styrspår på enstaka modeller, men verkar inte slagit igenom fullt ut varför ?
Postad 21 oktober 2021 - 15:34

Kanske bara en gimmick men vi får väl se efter den här säsongen?
Postad 21 oktober 2021 - 22:19

Så länge det finns spår så är styrfaktorn inte så viktig?
Men skidspåren har ju inte alltid perfekta spårkanter och gör även svängar, så visst är skidans styrfaktor viktig.
Postad 22 oktober 2021 - 07:16

Men skidspåren har ju inte alltid perfekta spårkanter och gör även svängar, så visst är skidans styrfaktor viktig.
Fast om styrspåret hade stor inverkan på skidan så borde det ju bli ännu svårare att svänga med spåret iom att styrspåret på skidan borde sträva efter att föra skidan rakt fram i färdriktningen. Eller?
Postad 22 oktober 2021 - 07:49

Så länge det finns spår så är styrfaktorn inte så viktig?
Det jag har hört från en som testat så är de inte så roliga om man ska ex stå bredvid spåret och staka då de blir väldigt oroliga i riktningen. Kan tänka mig att det inte hade varit så kul på vasan i år då hela loppet åktes bredvid spåren...
Postad 22 oktober 2021 - 08:20

Jag har ett par gamla skateskidor med tre styrspår baktill. De var säkert bäst..på någonting
Postad 22 oktober 2021 - 09:34

Ok, så det finns lite erfarenheter från Redline 3.0 då?Det jag har hört från en som testat så är de inte så roliga om man ska ex stå bredvid spåret och staka då de blir väldigt oroliga i riktningen. Kan tänka mig att det inte hade varit så kul på vasan i år då hela loppet åktes bredvid spåren...
Jag kommer ihåg mina första VL långt bak i leden, skidorna var väldigt oroliga i sidled. Nu i senaste gick de mycket rakt trots att jag stod mellan spåren i stort sett hela sträckan.
Redline 3.0 har ju styrspår på bakre delen så bör nog styra hyfsat ur den aspekten något sämre kanske men skidans kanter lär styra mer än styrspår så jag har resonerat att det är liten påverkan… ska bli spännande med egna erfarenheter här.
Personligen tänker jag mig att jag alltid lutar skidorna något i kurvtagning så även där tänker jag mer kant än styrspår men praktik och teori är som sagt olika ibland…
Sidstabilitet är viktigt såklart så hoppas på mer fördel av ökad glidyta än nackdel i sidstabilitet.
Postad 22 oktober 2021 - 13:10

Det jag har hört från en som testat så är de inte så roliga om man ska ex stå bredvid spåret och staka då de blir väldigt oroliga i riktningen. Kan tänka mig att det inte hade varit så kul på vasan i år då hela loppet åktes bredvid spåren...
Nu åker inte jag på Madshus så ofta men jag har ett par klassisk med styrspår bak bara (3.0 konstruktion) som jag åkte en del på i vintras och jag märkte verkligen ingen skillnad, men man har ju inte heller så mycket vikt fram heller så det borde ju inte göra sån stor skillnad. Är nog med från skidpar till skidpar.
Postad 22 oktober 2021 - 15:06

Postad 22 oktober 2021 - 20:33

Rättelse; Sundins Number One hade inga styrspår på fästdelen - bra nollföresskidor
Postad 23 oktober 2021 - 08:15

Sirius Number One hade inga styrspår på fästdelen - bra nollföresskidor
Var det Sundins?
Postad 25 oktober 2021 - 08:58

Rättelse; Sundins Number One hade inga styrspår på fästdelen - bra nollföresskidor
Jag har dels ett par silvriga kvar och de har inget styrspår i fästdelen och 5 spår bak. Mina blå Number one har spår hela vägen(inköpta troligen slutet 80-t) Har både transparant och svart belag.
Postad 28 oktober 2021 - 20:32

2 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar