Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Produktnyheter 21/22


Volevodin

Recommended Posts

  • Replies 62
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

  • 3 weeks later...

Madshus redline 3.0 utan främre styrspår?

Vad är vitsen med det?

Lättare att korrigera skidans ritning i mjukare förhållanden vad jag förstår. Dvs lättare att hålla högre växel (3:ans) längre upp i backarna genom att kunna varaiera V:ets vinkel i samma skär (större V i slutet av skäret). Fick såna utplockade till dottern inför årets tävlingssäsong, ska bli spännande att se om hon känner nån skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Men skidspåren har ju inte alltid perfekta spårkanter och gör även svängar, så visst är skidans styrfaktor viktig.

Fast om styrspåret hade stor inverkan på skidan så borde det ju bli ännu svårare att svänga med spåret iom att styrspåret på skidan borde sträva efter att föra skidan rakt fram i färdriktningen. Eller?

Link to comment
Share on other sites

Så länge det finns spår så är styrfaktorn inte så viktig?

Kanske bara en gimmick men vi får väl se efter den här säsongen?

 

Det jag har hört från en som testat så är de inte så roliga om man ska ex stå bredvid spåret och staka då de blir väldigt oroliga i riktningen. Kan tänka mig att det inte hade varit så kul på vasan i år då hela loppet åktes bredvid spåren...

Link to comment
Share on other sites

Det jag har hört från en som testat så är de inte så roliga om man ska ex stå bredvid spåret och staka då de blir väldigt oroliga i riktningen. Kan tänka mig att det inte hade varit så kul på vasan i år då hela loppet åktes bredvid spåren...

Ok, så det finns lite erfarenheter från Redline 3.0 då?

Jag kommer ihåg mina första VL långt bak i leden, skidorna var väldigt oroliga i sidled. Nu i senaste gick de mycket rakt trots att jag stod mellan spåren i stort sett hela sträckan.

Redline 3.0 har ju styrspår på bakre delen så bör nog styra hyfsat ur den aspekten något sämre kanske men skidans kanter lär styra mer än styrspår så jag har resonerat att det är liten påverkan… ska bli spännande med egna erfarenheter här.

 

Personligen tänker jag mig att jag alltid lutar skidorna något i kurvtagning så även där tänker jag mer kant än styrspår men praktik och teori är som sagt olika ibland…

 

Sidstabilitet är viktigt såklart så hoppas på mer fördel av ökad glidyta än nackdel i sidstabilitet.

Link to comment
Share on other sites

Det jag har hört från en som testat så är de inte så roliga om man ska ex stå bredvid spåret och staka då de blir väldigt oroliga i riktningen. Kan tänka mig att det inte hade varit så kul på vasan i år då hela loppet åktes bredvid spåren...

 Nu åker inte jag på Madshus så ofta men jag har ett par klassisk med styrspår bak bara (3.0 konstruktion) som jag åkte en del på i vintras och jag märkte verkligen ingen skillnad, men man har ju inte heller så mycket vikt fram heller så det borde ju inte göra sån stor skillnad. Är nog med från skidpar till skidpar.

Link to comment
Share on other sites

Rättelse; Sundins Number One hade inga styrspår på fästdelen - bra nollföresskidor

Jag har dels ett par silvriga kvar och de har inget styrspår i fästdelen och 5 spår bak. Mina blå Number one har spår hela vägen(inköpta troligen slutet 80-t) Har både transparant och svart belag.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte sett den nya sulorna på Alpinaskorna, men de verkar lite tjockare än den tidigare sulorna och skall vara lite styvare. Jag tycker att man förlorar lite kontakt med skidan med tjockare sulor, så det återstår att se om dessa sulor gör skillnad i känslan för skidan. Mina nya Alpina stakpjäxor (som blivit skejtpjäxor) har styvare sula och är sämre att få fäste med vid diagonalåkning samt trycker lite under främre delen av foten vid diagonal, men inte i skejt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Vilka grundämnen finns i namnet på olika längdskidprylar ???

 

Tydligen Helium nu alltså.

 

Carbon

Flour

Iron (vallajärn)

Gallium

 

..kommer jag på på rak arm

 

Quiksilver är ju inte det normala namnet på engelska men nog ändå ok för grundämnet (Hg) och jag gissar att det finns surfare/snowboarders som har med sej sådana kläder också till ett längdspår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...