Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Vasaloppsveckan 2022


Volevodin

Recommended Posts

Det är mycket som tyder på att det blir en normal vasaloppsvecka 2022. Det är ett helt smörgåsbord av lopp att välja på med Jubileumsvasan på söndagen som Grand final och därför får man fundera på om och vad man skall välja.

De frågor jag ställer mig är;

1. Varför skall du åka

2. Vill du åka

3. Klarar du av ett så långt lopp.

4. Vilket lopp skall jag i så fall välja

Jag har åkt 31 lopp och "avslutat" mitt vasaloppsåkande 2015, då jag kände att det inte gav mer och att 40-målet var alltför avlägset, Jag blir 74 år i höst och det som skulle motivera deltagande är att se om jag klarar 9 mil i den här åldern. Jag har aldrig tvivlat på att jag skulle klara av något av mina tidigare lopp, men i takt med att ålderskrämpor kommit och syreupptagning och muskelstyrka minskat har jag  blivit tveksam, lägg därtill att jag haft 6 veckor med en envis halsinfektion, vilket dragit ner på träningen till mest promenader.

När det gäller val av lopp lutar det mer åt ÖS måndag än Jubileumsvasan dels för att det inte är så mycket folk i spåren den dagen och mindre risk att krascha. I så fall skulle jag skejta, då det är lite lättare att ta nedförsbackarna, fast tar man slut i skejt så "parkerar man" i uppförsbackarna, i klassiskt kan man alltid "asa sig fram" tack vare fästet. Om jag tar slut tror jag inte det hjälper att stanna och lägga på fäste, stakning är enda alternativet, givetvis spelar underlaget roll för val av lopp också.

Om jag klarar 9 mil skulle det i så fall bli 5:e gången på skejt, men fortsatt långt till 35 lopp totalt.

Det är dryga 5 månader kvar till vasaveckan, så det finns ännu gott om tid att bestämma sig och förhoppningsvis blir jag helt kvitt min infektion i luftrören, så att det går att bedriva träning mer värt namnet.

Vad har ni för planer inför vasaloppsveckan, vilket eller vilka lopp tänker ni åka ?

 

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 97
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jag är 47. Det jag vet är att jag skall skida Riktiga Vasaloppet för första gången. Och att jag ett par veckor innan lajvar Jubileumsvasan.

 

Därutöver jobbar jag på lagkamrat till Nattvasan 90 (jag vet, men jag tänker inte börja skida solo nu!), beroende på min dotters önskemål kan det bli kortvasan och i så fall blir det nog ÖSS, ÖSM och HV när jag ändå är i Mora så tidigt. Annars får det nog börja med ÖSM i fri stil.

Link to comment
Share on other sites

Jag är 47. Det jag vet är att jag skall skida Riktiga Vasaloppet för första gången. Och att jag ett par veckor innan lajvar Jubileumsvasan.

 

Därutöver jobbar jag på lagkamrat till Nattvasan 90 (jag vet, men jag tänker inte börja skida solo nu!), beroende på min dotters önskemål kan det bli kortvasan och i så fall blir det nog ÖSS, ÖSM och HV när jag ändå är i Mora så tidigt. Annars får det nog börja med ÖSM i fri stil.

Nattvasan 90 ligger lite för nära Jubileumsvasan för att hinna ladda batterierna - eller är du en sån där Järnman som klarar allt ?

Link to comment
Share on other sites

Sonen anmälde sig till ÖSM idag. Då fick man välja om man skulle åka klassiskt, skejt eller om man inte bestämt sig än. Han valde det sista alternativet. Jag undrar vad denna information ska användas till - och om man måste bestämma sig innan start.

 

En annan fråga är om ÖSM är seedningsgrundande till Vasaloppet i år med tanken på att skejt är tillåtet. Eller det kanske bara seedningsgrundande om man väljer klassisk teknik?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Anmäld till ÖSM , uppgav skejt i rutan. Uppgav 10.15 i beräknad sluttid för att få starta så sent som möjligt, men ändrar kanske till samma som min skidkompis, så att vi startar tillsammans.

Ett problem är hur jag skall ta mig till Dalarna och var jag skall bo. Min bil är för skruttig för en så lång resa och med tågresa bör jag inte åka upp dagen före, då det är svårt att få i sig tillräckligt med energi på tåget, så att man är fulladdad vid starten. Det är mer logistiken jag oroar mig för än själva loppet och det är för och nackdelar både med boende i Sälenområdet och Moraområdet.

Link to comment
Share on other sites

Jag är 77 år . Jag siktar på att åka båda öppna spåren och Vasaloppet. Och hoppas därmed kunna passera siffran 75 på antal genomförda fullängdslopp.

Du siktar på att slå din ålder alltså! Coolt! Ska jag börja med när jag pensionerar mig som "tävlingsåkare"!  Men med 2 ÖS, en Nattvasa och ett Vasalopp tar det ju ett tag att komma ikapp...

Link to comment
Share on other sites

Du siktar på att slå din ålder alltså! Coolt! Ska jag börja med när jag pensionerar mig som "tävlingsåkare"!  Men med 2 ÖS, en Nattvasa och ett Vasalopp tar det ju ett tag att komma ikapp...

Tusen tack Lejonet. Inte riktigt tänkt på detta, men det borde nog vara möjligt. Men hinner jag åka 100 fullängdslopp innan det är dags att gräva ner mig ?? :D

Link to comment
Share on other sites

Anmäld till ÖSM , uppgav skejt i rutan. Uppgav 10.15 i beräknad sluttid för att få starta så sent som möjligt, men ändrar kanske till samma som min skidkompis, så att vi startar tillsammans.

Ett problem är hur jag skall ta mig till Dalarna och var jag skall bo. Min bil är för skruttig för en så lång resa och med tågresa bör jag inte åka upp dagen före, då det är svårt att få i sig tillräckligt med energi på tåget, så att man är fulladdad vid starten. Det är mer logistiken jag oroar mig för än själva loppet och det är för och nackdelar både med boende i Sälenområdet och Moraområdet.

Av nyfikenhet, varför kan du inte äta på tåget? Det är tillåtet att ta med mat. Ett alternativ kan ju annars vara att hyra en bil.

Link to comment
Share on other sites

Av nyfikenhet, varför kan du inte äta på tåget? Det är tillåtet att ta med mat. Ett alternativ kan ju annars vara att hyra en bil.

Jovisst går det att äta på tåget tex plockesallad som finns att köpa i större matbutiker, har blivit ganska vanligt på tågresor. Jag tycker dock det är svårt att få i sig tillräckligt jämfört om man äter lagad varm mat. Min mage gillar inte att småäta, då protesterar den med illamående och det är ingen bra uppladdning inför ett så krävande lopp, det gäller att den åtminstone är i lag från början för att klara loppets korta depåstopp, ofta mår man ganska dåligt efter kontrollerna på andra halvan av loppet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Nu kom det lite info med mejl - alla ska ha munskydd på bussen, det finns ingen dusch efter målgång etc. Man får byta om utomhus  :o Jösses, det kommer att bli kallt.

https://www.vasaloppet.se/covid-19/

Det blir att klä av sig så snabbt som möjligt efter loppet och på med torra kläder på överkroppen. Nertill tror jag det räcker med fodrade överdragsbyxor, men om restriktionerna räcker för att stoppa omikron återstår att se.

Link to comment
Share on other sites

Omikron lär vara över när VL går, åtminstone i kraftig minskning.

Byta om utomhus är kallt… riktigt kallt förra loppet trots nära nollstrecket.

Inte tusan går det snabbt efter ett VL, mycket pustande och stönande innan man är klar.

Man får göra som på Birken: Byta om i målfållan innan man hunnit bli kall. Fast då får man nog bära med sig ombytet hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Allt är som vanligt! (Förutom att den mesta servicen inte finns). Nothing to see here!

 

Tycker det var lite snålt är inte erbjuda att skjuta upp start utan bara hemmavasa i det senare mailet. Men visste hade jag kört ändå iofs.

 

Dessutom har mitt boende ställts in så det ska ju lösas också, blir spännande om inte annat.

 

Däremot tycker jag inte målgången var ett problem förra året. Byt direkt till en torr mössa eller buff ni har med er, väskan ligger direkt vid målet så snabbt byte till tjockt och torrt på överkroppen så blir det okej. Man är varm ett par minuter från långspurten, utnyttja det. Skulle säga att jag frysit mer när jag väntat på buss och gått från buss till idrottshallen än förra året.

Link to comment
Share on other sites

...väskan ligger direkt vid målet så snabbt byte till tjockt och torrt på överkroppen så blir det okej. Man är varm ett par minuter från långspurten, utnyttja det. Skulle säga att jag frysit mer när jag väntat på buss och gått från buss till idrottshallen än förra året.

Aha, det var nytt. En stor förbättring! Men hur får de plats?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...