Det är mycket som tyder på att det blir en normal vasaloppsvecka 2022. Det är ett helt smörgåsbord av lopp att välja på med Jubileumsvasan på söndagen som Grand final och därför får man fundera på om och vad man skall välja.
De frågor jag ställer mig är;
1. Varför skall du åka
2. Vill du åka
3. Klarar du av ett så långt lopp.
4. Vilket lopp skall jag i så fall välja
Jag har åkt 31 lopp och "avslutat" mitt vasaloppsåkande 2015, då jag kände att det inte gav mer och att 40-målet var alltför avlägset, Jag blir 74 år i höst och det som skulle motivera deltagande är att se om jag klarar 9 mil i den här åldern. Jag har aldrig tvivlat på att jag skulle klara av något av mina tidigare lopp, men i takt med att ålderskrämpor kommit och syreupptagning och muskelstyrka minskat har jag blivit tveksam, lägg därtill att jag haft 6 veckor med en envis halsinfektion, vilket dragit ner på träningen till mest promenader.
När det gäller val av lopp lutar det mer åt ÖS måndag än Jubileumsvasan dels för att det inte är så mycket folk i spåren den dagen och mindre risk att krascha. I så fall skulle jag skejta, då det är lite lättare att ta nedförsbackarna, fast tar man slut i skejt så "parkerar man" i uppförsbackarna, i klassiskt kan man alltid "asa sig fram" tack vare fästet. Om jag tar slut tror jag inte det hjälper att stanna och lägga på fäste, stakning är enda alternativet, givetvis spelar underlaget roll för val av lopp också.
Om jag klarar 9 mil skulle det i så fall bli 5:e gången på skejt, men fortsatt långt till 35 lopp totalt.
Det är dryga 5 månader kvar till vasaveckan, så det finns ännu gott om tid att bestämma sig och förhoppningsvis blir jag helt kvitt min infektion i luftrören, så att det går att bedriva träning mer värt namnet.
Vad har ni för planer inför vasaloppsveckan, vilket eller vilka lopp tänker ni åka ?