Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Vasaloppsveckan 2022

• Vänligen logga in för att kunna svara
97 svar till detta ämne

Turbo123

Turbo123

Medlem

• Members
  • Pip
  • 105 inlägg
Vad kan det bli för fästvalla på söndag tro?

Just nu ser det inte ut att bli något mer snöfall. Några plus och sol på dagarna och rejält kalla nätter.

Är det rent klister som gäller tro?

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 275 inlägg

Kanske blir lurigt på morgonen med klister om det är kornsnö? Skall också gå med fäste men tror det blir med SkiGo burk och en mjuk valla +1 till -3 täckt med ett tunt lager kallare. Eventuellt chansar jag utan den kallare täckvallan....

NotReallyGunde

NotReallyGunde

Medlem

• Members
  • Pip
  • 271 inlägg

Kanske blir lurigt på morgonen med klister om det är kornsnö? Skall också gå med fäste men tror det blir med SkiGo burk och en mjuk valla +1 till -3 täckt med ett tunt lager kallare. Eventuellt chansar jag utan den kallare täckvallan....

Klistergrundspray, VP65 toppat med VP45 siktar jag på. 

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 594 inlägg
Ett alternativ är ju klistergrund och tunt, mycket tunt med violett klister och sedan burkvallning, tänker violett men exakt får jag bestämma lördag.

daniel25

daniel25

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg

Är det en nackdel att förbereda pulvervallning redan idag? (förusatt att man tar rätt pulver då)

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 275 inlägg

Är det en nackdel att förbereda pulvervallning redan idag? (förusatt att man tar rätt pulver då)

Menar du vallningen har ett "bäst-före-datum"?

(oj, det där blev vitsigt i överkant...)

Morakniven

Morakniven

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg

Varför/när väljer man klistergrund istället för "burk-grund" när man lägger burk ovanpå?

Johaaan

Johaaan

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 288 inlägg

Varför/när väljer man klistergrund istället för "burk-grund" när man lägger burk ovanpå?

När det är omvandlad/aggresiv/isig snö som sliter mycket på vallan (och kräver lite mer för att få fäste). 

Sprinter som försöker åka långt

VL22: 4.35, <600

NSL22: 12.45

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 594 inlägg
Killgissar lite nu…
Jag pulvervallar inte men mitt Swix Marathon HF lägger jag tidigt och borstar hela veckan.
Min killgissning är alltså att det går utmärkt men att du bör borsta lördagkväll .

Eventuell kemisk nedbrytning sker nog betydligt långsammare än några dagar…

Morakniven

Morakniven

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg

Killgissar lite nu…
Jag pulvervallar inte men mitt Swix Marathon HF lägger jag tidigt och borstar hela veckan.
Min killgissning är alltså att det går utmärkt men att du bör borsta lördagkväll .

Eventuell kemisk nedbrytning sker nog betydligt långsammare än några dagar…

Borstar hela veckan :D :D

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 594 inlägg
Jadu här är det borst närhelst det behövs…

daniel25

daniel25

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg

Menar du vallningen har ett "bäst-före-datum"?

(oj, det där blev vitsigt i överkant...)

Nej, mer om det glider bättre desto färskare vallningen är.

boten89

boten89

Ny medlem

• Members
  • 3 inlägg

Logistikfundering gällande stafettvasan. På hemsidan står det att det finns plastsäckar för åkare 1 o 2 att lägga överdragskläder i. Men för sträcka 3-5 finns det inte, och de rekommenderar att man har en ryggsäck. Vart gör jag av den medans jag åker, vill ju inte ha kvar den i Evertsberg när jag kliver av i Oxberg, och vill definitivt inte ha åka med ryggsäck :D 

Morakniven

Morakniven

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg

Logistikfundering gällande stafettvasan. På hemsidan står det att det finns plastsäckar för åkare 1 o 2 att lägga överdragskläder i. Men för sträcka 3-5 finns det inte, och de rekommenderar att man har en ryggsäck. Vart gör jag av den medans jag åker, vill ju inte ha kvar den i Evertsberg när jag kliver av i Oxberg, och vill definitivt inte ha åka med ryggsäck :D

Den person du växlar med få ta reda på din ryggsäck. Så gjorde jag 2013 iallafall

Mimi

Mimi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 57 inlägg

Långt inlägg:

Min upplevelse av Vasalopps söndagen:  Kom med buss från Mora i god tid- var framme redan 5.30. Inga köer nånstans än. -12gr och fint väder. Exakt samma väder och förhållanden som 2012 när jag försökte första gången så det kändes bra. Kände mig relativt utvilad och pigg och i bra form. Tänkte på att ta lite mer kaffe och dricka. Hann in i värmestugan innan överfull. Blev lite stressad av toakön innan start (stod ju i den i minst 40 min) men hann till startledet typ 10 min innan.

Stod rätt långt fram i startled 10. Hörde liksom inte startskottet varken speakerröst el musik som jag minns jag hörde tydligt 2012. Men man märkte ju när det rörde på sig. Förvånad över hur mycket avbrutna stavar redan på startfältet. Gick hyfsat fort till vägövergången där det tog stopp och sen gick det i snigelfart eller stod totalt stilla i den första lång backen. Hade glömt bort hur mycket folk det är. Förvånande att det var så tyst i backen- tidigare pratade folk mera. Rädd att inte ens hinna till första kontrollen i tid. Efter backen dra iväg fort, just då okej glid. Och bra spår. (som för oss i de bakre leden blev väldigt dåliga och wobbliga efter Risberg)

Strax innan Smågan började jag prata med två tjejer som kom i kapp- en av dem hade nån släkt som stod längs vägen nånstans och gav henne energi och efter det sa hon att vi måste skynda för att hinna i tid (tror det var 1km kvar då) och då kan man väl säga att vi 3 hjälpte varandra med fartdragning. Så vi hann in till Smågan. Puh!

Efter det blev det att jag och en av de här tjejerna åkte tillsammans mer el mindre- ibland åkte jag förbi och ibland hon och ibland bredvid. Det visade sig att hon också åkte helt själv utan sällskap eller nån som väntade på henne så det kändes riktigt bra att peppa varandra. Så ända fram till strax efter Risberg såg jag båda dessa tjejer. Hon som åkte själv som jag till större delen haft sällskap med tappade jag ju bort mellan Risberg och Evertsberg. Hon som hade sällskap längs vägen kom jag i kapp strax innan Evertsberg så vi åkte ju typ in samtidigt i kontrollen där.

Sammanfattningsvis så gick det bra fram tom efter Risbergsbackarna( fast i år är första gången jag ramlat i dem). Jag var piggare och i bättre form så varför tog det då sån evighetstid från Risberg till Evertsberg? (längre än under ÖS-söndagen). Vi kom ju in minst 40-45 min efter repdragning:(   har aldrig tagit så lång tid för mig....

Jo jag lämnade in dem på VL vallaservice kvällen innan i Mora. Skulle jag inte ha gjort. Sämre glid än Ös och efter Risbergsbackarna fruktansvärt trögt +att det fastnade snö under som var svårt få bort. Aldrig mera klistervalla för min del. Träffade även på en äldre dam som hade samma problem och hon valde åka med skotern men jag ville försöka ta mig till Evertsberg ändå. Varför vallade jag då inte om i nån av kontrollerna? Jo det var för att jag kom in med max 10 min marginal till repet skulle dras och man måste ju vara ute ur kontrollen ganska snart därefter. 

Roligt lopp trots allt med god stämning och fantastiskt väder :)  och dessa två tjejer som jag träffade i spåret, tack så jättemycket. Och även andra som uppmuntrat längs vägen. Tycker även arrangemanget med logistik funkat bra och det är ju mer publik längs vägen. - för nedskräpningen då.

Tills nästa gång jag testar långt lopp: träna mera skidor och ta nån lektion i skidteknik. Ska inte ställa undan dem riktigt än. Ut och prova i nåt konstsnöspåret innan det försvinner. Sen såg jag att det fanns ett lopp som heter Dundret runt i Gällivare och det lät ju intressant (skulle ta 3-milen isåfall)och jag är ledig den helgen men att åka så långt för bara 2-3 dar nja, kanske nästa år.

Nästa år kortare lopp tror jag men nån gång ska jag klara ett av 9-milsloppen.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg
Har varit sugen på Dundret runt länge och var anmäld 2020…..tror det är ett kanonarr, men det får bli ett annat år. Det låter som om du tycker om att åka skidor och att det är det du behöver göra mer. Skidåkning, liksom det mesta, består ju av: styrka, kondition och teknik. För konditionen är vardagsträning utmärkt, ex cykla till jobbet. Långa sköna cykelturer på sommaren är inte heller dumt. Lite kul att kliva in i Torsbytunneln och ta en lektion utanför snöperioden. När snön kommer så ut och åk långt, lugnt och länge. Lycka till.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Mimi; tack för en fin redogörelse för ditt lopp, bra med lite motvikt till många "superåkare" här på forumet. :) Du skrev att du ramlade i en backe, hur var det i nedförsbackarna, gick det att ploga för att få ner farten ? Klarade du repet, så du fick åka hela loppet ?

Mimi

Mimi

Medlem

• Members
  • Pip
  • 57 inlägg

Mimi; tack för en fin redogörelse för ditt lopp, bra med lite motvikt till många "superåkare" här på forumet. :) Du skrev att du ramlade i en backe, hur var det i nedförsbackarna, gick det att ploga för att få ner farten ? Klarade du repet, så du fick åka hela loppet ?

Längesen du skrev. tack själv. Intressant forum att läsa och lära av. Får ju bra tips av er.

Jo i en del av backarna fanns det ju spår kvar och för mig underlättar det men i en av backarna var det en åkare som ramlat framför  och det gick fort nerför och jag försökte byta spår för att inte åka på honom men lyckades inte riktigt och då ramlade jag och snurrade runt, gick ju bra men lite svårt ta sig upp. Lite senare i samma backe försvann ju spåren och då plogade jag- gick bra men det var otrolig fart i nerförsbackarna.Och på raksträckorna efteråt "wobbliga" spår.

Nej jag klarade inte repet..

Ibland funderar jag på om jag borde åka upp och träna enbart sträckan Risberg- Evertsberg :lol: eftersom jag inte tagit mig förbi reptiden där.

Nä blir nog VL om 2 år. Nästa år Halvvasan el tjejvasan. Har även funderat på Engelbrektsloppet 30km el 60km.

Men som sagt fortfarande roligt åka skidor. Ska träna mer skidåkning och uthållighet inför nästa års lopp.

Såg häromdagen att vissa konstsnöspåret fortfarande är öppna här i Stockholm.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar