Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Swix återkallar Triac Carbon Classic rullskidor

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 270 inlägg

https://www.langd.se...4417-86106.html

Brott på hjulfästet låter som om gaffeln gått av. Är nog ett ganska solklart konstruktions-/tillverkningsfel med uppenbar risk eftersom Swix ber alla som har dessa rullskidor att återlämna dem.

Har själv funderat på vissa rullskidsmodeller/märken som finns på marknaden och hur de kanske drivit viktoptimering för långt(?). Just gafflar är ju saker man vill känna sig väldigt trygg med att de inte går av och vissa modeller har svettigt klena gaffelben.

I dessa tider så är det ju mycket en rullskidgaffel skall stå ut med. Inte bara flera års flitigt åkande, att dessutom få stryk av hammaren om man hamnar hos fel husse kan ju göra den bäste "utmattad till bristningsgränsen".

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Jag har ett par snedgående elpex där vårservicen består av några bestämda slag med skidan i trottoarkanten efter 5 minuters åkning.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 608 inlägg

Ja gaffelbrott är inget vidare. När jag började åka rullskidor på sent 80-tal (ingen hjälm och skate med låga pjäxor och den gamla SNS-bindningen som fanns innan Profilbindningen kom) så hade klubben köpt in några par Royal-Ski som man fick låna. Vägde väl inte mer än 60 kg då men jag knäckte 3-4 gafflar innan jag gav upp och köpte ett par Swedski Laser istället (vilket väl i princip är samma skida som Elpex Vasa som finns fortfarande). Som tur var blev det inga allvarligare skador än nåt litet skrubbsår av gaffelbrotten men det hade kunnat gå riktigt illa om gaffeln gått av vid fel tillfälle.

snabber

snabber

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 526 inlägg

Ar gafflarna i komposit eller är det bara som det ser ut?

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 435 inlägg
Några polare pratat om problem med Marwe skate 620, att gaffeln går av. Är det fler som haft det problemet, eller är det bara nån som fått ett dåligt ex?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 040 inlägg

Mina klassiska Marwe i komposit (den röda) höll i 17 år innan ena gaffeln gav vika och började skrapa emot under. De ligger prydligt arkiverade i sin röda förpackningen tillsammans med julgransmattan som minne från rullskidrundor i ur och skur. En fin gest från mig, så att skidorna minns färder i grandoftande skogar. ;)

Rob

Rob

Medlem

• Members
  • Pip
  • 54 inlägg

Några polare pratat om problem med Marwe skate 620, att gaffeln går av. Är det fler som haft det problemet, eller är det bara nån som fått ett dåligt ex?

Jag har inte haft några problem med stiff versionen

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar