Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Enklare Sport


MC Hammer

Recommended Posts

Trist men en nischad verksamhet som får stryk av Covid har det tufft. Enklare sport är ibland svårare business. ENKLARE SPORT OUT!

Jag tycker det är mycket synd. Han har absolut varit min favorithandlare under många år och just hjälpt mig att göra min skidåkning till Enklare Sport beträffande skidpreparering.etc. Och dessutom tipsat och stött mig Pers(s)onligen i flera olika sammanhang..

Link to comment
Share on other sites

Jag tolkade texten på FB som att tjänsterna skulle ligga kvar i bolaget men produkterna skulle bort.

Ganska modernt tänk .

Produkter är commodity och låg vinstmarginal och tjänsterna går att nischa och hålla vinstmarginal på ok nivå.

Då återstår att se vad som kommer att säljas ut och vad som kommer behållas som komplement till tjänsterna, kan tänkas att stålsicklingsprodukterna ligger kvar.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Det är absolut lite trist även för mig men jag känner att jag hellre satsar på karriären som lärare, det ger mig så mycket mer. 

Sen är det inget mer tänk än att jag nog gärna har kvar liiiiite verksamhet och ingen baktanke på vad som är lukrativt eller inte. 

 

Som det är nu så kommer jag att lägga lite tid på att förbereda shopen på rea så att det verkligen bara är produkter som finns hemma i lagret som det blir rea på och initialt så lägger jag ut lite annat på Facebook-sidan och jag har även tänkt att ha lite rea på plats under v. 44 och sen i vår på det sista. 

 

Så inga stålsicklingsprodukter kommer ligga kvar när lagret är borta och så många sicklar är det inte. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Kika gärna in på fb-sidan då rabatten oftast kommer först där. 

https://www.facebook.com/enklaresport-vhd-168015993239073 

 

OM det är någon som söker efter barnskidor så har jag ett gäng för runt 28-43 kg som skulle gått för 3500 kr nya men som jag kan skicka iväg för 350 kr/paret nu. Utan bindning. Bara för att jag skriver lite här. Annars så går de för ca. 800 kr/paret på rea.

 

Märket och modellen är Slegar - Diamond (en triangular modell)

 

Har avslutat vissa fraktavtal så vet inte vad frakten hamnar på men det går alltid att leverera till Sthlm eller så kan de hämtas i Vagnhärad/Trosa

 

29 kg +/- 2kg 174 cm

30 kg +/- 3kg 174 cm

33 kg +/- 2kg 174 cm

35 kg +/- 3kg 174 cm

38 kg +/- 2 kg 184 cm

42 kg +/- 2 kg 184 cm

Link to comment
Share on other sites

Tror det är rea på stålsicklarna som är mest eftertraktat här på forumet. (fast för egen del är läget oförändrat att jag inte har någonstans att vara för att genomföra stålsickling på ett vettigt sätt)

Du är unik Volevodin. Du är säkert den enda i världen JAG känner till som på allvar menar att du INTE HAR PLATS att genomföra stålsickling men som har utrymme att genomföra glidvallning. 

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte låta bli att dra på smilbanden. Jag tror dock att Volevodin vill kunna pudra skidorna inför sitt kanske sista fullängdslopp. De där flourkolvätemolekylerna under skidan blir nog en välbehövlig krycka för anden de sista milen till Mora, vetskapen att en gjort allt i sin förmåga för att skapa de bästa förutsättningarna för ett bra lopp.
Link to comment
Share on other sites

Du är unik Volevodin. Du är säkert den enda i världen JAG känner till som på allvar menar att du INTE HAR PLATS att genomföra stålsickling men som har utrymme att genomföra glidvallning. 

Jag har redogjort för det här tidigare, men jag vallar genom att lägga skidan på frysboxen i ett smalt lägenhetsförråd och normalt sicklar jag inte utan bara gnuggar på glidvalla, gnider ut och borstar. De få gånger jag sicklar blir det priminitivt, då jag får försöka sickla mens skidan är varm, så det inte sprätter ut på golvet, en halva i taget mot frysboxen ej fastspänd. Sen finns det en vallabod 2 mil hemifrån, men den har varit stängd under pandemin och den har profiler för att spänna fast skidan. Där skulle det gå att stålsickla, men då jag befinner mig i "skidlivets slutskede" har jag inte motivationen till att åka 4 mil varje gång jag skall stålsickla skidorna. Det vallasortiment och utrustning jag har räcker gott och väl för mina behov de få år jag har kvar och min Sandviken stålsickel håller nog ett tag till för paraffinsickling.

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inte låta bli att dra på smilbanden. Jag tror dock att Volevodin vill kunna pudra skidorna inför sitt kanske sista fullängdslopp. De där flourkolvätemolekylerna under skidan blir nog en välbehövlig krycka för anden de sista milen till Mora, vetskapen att en gjort allt i sin förmåga för att skapa de bästa förutsättningarna för ett bra lopp.

Helt riktigt, sålänge Cerapulvret är tillåtet blir det att pudra skidorna. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Det är absolut lite trist även för mig men jag känner att jag hellre satsar på karriären som lärare, det ger mig så mycket mer. 

Sen är det inget mer tänk än att jag nog gärna har kvar liiiiite verksamhet och ingen baktanke på vad som är lukrativt eller inte. 

 

Som det är nu så kommer jag att lägga lite tid på att förbereda shopen på rea så att det verkligen bara är produkter som finns hemma i lagret som det blir rea på och initialt så lägger jag ut lite annat på Facebook-sidan och jag har även tänkt att ha lite rea på plats under v. 44 och sen i vår på det sista. 

 

Så inga stålsicklingsprodukter kommer ligga kvar när lagret är borta och så många sicklar är det inte. 

Kan man översätta den struktur som en stålsickel ger till stenslipningstruktur ? Finns det i så fall grövre struktur än LG03 i ditt restlager ? Jag har gamla skidor med transparent belag och har hårdnat med åren och de kräver en grövre struktur än LG03.

Link to comment
Share on other sites

Kan man översätta den struktur som en stålsickel ger till stenslipningstruktur ? Finns det i så fall grövre struktur än LG03 i ditt restlager ? Jag har gamla skidor med transparent belag och har hårdnat med åren och de kräver en grövre struktur än LG03.

 

Tror att Hans Olav Hamran i boken "Bra Glid" har ett resonemang om detta där han jämför Kuzminsickelns struktur med den ganska vanliga LJ02. Vill minnas att han utgått från mätningar av ytfinhet.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Här kommer en uppdatering av mitt tidigare inlägg och det gäller om jag som helt novis på stålsickling skulle falla till föga och införskaffa en sickel.

 Skistarts Kuzmin plus-sickel 018 ger en grov struktur och den kostar 465 kr på Skistart. Om jag nu i "skidlivets slutskede" skulle ge med mig och beställa den, går det att sickla med enbart den eller krävs handtag för att sickla på rätt sätt ?

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...