Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Manipulera/trötta ut spannkurvor?


Marsun

Recommended Posts

Hej!

Har inför vintern börjat fundera på att köpa ett nytt par skateskidor eftersom de jag har är de värsta skidor jag har åkt på (oavsett bristande teknik). Skate:ar hellre på mina klassiska än med dessa skitskate:are. 

 

Problemet är: 

 

Billig Ullared-skida (Rossignol skate insteg-typ) från XXL:s rea.

Slinter i skären såvida det inte är lössnö.

Otroligt höga vid halvvikt stående.

Toppen spretar inte alls vilket gör att det inte blir något surf samt skidan kan skära av åt något håll väldigt tvärt.

 

Började dock fundera på om man kan manipulera/trötta ut spannkurvor genom t.ex:

Sätta ett spännband runt nollpunkten och dra åt samt låta ligga några månader.

 

En annan idé är att nita in en plankbit/dörrstopp vid öppningen/Skidspetsen och på så sätt forcera att spetsarna öppnar sig. Låta den också sitta i några månader.

 

Finns det några tankar där ute? Är det ödesdigert eller värt att testa?

Link to comment
Share on other sites

Kul experiment. Jag skulle dra på skidhållarna stenhårt efter att jag kokt skidorna ordenligt med vallajärnet. En kil vid spetsarna också kanske som du säger. Lyckas du skapa ett guldpar av dom vore det ju fantastiskt. Låt dom ligga till snön kommer.

 

Kolla värdena på dom innnan och efter så ser vi om det haft nån effekt.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror inte du kan trötta ut spannet så att det blir mer lättåkt utan du får nog kassera dessa skidor. Det första åren hade Rossignol tjocka och höga spann på sina skidor och var mycket svåråkta, men jag tror de senaste årens modeller mer liknar de flesta skejtskidor på marknaden, så jag dömer inte ut Ross skate.

Jag gillar inte för låga brätten på skejtskidor och därför har jag dem i spänn mot taket för att justera brättet, men så fort jag tar ner dem, så återtar de sin förra form. Jag har även spänt ihop ett par skidor med spännband för att få ner höjden på spannet, men kanske högst 1 mm skillnad mot tidigare, så jag tror inte du kan få ner spannhöjden på dina Ross.

Men visst kan spannet mattas ut med tiden, iaf på klassiska skidor. Jag har ett par Kästle klister från 1992 och där har spannet blivit lägre och håller inte bort klistret lika bra från snön som tidigare, fungerar dock som "fulskidor" i smutsiga o blöta förhållande.

ps. Hade ett par Germina skate för ett 20-tal år sedan, men dem fick jag kassera, då var omöjliga att åka på. Så mitt förslag är att offra några tusenlappar extrahos en kunnig skidsäljare, så kommer du att få en helt annan upplevelse men välj hellre ett par med låga spann, mer lättåkta så du inte behöver lyfta dem så högt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...