Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Värsta Vasaloppsvädret


Antonio

Recommended Posts

1971 - slog om till kraftigt töväder efter 2 mil och det blev som sandpapper under skidorna (träskidor) och omvallning med rött klister över HELA skidan vid en kontroll på slutet gjorde inte saken bättre. Vallapersonalen hade stora plåtburkar med uppvärmt klister, som de målade på skidorna på löpande band. :wacko: (7.50 var egentligen inte så dåligt med tanke på utrustningen)

Link to comment
Share on other sites

Jag är av åsikten att ju jävligare ju bättre. 2015 är fortfarande det roligaste loppet jag åkt, mest för att jag åkte om folk hela loppet och hade bra skidor. 2019 och 2020 var också favoriter tungt före passar mig bra. Värst för mig skulle vara isföre och medvind, då kan alla åk snabbt.
Link to comment
Share on other sites

2015 - Vattenskidor, bokstavligt talat. I början försökte man undvika dom största pölarna men det blev oundvikligt att inte köra igenom vilket gjorde att det blev väldigt kallt om fötterna.

 

Ett otroligt arbete gjordes av vasaloppsorganisationen för att leda bort allt vatten så att loppet skulle gå att genomföra. Det lades ner dräneringsrör även under natten mellan lördagen och söndagen visades det på tv. Enligt ryktet hade det inte gått att genomföra loppet på måndagen då spåret var bortspolat på flera ställen.

Link to comment
Share on other sites

Jag åkte inte själv då men men 1987 torde väl vara bland de värsta åren med -30 vid start och bitvis ännu kallare.

Jag åkte detta lopp och helt klart bet det i kinderna främst nära Tenneng där det enligt uppgift var -33 BURR. Jag åkte även loppet Volevodin refererar till, det var mitt första Vasalopp. Jag var då orutinerad och fick inte Rossa under skidorna förrän 2.5 mil från mål så fram till dess fick jag faktiskt bita ihop mer än en gång. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Jag är av åsikten att ju jävligare ju bättre. 2015 är fortfarande det roligaste loppet jag åkt, mest för att jag åkte om folk hela loppet och hade bra skidor. 2019 och 2020 var också favoriter tungt före passar mig bra. Värst för mig skulle vara isföre och medvind, då kan alla åk snabbt.

 

Jag har samma åsikt! Är det tunga förhållanden så spelar teknik mindre roll och fysik större och jag har chans att få en bättre placering  :D

Link to comment
Share on other sites

Jag är av åsikten att ju jävligare ju bättre. 2015 är fortfarande det roligaste loppet jag åkt, mest för att jag åkte om folk hela loppet och hade bra skidor. 2019 och 2020 var också favoriter tungt före passar mig bra. Värst för mig skulle vara isföre och medvind, då kan alla åk snabbt.

2019 var jävligt även fast jag hade superbra skidor (oxbergs berömda strumpvallning). Problem var omkörningarna då det bara var ett spår. Annars har nog alla vasalopp jag kört varit jävliga på sitt vis, utan att dra alla över samma kam. Jag dristar mig till att utnämna alla vasalopp till jävliga. Alla nordenskiöldare jag kört har däremot varit fantastiska.

Link to comment
Share on other sites

Hur vet man vilket år som varit värst? Kanske på hur stor andel av de startande som bröt loppet?

 

Är det någon som sitter på statistik över andel som brutit så vore en topp 5-lista intressant!

 

Min egen röst går till 1999. Kom dåligt förberedd efter diverse kroppsproblem. 25 cm nysnö vid Sälen timmarna före start och utgången given för mig. Inga spår för en stackare som startade långt bak. Klev av vid Risberg.
Om jag inte minns fel så var det 20-25% som bröt loppet 1999. Någon som har facit?

Link to comment
Share on other sites

Här finns statistik över alla Vasalopp. faktaguide_2021_utskrift.pdf (vasaloppet.se)

 

Jag kollade på hur stor andel av startande som brutit loppet under åren 1968 till 2020 och fick fram följande topp 3 lista:
 

1971 - 23,7% bröt loppet

1999 - 20,0% bröt loppet

2019 - 14,7% bröt loppet

 

Med reservation för att jag kan ha missat något i tabellen och åren före 1968 där jag inte orkande att kolla igenom.

Link to comment
Share on other sites

Här finns statistik över alla Vasalopp. faktaguide_2021_utskrift.pdf (vasaloppet.se)

 

Jag kollade på hur stor andel av startande som brutit loppet under åren 1968 till 2020 och fick fram följande topp 3 lista:

 

1971 - 23,7% bröt loppet

1999 - 20,0% bröt loppet

2019 - 14,7% bröt loppet

 

Med reservation för att jag kan ha missat något i tabellen och åren före 1968 där jag inte orkande att kolla igenom.

1999 var riktigt, riktigt jobbigt. Ett par minus i starten blev snabbt nollgradigt, med omväxlande tätt snöfall och slask i rejäl motvind. Inte tillstymmelse till spår en bit ner i fältet, snarare som en knöligt nertrampad trottoar i stan.  Tappade ena linsen vid Smågan, undrar om jag inte grät en skvätt utanför Risberg. Var nog "bara" jobbigt för de långt fram, men en mardröm för lite långsammare åkare.

Link to comment
Share on other sites

1999 var riktigt, riktigt jobbigt. Ett par minus i starten blev snabbt nollgradigt, med omväxlande tätt snöfall och slask i rejäl motvind. Inte tillstymmelse till spår en bit ner i fältet, snarare som en knöligt nertrampad trottoar i stan.  Tappade ena linsen vid Smågan, undrar om jag inte grät en skvätt utanför Risberg. Var nog "bara" jobbigt för de långt fram, men en mardröm för lite långsammare åkare.

1999 åkte jag ÖS tisdag i fristil och det var riktigt tungfört i nysnö fram till Evertsberg(kramp i ena handen) sen hade man preparerat underlaget bättre och det gick bra ända till mål. Jag hade 6.11 och det var enda gången av fyra som det var dåligt före i fristilsloppen. (övriga under 6 tim)

Link to comment
Share on other sites

Måste väl ha varit 2021, eftersom man satt hemma och inte fick tävla där!!

 

2015 var blött, men som jag minns var det lika före i alla spår.

2019 och 2020 var väl rätt lika va? Eller minns jag fel? De var då besvärliga eftersom det inte gick, eller var extremt krävande att köra om när man hade ork.

2020 var också så jobbigt eftersom både vädret och spåren var 10+ på lördagen

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...