Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Huselius Skidsport i konkurs


Volevodin

Recommended Posts

När jag skulle gå in på Huselius skidsports hemsida kom det upp information att bolaget gått i konkurs i april 2021. Det är information, som gått mig förbi, då det inte stått något här på Skidforum. Vi har läst om att enklaresport avvecklar sitt bolag, vilket innebär att två av "våra" skidbutiker här på forumet försvinner. Det tyder på att längdskidor är en mycket tuff marknad, där de som inte ligger i frontlinjen riskerar att slås ut.

Den bästa aktivitet som Huselius gjort genom åren är den turné han genomförde, där han instruerade i rullskidåkning och gav intresserade möjlighet att testa rullskidor på olika platser i södra och mellersta Sverige,

dessutom bistått med kunniga råd om rullskidor och träning på hjul till oss här på Forumet.

Link to comment
Share on other sites

Som dom flesta vet avvecklade jag Huselius Skidsport redan hösten 2017. Då stängde jag vår fysiska butik, sen fanns webbutiken kvar i några år till bara för att sälja av lagret, men inget direkt inköp skedde dom sista åren. 
anledningen till vi stängde var enkel. Så kul är det inte att jobba med skidor och samtidigt ha det som sin hobby. Jag levde skidor 24/7. Jag slutade i stort sätt åka skidor själv för det räckte med skidor på jobbet. 
 

Att jobba med sin hobby är inte alltid bra. Som jag brukar säga, man skall vara på jobbet och längta hem, man skall vara hemma och vara sugen att gå till jobbet. För mig var jobb och fritid samma sak. Så jag ledsnade på skidor som var det roligaste jag visste.

Nu när ett par år har gått sen vi stängde börjar skidor vara riktigt kul igen och jag är mer engagerad igen i förbundet och klubb igen. Så nu jobbar jag med helt andra saker igen och längtar ut på skidorna, och när jag åkt skidor är jag sugen att jobba igen.

 

Men jag drev bolaget i 11 år innan jag själv valde att definitivt avsluta i april i år. Känns så skönt att ha det bakom sig, känns så kul att ha gjort det.

Link to comment
Share on other sites

Synd på bra butik.

Bra om vi kan få ännu mer bra kommentarer här.

Skönt för dig hitta åkglädjen igen.

Verkligen tråkigt att mina två favorithandllare avvecklat. :wacko:  I stort sett alla mina skidrelaterade inköp under mycket lång tid har varit hos just dessa två- TUSEN TACK FÖR ALL SERVICE; VÄNLIGHHET OCH GODA RÅD jag fått från er båda under alla dessa år. Kanske ett tecken på att även jag själv borde fundera på att börja avveckla vid 77 års ålder och 73 avverkade Vasalopp ? För vem kan nu hjälpa mig på detta perfekta sätt ? Förslag mottages tacksamt. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

Verkligen tråkigt att mina två favorithandllare avvecklat. :wacko:  I stort sett alla mina skidrelaterade inköp under mycket lång tid har varit hos just dessa två- TUSEN TACK FÖR ALL SERVICE; VÄNLIGHHET OCH GODA RÅD jag fått från er båda under alla dessa år. Kanske ett tecken på att även jag själv borde fundera på att börja avveckla vid 77 års ålder och 73 avverkade Vasalopp ? För vem kan nu hjälpa mig på detta perfekta sätt ? Förslag mottages tacksamt. :rolleyes:

Pölder....?;-)

Link to comment
Share on other sites

Pölder....?;-)

Tack Artur för säkert välmenat (alernativt humoristiskt) råd. Men tyvärr är det ju visat sig att vissa för mig viktiga artiklar som  jag eferfrågat kan han helt enkelt inte leverera trots sitt i övrigt imponerande sortement. Och i motsvarande grad har han ju inte visat sig  vara så serviceminded mot just mig.Synd tycker jag, eftersom jag ju innerst inne beunderar honom bland annat för för hans driftighet.

.

Link to comment
Share on other sites

Synd på bra butik.

Bra om vi kan få ännu mer bra kommentarer här.

Skönt för dig hitta åkglädjen igen.

 

Håkan Huselius har varit och är en sann föreningsmänniska, långt ut i fingerspetsarna. Du har tillfört mycket för sporten och jag är övertygad om att så kommer det att bli även i framtiden. 

Link to comment
Share on other sites

sanna föreningsmänniskor växer inte på träd nuförtiden. De borde K-märkas, få skyhög pension (typ apanage) o medalj av Konungen.

Det är ett stort problem nuförtiden att få fram personer att ställa upp på föreningsuppdrag. Det blir att samma personer sitter kvar i styrelsen år efter år trots att man känner att man gjort sitt. Själv har jag suttit i en distriktsstyrelse i 45 år och innehaft olika funktioner, ordförande i två föreningar, sitter med i valberedningen i ett riksförbund. Det skulle vara skönt att bli avlastad någon gång. Förr hjälptes man åt att dra in pengar till föreningen nu är det många som hellre betalar sitt föreningsdeltagande för att slippa ställa upp dessutom har administrationen ökat, vilket kräver tid och kunskap.

Link to comment
Share on other sites

Problemet som Carl A och Volevodin tar upp har ju en ytterligare dimension tycker jag och det är gymifierandet av idrotten. En hel del av det som tidigare sköttes av föreningslivet har tagits över av företag. Istället för att betala 500 kr och vara med i en idrottsförening så betalar man 5000 kr (jobbet betalar...) till ett företag för att "träna" (eller i alla fall köpa ett träningskort). En stor skuld i detta är det branschstöd till (framförallt) gymmen som finns i form av friskvårdsbidrag. Jag kan inte tycka att det är annat än märkligt att man skattesubventionerar träning i form av löpband, skierg, spinning etc inomhus på ett gym  men om man springer, åker skidor eller cyklar utomhus så finns det inget annat än eventuell spåravgift som subventioneras.

Link to comment
Share on other sites

Problemet som Carl A och Volevodin tar upp har ju en ytterligare dimension tycker jag och det är gymifierandet av idrotten. En hel del av det som tidigare sköttes av föreningslivet har tagits över av företag. Istället för att betala 500 kr och vara med i en idrottsförening så betalar man 5000 kr (jobbet betalar...) till ett företag för att "träna" (eller i alla fall köpa ett träningskort). En stor skuld i detta är det branschstöd till (framförallt) gymmen som finns i form av friskvårdsbidrag. Jag kan inte tycka att det är annat än märkligt att man skattesubventionerar träning i form av löpband, skierg, spinning etc inomhus på ett gym  men om man springer, åker skidor eller cyklar utomhus så finns det inget annat än eventuell spåravgift som subventioneras.

Det går numera att få bidrag för motionslopp om de kostar under 1000 kr.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...