Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skins på klassiska vallningsskidor???


Flodin Peter

Recommended Posts

Jag har samma vallningsskidor sedan 10 år

Jag har gått ner ca 10 kg i vikt under dessa tio år. 90 till 80kg.

M a o borde skidorna ha ett högre spann under pjäxan.

 

Jag limmade skins på dessa skidor förra året!

(Tog bort all gammal fästvalla. Ruggade upp med sandpapper. Tvättade med T-Sprit)

 

Men skins’en lossnade efter 5 meters åkning!!!

 

Tänkte jag fel?

Link to comment
Share on other sites

kolla denna länk om hur man kan göra en skin-konvertering:

 

https://erikwickstrom.se/tag/hemmagjorda-palsskidor/

Av detta framgår att det inte går att limma fast skinnet på befintligt belag, ty då kommer det att bli för högt och bromsa, så utan verktyg och kunnande så att skinnet försänks går det nog inte. Men för 2500 kr kan du få ett par skinskidor som fungerar utmärkt och som är anpassade till din vikt,

Link to comment
Share on other sites

Gjorde ett par skinskidor med en överhandsfräs av ett par gamla turskidor för några år sedan. Från att ha haft dåligt fäste och dåligt glid så fick vi bra fäste och dåligt glid så det blev ändå lyckat resultat i detta fallet.

 

Prövade på ett par stenhårda Fischerskidor nåt år senare men då släppte spärren på överhandsfräsen och borrade hål i hela skidan, -mindre lyckat resultat.

 

Jag la på Madshus-skin men skulle jag göra det igen så tar jag hellre smalare tygremsor typ Fischer för då slipper man göra en fräsmall. Med smalare remsor borde det gå att fräsa in två spår per skida med hjälp av stoppanslaget på maskinen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...