Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Världscupen i längdskidåkning 2021/2022

• Vänligen logga in för att kunna svara
54 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

En fråga, som berör intagande av reserver på hemmaplan, är vilka regler för inresa som gäller och hur länge före tävlingen man måste vistas i Kina. Men det kanske sker daglig testning oavsett symptom för att upptäcka ev smittbärare och då kanske det inte spelar någon roll att det tar 3-4 dagar innan coronan bryter ut.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 613 inlägg

En fråga, som berör intagande av reserver på hemmaplan, är vilka regler för inresa som gäller och hur länge före tävlingen man måste vistas i Kina. Men det kanske sker daglig testning oavsett symptom för att upptäcka ev smittbärare och då kanske det inte spelar någon roll att det tar 3-4 dagar innan coronan bryter ut.

Oavsett coronaregler och bubblor så är nog tidsomställning (7 timmar tror jag) och anpassning till hög höjd (utöver en lång resa) saker som rör till det mer om man ska ha reserver på hemmaplan. Så ska man vara reserv beredd att kunna delta måste man nog vara på plats.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg
Tour de tråk i år. Johan Olssons förslag på tävlingar och upplägg i dagens studio är perfekt.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 730 inlägg

Tour de tråk i år. Johan Olssons förslag på tävlingar och upplägg i dagens studio är perfekt.

Vad hade han för förslag då?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Redan förra året lyckades man förstöra hela tourupplägget genom att ta bort jaktstarten i hillclimben och trots kritik kör man samma upplägg i år. Först i mål vinner hela touren tycker jag är självklart, annars kan man likaväl lägga ner hela arrangemanget. Sen som Johan föreslår inte någon tour OS-år för att få de bästa att ställa upp. Sen hade han väl ett förslag på ett staklopp inlagt som deltävling, då det numera är en del av längdskidåkningen.

I morgon skippar jag sista etappen och prioriterar egen skidåkning i stället.

artur

artur

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 613 inlägg

Vad hade han för förslag då?

Förslaget var väl för mästerskapsfria år och då skulle vinnaren bli världsmästare i Tour de ski.

Fritt från minnet så var det förutom de vanliga 10-15km loppen och nån sprint även prolog på 3-4 km, ett lopp på 30 km, en supersprint och ett lopp på 54 km längs Marcialongabanan. Även ett par jaktstarter.

Tävlingar i Lenzerheide, Seefeld, Oberstdorf och Val di fiemme om jag minns rätt.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 730 inlägg

Förslaget var väl för mästerskapsfria år och då skulle vinnaren bli världsmästare i Tour de ski.

Fritt från minnet så var det förutom de vanliga 10-15km loppen och nån sprint även prolog på 3-4 km, ett lopp på 30 km, en supersprint och ett lopp på 54 km längs Marcialongabanan. Även ett par jaktstarter.

Tävlingar i Lenzerheide, Seefeld, Oberstdorf och Val di fiemme om jag minns rätt.

Det är väl som jag tycker också, en tour som täcker alla discipliner inom längd. VM-medaljer i Touren vore nog bra också. Sen är det ju svårt att få ihop allt praktiskt.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 730 inlägg

Redan förra året lyckades man förstöra hela tourupplägget genom att ta bort jaktstarten i hillclimben och trots kritik kör man samma upplägg i år. Först i mål vinner hela touren tycker jag är självklart, annars kan man likaväl lägga ner hela arrangemanget. Sen som Johan föreslår inte någon tour OS-år för att få de bästa att ställa upp. Sen hade han väl ett förslag på ett staklopp inlagt som deltävling, då det numera är en del av längdskidåkningen.

I morgon skippar jag sista etappen och prioriterar egen skidåkning i stället.

Jo jaktstarten på slutet saknas verkligen. 

Hoppskate

Hoppskate

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 651 inlägg

Det där med att bara arrangera TDS de år då det INTE är mästerskap var en del av en annan tråd här på forumet för något år sedan. 
Det påpekades då hur oproportionerligt ofta det är mästerskap i den här sporten.
Om man bara skulle arrangera TDS under mästerskapsfria år så skulle man få vänta fyra år mellan varje TDS.

Förra året var det VM i Tyskland
I år är det OS i Kina.
Nästa år är det återigen VM, den här gången i Slovenien. 

Först 2024  har vi ett ett år utan mästerskap... sedan får man vänta fram till 2028 innan man skulle arrangera TDS igen. 

Mitt förslag är att bara arrangera VM vart fjärde år, alltså alternera OS och VM vartannat år och däremellan arrangera TDS (dvs vartannat år).

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 931 inlägg

Johans förslag är superbra. Då blir det en tour som blir intressant igen. Dessutom blir det den bästa allroundåkaren som vinner. Du/ de måste behärska allt från supersprint till långlopp. Självklart ska det avslutas med en jaktstart. 

Tycker att det är lite märkligt att dagens skidelit inte klarar av mer än 6 etapper som dessutom är relativt korta. När de tränar kör de ofta två pass om dagen, 5-6 gånger i veckan. 

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Johans förslag är superbra. Då blir det en tour som blir intressant igen. Dessutom blir det den bästa allroundåkaren som vinner. Du/ de måste behärska allt från supersprint till långlopp. Självklart ska det avslutas med en jaktstart. 
Tycker att det är lite märkligt att dagens skidelit inte klarar av mer än 6 etapper som dessutom är relativt korta. När de tränar kör de ofta två pass om dagen, 5-6 gånger i veckan.

Dom är uppenbart tunna och klena hela gänget. Frida trivs dessutom bäst med att åka skidor i 20 plus grader, vilket deras sponsor utsläppsfuskaren Volkswagen tagit fasta på i sin koldioxidstrategi.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Dom är uppenbart tunna och klena hela gänget. Frida trivs dessutom bäst med att åka skidor i 20 plus grader, vilket deras sponsor utsläppsfuskaren Volkswagen tagit fasta på i sin koldioxidstrategi.

Frida har inte anammat Gundes "anti-bryt-mentalitet" han fullföljde loppet trots skadad arm och med en stav. Men ang TDS så har det gått stå i arrangemanget, det behövs en förnyelse och inte fortsätta som "Grevinnan och betjänten" the same.....

johanagebjorn

johanagebjorn

Medlem

• Members
  • Pip
  • 85 inlägg

Vem lyckas med konststycket att isolera sig inför OS i en stuga i Norrland med enda sällskap bestående av två katter - och ändå dra på sig en förkylning? Jo:

https://www.dn.se/sp...a-os-forlagret/

Fritzon(igen)

Fritzon(igen)

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg

Vem lyckas med konststycket att isolera sig inför OS i en stuga i Norrland med enda sällskap bestående av två katter - och ändå dra på sig en förkylning? Jo:

https://www.dn.se/sp...a-os-forlagret/

Den dag han slutar kommer alla att sakna honom, garanterat. Kan ju inte finnas någon åkare i världshistorien som det hänt så mycket grejer kring? Den enda jag vet som kan stå på pallen ena dagen, ramla ned i ett dike och bryta skidan nästa dag, vara på plats 50 dag tre, totalt såga sig själv, fundera på att sluta och sedan vinna dag 4. Älskar karln!!

nattkreatur

nattkreatur

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Den dag han slutar kommer alla att sakna honom, garanterat. Kan ju inte finnas någon åkare i världshistorien som det hänt så mycket grejer kring? Den enda jag vet som kan stå på pallen ena dagen, ramla ned i ett dike och bryta skidan nästa dag, vara på plats 50 dag tre, totalt såga sig själv, fundera på att sluta och sedan vinna dag 4. Älskar karln!!

Håller med! Han är ju helt underbar!

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar