Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skidkungen Linn Svahns axelskada


oxberg

Recommended Posts

Jag är nyfiken exakt vad för skada skidungen Linn har drabbats av. Spekulationer är mer än välkomna. Är det en senruptur? Ledkapseln?

Var axeln ur led? Hon hade svårt att lyfta armen efter skada vilket läkarna tyckte borde vara omöjligt till och med så kanske det är en ruptur på supraspinatussenan?

Link to comment
Share on other sites

Jag kan inget om axelskador, jag är bara nyfiken. 

 

Hon hade ont, men körde ändå VM strax efter skadan. Hon körde rehab under VM och tuggade smärtstillande. 

Nu är det dags för operation, många månader efter skadan. Det måste ju betyda att läkaren har trott att det  varit troligt att det inte skulle behövas någon operation för att fixa det? Stämmer det med din teori om supraspinatussenan Oxberg? 

Link to comment
Share on other sites

Hon opererades i september och kan fortfarande inte lyfta armen över axelhöjd, vilket är klart oroande med tanke på att det är nödvändigt för att kunna utföra stavarbetet effektivt. Om tillståndet skulle bli kroniskt innebär det ju att den skadade sidans hand stannar lägre än den andra och stavisättningen hamnar i otakt. Förhoppningsvis lyckas man med rehabiliteringsträning återställa axeln rörelseomfång så att hon kan komma tillbaka till sin tidigare åkteknik.

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inget om Linns skada... Det såg verkligen inte så illa ut när hon vurpade, så jag är lika konfunderad som hon själv verkar vara. 

Men - för ett antal år sedan högg det till i min ena axel under ett hårt stakpass, och det var liksom det,  :(  jag har inte kunnat köra dips på gymmet eller ta i för fullt i skidspåret sedan dess ...och det är typ 6-7 år sedan nu. Det tycks liksom aldrig läka och nu har jag gett upp och accepterat det.
 

Link to comment
Share on other sites

Jag vet inget om Linns skada... Det såg verkligen inte så illa ut när hon vurpade, så jag är lika konfunderad som hon själv verkar vara. 

 

Men - för ett antal år sedan högg det till i min ena axel under ett hårt stakpass, och det var liksom det,  :(  jag har inte kunnat köra dips på gymmet eller ta i för fullt i skidspåret sedan dess ...och det är typ 6-7 år sedan nu. Det tycks liksom aldrig läka och nu har jag gett upp och accepterat det.

 

Tråkigt! Och kroppen är komplicerad.

Link to comment
Share on other sites

Men - för ett antal år sedan högg det till i min ena axel under ett hårt stakpass, och det var liksom det,  :(  jag har inte kunnat köra dips på gymmet eller ta i för fullt i skidspåret sedan dess ...och det är typ 6-7 år sedan nu. Det tycks liksom aldrig läka och nu har jag gett upp och accepterat det.

 

Med risk för att tråden utvecklas till en klagosång över förlorade axlar, så har jag ungefär samma historia med min axel. Det högg till ordentligt i den när jag körde styrketräning 2003, och sedan dess har jag haft problem. Jag har varit hos en sjukgymnast (som inte kunde ge någon vettig diagnos) och fått rehab-övningar, men jag tyckte inte att det hjälpte. Det har gått lite upp och ner över tid, men jag har lärt mig att hantera det någorlunda när jag åker skidor.

 

Jag hoppas för Linns skull att hon får en bättre rehab än jag, och att hon kan bli helt återställd!

Link to comment
Share on other sites

Jag har också drabbats av axelproblem pga skidåkning som jag lider av från och till. Verkar vara lika vanligt som ryggproblem. Linn var med ett helt avsnitt av Skidspåret podcast och pratade mycket om sin skada men tror inte hon nämde exakt vad det bara annat än att det var mycket värre än det sett ut på röntgen..
Link to comment
Share on other sites

Bumpelibump...

Axelproblem här med. Kanske det är skidåkningen som är problemet, framförallt den moderna stakningen? Hittade en som pratar axelproblem och det här påminner lite om stakningen kanske:

https://youtu.be/m581lMvKSvw?t=260

Är det någon (helst flera om det ska kunna bero på stakning) av "yrkesstakarna" som har axelproblem då? Linns har hon ju inte stakat sig till.

Jag passar även på att sticka ut hakan och menar att ryggproblemen flera i svenska landslaget har beror på styrketräning. Jag hade ju ryggproblem (diskbråck) ett tag men det berodde med all säkerhet på något dumt lyft av byggmaterial. Kanske styrketräning är orsaken även för er som får axelproblem?

Link to comment
Share on other sites

Är det någon (helst flera om det ska kunna bero på stakning) av "yrkesstakarna" som har axelproblem då? Linns har hon ju inte stakat sig till.

Jag passar även på att sticka ut hakan och menar att ryggproblemen flera i svenska landslaget har beror på styrketräning. Jag hade ju ryggproblem (diskbråck) ett tag men det berodde med all säkerhet på något dumt lyft av byggmaterial. Kanske styrketräning är orsaken även för er som får axelproblem?

Tror det kan ligga något i det. Har en problemaxel som det går upp  och ned med. När jag börjar med styrketräning så blir det ofta sämre. Känns som att "dips" och armhävningar irriterar axeln mest. 

Link to comment
Share on other sites

Tror det kan ligga något i det. Har en problemaxel som det går upp  och ned med. När jag börjar med styrketräning så blir det ofta sämre. Känns som att "dips" och armhävningar irriterar axeln mest. 

Skulle i detta fall snarare säga att din teknik/styrka i axelleden är för låg i förhållande till den belastning som du vill lägga på ex triceps (dips)

Link to comment
Share on other sites

Är det någon (helst flera om det ska kunna bero på stakning) av "yrkesstakarna" som har axelproblem då? Linns har hon ju inte stakat sig till.

Jag passar även på att sticka ut hakan och menar att ryggproblemen flera i svenska landslaget har beror på styrketräning. Jag hade ju ryggproblem (diskbråck) ett tag men det berodde med all säkerhet på något dumt lyft av byggmaterial. Kanske styrketräning är orsaken även för er som får axelproblem?

Tror mer på att den totala belastningen är så mkt större nu är tidigare och att träningen är enformigare från tidigare ålder.  De dagens elitidrottare gör med sina kroppar är inte direkt nyttigt. Det gäller nog även de "elit-wannabee" som tror att man kan gena lite i kurvorna vad gäller träning... ;-)

Förr var det få som satsade på sin idrott heltid från tidig ålder, man fick då mer allsidig träning och bättre allmän fysik (även om man idag har mer kunskap om träning)

Link to comment
Share on other sites

Förr var det få som satsade på sin idrott heltid från tidig ålder, man fick då mer allsidig träning och bättre allmän fysik (även om man idag har mer kunskap om träning)

 

...jag satt och funderade på det där under dagens tävlingar från Ruka. 

Väldigt många av de allra bästa slår i dag igenom i världscupen när de är 19-21år. För att göra det måste man liksom ha satsat i princip ALLA sina år som tonåring på att elitsatsa. Är det verkligen värt det? Framförallt för de 99,99% som gör satsningen men som inte når fram. 

Dessutom är fönstret för hur länge man kan vara på topp för de flesta extremt kort. Men då har man å andra sidan hela livet att skaffa sig en utbildning och göra något helt annat. ...hmmm. 

Link to comment
Share on other sites

Vad gäller Ruka var det ett rejält nerbyte vad gäller kommentatorn. Han snackade sönder sändningen och jag funderar på att stänga av ljudet i morgon.

Vad har det med denna tråden att göra?

Vi får ge Forsberg lite tid så blir det nog bra till slut :)

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...