Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Borstträsket


Bosda

Recommended Posts

Jag är ny inom längdskidåkning och köpte skinskidor föregående vinter. Jag vallar med Vauhti snabbvalla och tycker att det fungerar helt ok utefter mina behov. 

 

Nu har jag läst på forum och tittat på en del filmer om hur man vallar och framförallt hur man borstar. Kopplat till det har jag några funderingar som jag hoppas få hjälp med.

 

När jag använder snabbvalla räcker det att bara borsta med en nylonborste eller tillför det något att använda en grövre borste först? Tänker att valla som värms på blir en större mängd samt att det tränger ner djupare än snabbvallan och då är behovet av grövre borste före nylonborste större. 

 

Spelar det någon roll om man använder mässing, stål eller tagel innan nylonborsten? Ser att det varierar i de instruktioner som finns, samt att vissa tillverkare inte ens har alla sorter.

 

Jag förstår att det går att använda 5 borstar och lika många rotoborstar men det är inte aktuellt just nu.  ;)

 

Tack på förhand  :)

 

Link to comment
Share on other sites

Det borde räcka alldeles utmärkt med en nylonborste. Speciellt eftersom du tycker att det fungerar ok. Min högst personliga åsikt är att folk lägger för mycket tid och ork på valla och för lite tid på skidåkning. Snabbvalla och en borste låter perfekt  :D

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar  :)

 

Jag tycker att det fungerar bra, men jag har ju inget att jämföra med. Kan det med små medel (ex. borsta med ytterligare en borste) bli märkbart bättre så är det ju värt att lägga ner lite extra jobb?

 

Stämmer min "teori" att snabbvalla inte går ner så djupt i belaget som "varmvalla" gör? Tänker att om snabbvalla inte tränger ner så djupt så gör inte en kraftigare borste någon nytta alls? Eller har jag fel där? :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Hur långt ner vallan tränger in vet ingen. Eller så vet någon men vill inte berätta.

 

Att riva upp belaget med metallborste borde få även flytande snabbvalla att tränga djupare in i belaget.

 

Min egen motionäruppfattning är att tre borstar är rimligt. En metall, en tagel, en nylon. Har du en nylon är en metallborste pryl nummer två tänker jag.

 

Alternativt går du på ett helt annat spår (skidpropaganda) och kör budget-stålsickling direkt.

Link to comment
Share on other sites

Förutom fin nylonborste (mjuk) som polerar så har väl borstar som huvudsaklig uppgift att få bort överflödigt lager av paraffin?

Så snabbvalla och fluorpulver ska väl bara poleras och paraffin tas bort så mycket det går.

 

Om du inte har överflödig paraffin så behöver du inte tagel eller metall. Man vill aldrig riva upp belaget, tvärtom det ska vara så slätt som möjligt (struktur oräknat). Inga lösa fibrer/flagor.

 

Paraffin är väl till för att fylla ut gropar i belaget, släta till det. Längsgående struktur för avrinning, djupare och kraftigare vid blötföre och slätare och grundare vid kallföre.

 

Så hur blir snabbvalla? Tjockt lager?

Link to comment
Share on other sites

Hur långt ner vallan tränger in vet ingen. Eller så vet någon men vill inte berätta.

 

Att riva upp belaget med metallborste borde få även flytande snabbvalla att tränga djupare in i belaget.

 

Min egen motionäruppfattning är att tre borstar är rimligt. En metall, en tagel, en nylon. Har du en nylon är en metallborste pryl nummer två tänker jag.

 

Alternativt går du på ett helt annat spår (skidpropaganda) och kör budget-stålsickling direkt

 

Man borstar väl efter vallning?

Om du använder tre borstar, kör du paraffin då?

Vad är budget-stålsickling?

Link to comment
Share on other sites

@Knappen, det låter logiskt/rimligt. Jag vet dock inte hur tjock snabbvalla blir då jag inte har något att jämföra med men rent logiskt borde den inte tränga ner lika djupt som paraffin.

Borstar påverkar inte något som trängt in i belaget.

Så den aspekten behöver du inte bry dig om när du planerar att skaffa borstar .

 

Över huvud taget tränger det in väldigt lite i ett belag, lär knappast påverka glidet heller så länge det befinner sig i belaget…

Link to comment
Share on other sites

Man borstar väl efter vallning?

Om du använder tre borstar, kör du paraffin då?

Vad är budget-stålsickling?

1. Jag borstar med stålborste, värmer in glid, sicklar, stålborste, tagel, nylon.

2. Budget-stålsickling är stålsickling utan Kuzmin- eller Skimaterialogga. Skärande riller med gängad stav (exv M6). Följt av nylonborste.

Link to comment
Share on other sites

Borstar påverkar inte något som trängt in i belaget.

Så den aspekten behöver du inte bry dig om när du planerar att skaffa borstar .

 

Över huvud taget tränger det in väldigt lite i ett belag, lär knappast påverka glidet heller så länge det befinner sig i belaget…

 

Ber om ursäkt, uttrycket mig fel. Menar att det tränger in/fyller ut strukturen och det är den vallan man vill ha bort.

Link to comment
Share on other sites

1. Jag borstar med stålborste, värmer in glid, sicklar, stålborste, tagel, nylon.

2. Budget-stålsickling är stålsickling utan Kuzmin- eller Skimaterialogga. Skärande riller med gängad stav (exv M6). Följt av nylonborste.

 

OK, då förstår jag att du behöver göra mera jobb.

Förstår inte punkt 2 men antar att jag inte behöver göra det  ;)  (i dagsläget).

Link to comment
Share on other sites

Den här filmen beskriver det hela bra. https://www.youtube.com/watch?v=1VptmANU4ho

Dock framgår det inte om det gäller för snabbvalla eller bara paraffin. 

Det var mycket pedagogiskt av Majbäck och som jag fattar det så gäller det en paraffinerad och sicklad skida. Ska man välja bort någon borste så är det stålborsten, det är sällan jag använder den. Tagelborsten är nr I, som jag använder mest samt en mjukborste som avslutning. Jag har även en hårdare nylonborste som jag använder om det är mycket paraffin kvar i belaget,

 

Har ingen erfarenhet av snabbvallning, men det borde vara mindre att borsta bort, så stålborsten kan du nog räkna bort.

Link to comment
Share on other sites

Stål og bronsebørstene kommer i flere versjoner. Noen har tykk bust og er bra for å børste bort mye voks eller veldig møkkete skisåler. Metallbørsten i skogo videoen er av typen med veldig fin bust. De kommer veldig godt ned i strukturen, men er kanskje ikke så holdbare som de  med tykkere bust?

 

Hvis en i tillegg vokser alpinski er de store grove metallbørstene raske og greie.

 

Hvis jeg skulle nøye meg med en børste, ville jeg også valgt tagl. Gir ganske bra polering også. (Gidder nesten aldri å bruke plast etter tagl for trening)

Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar  :)

 

Slutsats för mitt borstbehov blir:

  • Snabbvalla ger ett tunt lager valla som inte tränger ner djupt i strukturen. Av den anledningen räcker det med 1 nylonborste med det går att komplettera med 1 tagelborste (om man är köpsugen).
  • Om jag ska använda paraffin (som värms på) så tränger den djupare ner i strukturen varför behov av flera borstar uppstår. Ordningsföljd enligt nedan!?
  1. Stål/brons
  2. Tagel
  3. Nylon
Link to comment
Share on other sites

Det är svårt att uttala sig om vilken av snabbvalla och paraffin, som tränger djupast ner i belaget. Teoretiskt borde det vara snabbvalla, då den är utblandad med ett lösningsmedel, som sen avdunstar. Det krävs en uppförstorad närbild för att se hur mycket vågdalarna fylls igen vid snabbvallning och utifrån det dra slutsats vilken/vilka borstar som skall användas och hur mycket borstning som krävs.

Link to comment
Share on other sites

Min gissning är att de kommer lika djupt… paraffin blir tjockare och kräver sickling innan borstning.

Man börjar med grov nylon, sedan tagel och sist metallborste. Grovt först och sedan finare.

 

Själv har jag en mässing som metall och är inte rädd att borst upp till 10 drag.

Jag borstar grov nylon till inget strösocker kommer. Tagel till inget mjöl kommer och mässing till inget damm kommer.

Upprepa nästa dag när belaget krympt efter nedkylning och pressat upp mer paraffin att borsta bort (upprepning j nödvändigt vid snabbvalla då man inte värmer belaget).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...