Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Spricka i stav, vad ska man ha den till nu?


larsbern

Recommended Posts

Druttade på rullskidor i somras och märkte sen att jag fått en längsgående spricka i nedre delen av ena staven (Triac 2.0). När man trycker längs sprickan så sviktar det lite och knastrar om kolfibern men den är fortfarande funktionell. Av erfarenhet så brukar såna här anvisningar leda till att man helt plötsligt står med en halv stav när man tar i lite extra. Inte så sköj längst bort på rullskidrundan eller mitt på fjället så jag lär inte chansa.

 

Men, vad kan man göra med en sån här defekt pryl? Nån nytta ska man väl kunna få ut av den? Förutom rem, handtag och truga.

 

(Den andra staven har jag kvar som extra så den söker ingen kompis just nu.)

Link to comment
Share on other sites

Det går att laga stavar med epoxilim (metall) om skadan inte sitter för långt ner så att stavens pendel påverkas. Jag har två stavar som brutits i övre delen och dem har jag lagat och de fungerar utmärkt. Sen är det min problemstav, som jag råkade köra ner i en gatubrunn och bräcka 1 dm ovanför holken. Lagade den med Biltemas metallepoxi, men det blev en bula runt lagningen och pendeln påverkade stavrörelsen så att jag fick ont i en muskel i ryggen nedanför skulderbladet.

Link to comment
Share on other sites

Ställ er alla i givakt

för nu är han tillbaka, Skogsvakt

nu kan Oxberg inte längre vara i fred

nu när han har kommit med

vare sig det gäller att valla med en strumpa

eller ute i spåret pumpa

hoppas inte din bortvaro gett Dig några men

så att din hjärna fortfarande är klar och ren

så att vi på nytt får dina friska inlägg

då du fritt talar ur ditt skägg !

Tede nov-21

Link to comment
Share on other sites

Ställ er alla i givakt

för nu är han tillbaka, Skogsvakt

nu kan Oxberg inte längre vara i fred

nu när han har kommit med

vare sig det gäller att valla med en strumpa

eller ute i spåret pumpa

hoppas inte din bortvaro gett Dig några men

så att din hjärna fortfarande är klar och ren

så att vi på nytt får dina friska inlägg

då du fritt talar ur ditt skägg !

Tede nov-21

Att bli omnämnd i hög poesi betyder att mitt namn kommer leva i evighet. Jag vet inte hur jag ska kunna undvika att bli en pösmunk efter detta hisnande ögonblick. Jag har intagit min plats på olympen. Länge leve skidguden!

Link to comment
Share on other sites

Att bli omnämnd i hög poesi betyder att mitt namn kommer leva i evighet. Jag vet inte hur jag ska kunna undvika att bli en pösmunk efter detta hisnande ögonblick. Jag har intagit min plats på olympen. Länge leve skidguden!

Om nu skogvaktaren kommer tillbaka på allvar tror jag inte du kan sitta på din roev på olympen så värst länge. ;)

Link to comment
Share on other sites

Druttade på rullskidor i somras och märkte sen att jag fått en längsgående spricka i nedre delen av ena staven (Triac 2.0). När man trycker längs sprickan så sviktar det lite och knastrar om kolfibern men den är fortfarande funktionell. Av erfarenhet så brukar såna här anvisningar leda till att man helt plötsligt står med en halv stav när man tar i lite extra. Inte så sköj längst bort på rullskidrundan eller mitt på fjället så jag lär inte chansa.

 

Men, vad kan man göra med en sån här defekt pryl? Nån nytta ska man väl kunna få ut av den? Förutom rem, handtag och truga.

 

(Den andra staven har jag kvar som extra så den söker ingen kompis just nu.)

 Går att kapa ett par cm lr drygt det i botten om du förlänger i handtaget istället. Finns vissa trugor som är bredare i infästningen, eller väldigt låga så det inte blir så brett, och så putsa lite längst ner på staven, så får du i trugan. Förlängningskit KV+ på Skistart om du inte vill göra ett själv med skarvhylsa emellan (inuti) och förlängning

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...