Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Motionslopp Skate - nån ljusning i år?


MSO

Recommended Posts

Ingen direkt djup analys, men finner det rätt märkligt att det inte existerar fler motionslopp i den fria stilen här i Sverige. Barn i skidklubb/orienteringsklubb verkar många gånger börja med, eller t o m föredra skate. I norra delen av landet verkar skate vara minst lika poppis som klassiskt och i de södra delarna kanske inte sådär jättelångt därifrån nuförtiden. Åtminstone inte bland de som faktiskt har skidor som en träningsform. Det måste helt enkelt finnas ett större intresse än såhär för att tävla i stilen även bland oss glada motionärer.
Link to comment
Share on other sites

Du åker för Järbo ser jag, Högbo brukar vara åkbart nästan hela mars och en bit in i april ibland.

Jag är anmäld jag också, bara hoppas att det inte blir alltför varm den närmaste tiden.

Jag har åkt några gånger förut, klassiskt då och det har inte varit nån fara att få ett uppehåll från snöträning några veckor.

Hur ser du det, finns det startlistor?

Ja precis bor och åker för Järbo. Ja Högbo brukar ha snö men sista tidens väder har ju påverkat snödjupet där också men de kanske fyller på från sin snöhög.

Hur upplevde du kuperingen på trollski? Svårt att tyda höjdprofilen på hemsidan.

Link to comment
Share on other sites

På eqtiming.com ser du alla anmälda.

Valbo AIF är största klubben just nu :-)

 

Kuperingen är inte så farlig. Lite värre än Vasaloppet. Det är en lång dryg efter 6-7 mil vill jag minnas. Inga farliga utförsbackar heller, några s-kurvor efter 3-4mil men de är bara roliga.

Den extra slingan på 2,5 mil för de som åker 120km vet jag inte hur den ser ut. Den extra slingan åker man ut på efter ca 8 mil har jag för mig.

I övrigt är det en väldigt fin och trevlig tillställning.

En ren njutning om det är fint väder tills orken tryter...

Link to comment
Share on other sites

Sen kanske man måste inse att de dåliga snövintrarna i södra Sverige minskar möjligheterna att arrangera långa lopp i både skejt och klassiskt. Det är näst intill omöjligt att arrangera långlopp i skejt på en kort konstsnöslinga, då den kräver större bredd än klassisk åkning.

 

Trots att många äger skejtskidor och tränar när tillfälle ges är det ändock få startande i långlopp, som inte är seedningsgrundande till vasaloppet. Lima hade ett lopp för några år sedan, likaså Idre, men det var väl få startande. Sen finns det väl platser, som har banor som är så breda att det lätt skulle gå att arrangera skejttävlingar tex Falun kanske också Grönklitt.

 

Sen tror jag många arrangörer väljer klassiska lopp av ekonomiska skäl, då de genererar mer inkomster med större startfält.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Om man tittar i kalendern så ser man att Råneälvsloppet nu till helgen 42 km och man kan välja antingen klassiskt eller fristil.

 

Ett annat lopp som verkar tilltalande är Lofsdalen Epic, men tyvärr har de inte någon fristilsklass, annars lagom långt i vacker fjällterräng.

På Lofsdalens hemsida finns en ruta för kommentarer, där jag fyllde i att jag önskade fristilsklass nästa år - uppmanar flera att fylla i det önskemålet !

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Laponia Ski Week i finska Lapland har funnits på min önskelista i många år. Ser att loppet arrangeras i mitten på april och man kan välja fulldistans och halvdistans på de tre etapperna. Tyvärr känns det som att tiden håller på att rinna ut för mig, annars känns det som ett stort äventyr,nu när vasaloppet mist sin dragningskraft på mig. Sen finns det ett 9-milslopp i fristil i norra finska Lapland med mål i Kautakeino i Norge, som är en utmaning för dem som vill åka långt.

Om man tycker det är för enformigt att åka samma lopp år efter år, så finns det otroligt många utmanande lopp att delta i, bara plånboken och intresset sätter gränser.

Link to comment
Share on other sites

  • 10 months later...
10 hours ago, MC Hammer said:

Trilleturen är ett punkt-till-punkt skejtlopp som tuggar på.. 

Anbefalles!

 

Kul! Får se när det går om Skarverennet i antal deltagare... 😉

Sen finns ju patrulloppet Kungsledenrännet som jag förstår ska vara en upplevelse.

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, larsbern said:

Kul! Får se när det går om Skarverennet i antal deltagare... 😉

Sen finns ju patrulloppet Kungsledenrännet som jag förstår ska vara en upplevelse.

Lars, ska vi åka Kungsledenrännet någon gång? Två skejtgubbar från Västergötland på drift över fjället.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...