Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Staka på klassiska med move-bindning

• Vänligen logga in för att kunna svara
4 svar till detta ämne

Morakniven

Morakniven

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg

Hej,

Jag undrar vad som borde vara bäst; att skruva fram eller bak bindningen om man avser att enbart staka utan något fäste på klassiska skidor?

LFN

LFN

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 699 inlägg

Har jag en helt ren skida brukar jag köra med neutral position på bindningen. Finns det valla kvar så flyttar jag längst bak. 

ÖSM13 - 7:08. ÖSM16 - 5:24. VL 17 - 6:08. ÖSM 20 - 5.16

Morakniven

Morakniven

Ny medlem

• Members
  • 9 inlägg

Har jag en helt ren skida brukar jag köra med neutral position på bindningen. Finns det valla kvar så flyttar jag längst bak. 

Okej, jag ska nog testa lite olika lägen och se vad som känns bäst.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 784 inlägg
En del proffsåkare sätter bindningen lite bakom nollpunkten (typ -2) har jag sett. Beror väl på skidmärke och modell men det handlar nog mest om känsla. Jag tror feamförallt uppförsstakningen blir bättre.

Lejonet

Lejonet

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 591 inlägg

En del proffsåkare sätter bindningen lite bakom nollpunkten (typ -2) har jag sett. Beror väl på skidmärke och modell men det handlar nog mest om känsla. Jag tror feamförallt uppförsstakningen blir bättre.

Precis, 2cm bakåt brukar vara standard för att dom inte ska nypa fast i främre spannet när man stakar uppför eller går upp på tå. Det brukar bli bättre på klassiska skidor. Speciellt om man har rätt mjuka skidor. Jag brukar köra -2 på skateskidor också, då kör man ju på mjuka skidor också om stakning ska funka bra och vallan inte slitas för snabbt. Men det är ju bara att testa.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar