Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Glappande häl på pjäxor

• Vänligen logga in för att kunna svara
5 svar till detta ämne

traser

traser

Medlem

• Members
  • Pip
  • 98 inlägg
Som rubriken lyder,köpte ett par beg klassiska pjäxor Alpina Scl,kanske 1/2 nr för stora men måste samtidigt ha plats för mina känsliga och breda framfötter.
Testade de ikväll och de kändes lite glappiga baktill i hälen när man åkte klassiskt.
Tips på hur man får det bättre? Ska testa med lite olika sulor får se om känslan är en annan.

Klas

Klas

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 359 inlägg
Ledsen, men glappande häl är ett stort no no, blir att leta efter ngt annat märke som passar dina fötter.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 235 inlägg

Har du testat att ha en extra strumpa eller socka som är avklippt framför hälen? Alltså skaftet och hälen är kvar, men tåpartiet är borta. Pjäxan blir tajtare över hälpartiet men har fortfarande plats för tårna. Risken är att det korvar sig men man kan ju testa.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 656 inlägg

Jag vill inte ha pjäxor som låser fast foten helt, ty då blir jag fortare trött i fötterna, så ett litet glapp upp i hälpartiet tycker jag är positivt. Och tänker man efter lite, så är ett dynamiskt fotarbete mer naturligt.

Sunlake

Sunlake

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 207 inlägg

Som rubriken lyder,köpte ett par beg klassiska pjäxor Alpina Scl,kanske 1/2 nr för stora men måste samtidigt ha plats för mina känsliga och breda framfötter.
Testade de ikväll och de kändes lite glappiga baktill i hälen när man åkte klassiskt.
Tips på hur man får det bättre? Ska testa med lite olika sulor får se om känslan är en annan.

Testa att knyta första knuten med ett extra varv före själva rosetten. Det tycker jag funkar fint för att låsa lite extra över vristen så att hälen sitter.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
ÖS 2011: 7.58.59. VL 2012: 6.39.28 plac 5652. VL 2013: 6:43:10 plac 4339 VL 2014: 6:16:46 plac 2891. VL 2015: Bröt i Risberg, krasslig.<p>Alliansloppet -15: 2:14
Alliansloppet 2017: 2:16
VL 2018: 7:40

Anl

Anl

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 766 inlägg

Testa att knyta första knuten med ett extra varv före själva rosetten. Det tycker jag funkar fint för att låsa lite extra över vristen så att hälen sitter.

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Håller med i ovan.

1. Glapp i hälen ger garanterat skavsår.

2. Glapp beror ganska ofta på att snörningen inte håller. Lite inte på div smarta snörlås, utan dra åt ordentligt och gör sedan valfri sepåfan-knut ovanpå snörlåset.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar