Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Visma Ski Classics 2022


Antonio

Recommended Posts

Hej!

Tänkte att vi i denna tråd kan diskutera kommande säsong inklusive troliga vinnare, skvaller om åkare på uppgång/nedgång och teamens strategier.

 

Jag kan dra igång det hela med lite korta funderingar som ni gärna får kommentera.

 

Premiär i Orsa Grönklitt och vilka tror ni är vinnarkandidater inom respektive klass?

Emil Persson och Britta från Lager157 verkar ha tränat bra och lär vara väl förberedda men återfinns de på pallen?

Vem passar bana och distans bäst?

Hur kan Hanna Falk hävda sig?
Kommer Sundby till start och hur går det??

 

//A

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 124
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Bra tips; jag har lyssnat på avsnittet med Oskar Kardin.

 

Oskar är en oerhört ödmjuk kille verkar det som. Han pratar om att han gynnas av lite längre och lite mer kuperade lopp gärna med en tuff/speciell avslutning men att han egentligen gillar alla typer av lopp. Han är inte rädd för utbrytningar och föredrar detta framför klungspurter.

Han var sämst topp 9 förra säsongen och hade en del otur i ett par lopp. Ser med andra ord ganska bra ut för Oskar inför denna säsong men frågan är hur han hävdar sig i Orsa?

 

Intervjun var ganska lång med mycket tomprat dessvärre.

 

//A

Link to comment
Share on other sites

Oerhört kontrastfyllt att se ett härligt vintrigt spännande ski classics lopp även om det är en budget variant i grönklitt jämfört med den totalt ointressanta bruna snösprinten i dresden. Vem orkade kolla på hela kolsändningen? Jäääsp! Kan nån snälla lägga ned världacupen nu tack. Den är såååää genomtråkig. Tack för ordet.
Link to comment
Share on other sites

Ski classics är en lagsport som adderar en spännande dimension genom hela loppet. Världscupen är en utpräglat individuell idrott. Därmed blir teamsprint i dresden helt ointressant ur ett världscupperspektiv. Sen är det ju tyvärr angränsande till lyteskomik att se skidåkare på en grön gräsmatta i parken omgärdade av ointresserade söndagsflanörer som mest undrar varför cirkus skott lämnat elefanterna hemma och satsat allt på clowner i årets show. Verkar som FIS insett detta och lämnar över parken till bröderna Bronet till nästa år.

 

Får jag be om största möjliga tyyyyyystnad..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Håller med föregående talare!

Nu till helgen kommer nästa lopp och det jag saknar är information om vilka åkare som kommer att starta / inte starta. Om man som jag lägger ett och annat spel och deltar i Fantasy-tävlingen så är det av största vikt att känna till vilka som faktiskt tänkt tävla. 

 

Det är riktigt dåligt om jag ska vara ärlig. Tänk er att samma sak skulle ske i NFL :) Där vet man redan 2-3 dagar innan vilka som är "out" så att säga. Men i en liten sport kommer man undan med det mesta.

 

//A

Link to comment
Share on other sites

Lite svårt att jämföra med NFL, där många säkert är långtidsskadade.

Skidåkare kan ju känna av en förkylning på tävlingsdagens morgon,

eller landa på rumpan när man gör chins i dörrfodret, (läs Frida).   :)

Men visst, en åkare borde ju kunna stryka sig från tävling flera dagar innan, om man blir sjuk/skadad, 

men då måste ju startlistan vara "live" hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Det är bara att konstatera att Ski Classics återigen lyckas göra en tävlingshelg av toppklass och med stort underhållningsvärde. 
I bjärt konstrast står förra veckans Tour de ski som mest kändes avslaget och rumphugget.

Trots att Tour de ski är rejält avkortat och inga etapper av större intresse för publiken, gnälls det på åkarna och hoppas av till höger och vänster.

Längloppsåkarna bränner av 6mil på lördagen för att köra drygt 3mil dagen efter med en avlutning hårdare an Aple de Cermis.
DAgens lopp var ju riktiga höjdare och jag blev faktiskt förvånad hur stor fördel det var att staka.  På damsidan trodde jag att Öjre-Slind skulle haft mer att ge men det syntes tidigt i backen att hon inte hade tryck och fäste att köra ifrån. Efter att ha diagonalat  uppför i 6km är det inte lätt att växla över till hård stakning med ben som telefonstolpar. Det kändes ganska givet att Ida skulle ta detta desto längre backen led. Ett häftigt lopp. Dock lite förvånade att åkare som Settlin och Sömskar är +10min efter då de ändå har relativt färska WC-meriter av hyfsad kaliber och gick på fäste idag men totalt chanslösa uppför.

Herrloppet var ju riktigt grymt och vilken explosion och kross av Johannes, en häftig upplevelse! Miljöerna i alpernaär ju också betagande jämfört med guldfiskbanorna i WC där det mest är reklamplank och stadionområde. Suget att åka skidor får man på ett helt annat sätt i Ski Classicsloppen.
Kul med 3 nya svenska vinnare i helgen och att Britta fick vinna igen. Ramudden har en kanonhelg med 3vinster, grymt kul för dem nu när Lina inte är i form.

Hade vart kul att se tradåkarna mot långloppsåkarna i ett lopp likt dagens. Inte säker på utgången, tradåkarna är inte vana vid det långa statiska arbetet även om de helt klart behärskar backar. 

Lägg dagens lopp som avslutning på Tour de Ski, riktig skidåkning hela vägen men brutalt ändå.

Nu framstår det som alltmer tydligt också att teknikzoner i nationella lopp mest är för att medelmåttiga tradåkare inte ska få stryk av långlopssåkare. Det blir alltmer pinsamt och obegripligt.

 

Link to comment
Share on other sites

Tycker att ski classics och världscupen kompletterar varandra bra. Båda har sin charm. 

 

Gällande stakfria zoner så kan en tycka mycket om dem. Jag anser att det är fel väg att gå att strunta i dem och bara åka igenom, framför allt med argumentet att en ska få åka på snabbaste sättet. I så fall kan vi ju lägga ner klassiskt och bara skejta eftersom att det är snabbast. 

 

Vill en ändra på en regel finns det andra sätt att göra det än att hålla på och bråka. De som vill ändra på regler får helt enkelt engagera sig i föreningar och förbund och påverka den vägen. 

Link to comment
Share on other sites

Tycker att ski classics och världscupen kompletterar varandra bra. Båda har sin charm. 

 

Gällande stakfria zoner så kan en tycka mycket om dem. Jag anser att det är fel väg att gå att strunta i dem och bara åka igenom, framför allt med argumentet att en ska få åka på snabbaste sättet. I så fall kan vi ju lägga ner klassiskt och bara skejta eftersom att det är snabbast. 

 

Vill en ändra på en regel finns det andra sätt att göra det än att hålla på och bråka. De som vill ändra på regler får helt enkelt engagera sig i föreningar och förbund och påverka den vägen. 

Nationella premiären är helt ointressant för långlopparna annat än som en värdemätare på var de står i förhållande till andra, så varför bry sig om zoner och förbund? Förbundet får väl införa en stakklass om det svider för mycket, men tror ingen aktiv orkar bry sig..

Link to comment
Share on other sites

Tycker att ski classics och världscupen kompletterar varandra bra. Båda har sin charm. 

 

Gällande stakfria zoner så kan en tycka mycket om dem. Jag anser att det är fel väg att gå att strunta i dem och bara åka igenom, framför allt med argumentet att en ska få åka på snabbaste sättet. I så fall kan vi ju lägga ner klassiskt och bara skejta eftersom att det är snabbast. 

 

Vill en ändra på en regel finns det andra sätt att göra det än att hålla på och bråka. De som vill ändra på regler får helt enkelt engagera sig i föreningar och förbund och påverka den vägen. 

Instämmer helt - viktigt att komma ihåg att det finns  många åkare, som skulle avstå från att ställa upp i långlopp, om den klassiska tekniken monterades ner till att enbart bli stakning, Teknikzoner verkar vara det effektivast sättet att bevara flerteknikåkningen, då inte ens monsterbacken x2 fick tätåkarna att gå med fäste,

Link to comment
Share on other sites

Tycker att ski classics och världscupen kompletterar varandra bra. Båda har sin charm. 

 

Gällande stakfria zoner så kan en tycka mycket om dem. Jag anser att det är fel väg att gå att strunta i dem och bara åka igenom, framför allt med argumentet att en ska få åka på snabbaste sättet. I så fall kan vi ju lägga ner klassiskt och bara skejta eftersom att det är snabbast. 

 

Vill en ändra på en regel finns det andra sätt att göra det än att hålla på och bråka. De som vill ändra på regler får helt enkelt engagera sig i föreningar och förbund och påverka den vägen.

 

Argumentet är inte att få åka på snabbaste sättet, utan att få åka på det snabbaste sättet i den klassiska tekniken. Det är en stor skillnad.

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara intressant att få veta från dagens ski classics på 10 km i vilka partier som man förlorade på fästvallning. Jag skulle tro att i stakningen upp på tå så bromsar fästvallen och man får mindre betalt i stakningen. Jag undrar om de som åkte utan fäste hade åkt på traditionella skidor hade vunnit lika mycket som de gjorde på stakskidorna, som inte "nyper" när de går upp på tå.

Någon som vet om det är möjligt att åka med fäste på stakskidor och skulle det i så fall bromsa  i "tåfasen" ?

Fästvallan förlorade nog i typ 9.5km, var väl enbart i stigningen precis på slutet som det gick tungt för vissa.

Även om det var många höjdmetrar var det väl ganska stakvänlig luting i stort hela vägen. Ändå förvånad att tradåkare som Sorina blev så utklassade. Samtidigt är det ju väldigt roligt att skidsporten utvecklas på ett sätt att det inte bara är att byta disciplin och tro att man ska lyckas direkt. 

Gissar att tradåkarna inte är vana vid långvarigt statiskt arbete, tradbanor är ju mer intervallbetonade med mycket upp och ner, tekniskt krävande och mycket växlar. 

Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara intressant att få veta från dagens ski classics på 10 km i vilka partier som man förlorade på fästvallning. Jag skulle tro att i stakningen upp på tå så bromsar fästvallen och man får mindre betalt i stakningen. Jag undrar om de som åkte utan fäste hade åkt på traditionella skidor hade vunnit lika mycket som de gjorde på stakskidorna, som inte "nyper" när de går upp på tå.

Någon som vet om det är möjligt att åka med fäste på stakskidor och skulle det i så fall bromsa  i "tåfasen" ?

Det går inte att ha fäste på stakskidor de är stenhårda i slutspannet så de går inte att få det att fungera.
Link to comment
Share on other sites

Det skulle vara intressant att få veta från dagens ski classics på 10 km i vilka partier som man förlorade på fästvallning.

 

Jag håller med! Det skulle vara väldigt intressant om man på lopp med individuell start kunde få "resultatlistor" på kortare delar av banan tex i en lång stigning eller i ett längre utförsparti så att man får se vilka åkare som är bra på olika delar av banan och även hur mycket man kan tappa utför tex.

Link to comment
Share on other sites

Ganska ointressant om någon är snabbare på vallade skidor på ett visst parti. Då går den på så hög belastning att resten av loppet blir lidande. Du använder fler muskelgrupper vid diagonalåkning och får du då inte återhämtning i utförsbackar då orkar inte ens värdseliten 10 km. Dessutom är åkdiagonal på väg att fasas ut till fömån för Kläbospring, som kräver än mer energi.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ganska ointressant om någon är snabbare på vallade skidor på ett visst parti. Då går den på så hög belastning att resten av loppet blir lidande. Du använder fler muskelgrupper vid diagonalåkning och får du då inte återhämtning i utförsbackar då orkar inte ens värdseliten 10 km. Dessutom är åkdiagonal på väg att fasas ut till fömån för Kläbospring, som kräver än mer energi.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Det håller jag inte med om. Det torde för i princip alla finnas en gräns på hur långa och ffa branta backar man klarar när det lönar sig att staka eller inte och sen kombinerat med hur mycket man kan tjäna på andra delar. Skidalpinisterna som tävlade idag med 720 höjdmeter uppför kör ju med stighudar tex och de hade garanterat stakat om det var snabbare.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...