Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Visma Ski Classics 2022

• Vänligen logga in för att kunna svara
124 svar till detta ämne

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 980 inlägg

Hej!

Tänkte att vi i denna tråd kan diskutera kommande säsong inklusive troliga vinnare, skvaller om åkare på uppgång/nedgång och teamens strategier.

Jag kan dra igång det hela med lite korta funderingar som ni gärna får kommentera.

Premiär i Orsa Grönklitt och vilka tror ni är vinnarkandidater inom respektive klass?

Emil Persson och Britta från Lager157 verkar ha tränat bra och lär vara väl förberedda men återfinns de på pallen?
Vem passar bana och distans bäst?
Hur kan Hanna Falk hävda sig?
Kommer Sundby till start och hur går det??

//A

Stackars dig Antonio. Du hoppades på att få diskutera Ski classics loppen och så blev det ånnu en tråd om stakning mot traddning fast det var väl en inte helt otippat..

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 399 inlägg

Jaha nu har Marit Björgen corona, så Marcialonga blir lite mindre spännande.

nattkreatur

nattkreatur

Medlem

• Members
  • Pip
  • 37 inlägg

Det är tråkigt! Men jag är glad att Hanna Falk kommer till start iaf!

Jaha nu har Marit Björgen corona, så Marcialonga blir lite mindre spännande.

Fritzon(igen)

Fritzon(igen)

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg

Det är tråkigt! Men jag är glad att Hanna Falk kommer till start iaf!

Ja, det ska bli spännande att se hur hon står sig i konkurrensen. Men känns som en ketchupeffekt för Ida Dahl annars, hon har sett ruggigt stark ut.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 8 059 inlägg

Var sänds Marcia Longa ?

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 399 inlägg

Var sänds Marcia Longa ?

SVT på söndag morgon.

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 252 inlägg

Lite föraktfullt av Blomqvist att klaga på gubbar och motionärer. De betalar väl trots allt för sina startplatser.

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 399 inlägg

Lite föraktfullt av Blomqvist att klaga på gubbar och motionärer. De betalar väl trots allt för sina startplatser.

Jo, jag håller med, lite tråkig ton att klaga på "gubbarna". Som så ofta är det väl frågan om hur man säger saker? 
I princip tycker jag att Blomqvist har rätt. Att herrarna som är bland de sista i eliten ligger i bredd och blockerar båda spåren - så att damtäten måste gå utanför när det är alldeles före ett spurtpris, och dessutom väldigt smal spårbädd - känns oproffsigt.

Samma med själva spurtpriset, herrarna behöver ju inte ta innerspåret i kurvan. Viktiga poäng står på spel i en tävling som de själva inte delar i.

Bra sändning annars.

Slasko

Slasko

Medlem

• Members
  • Pip
  • 225 inlägg

Shit vad "gubbarna" skejtade uppför backen när damtäten körde om dem  :)  :D  :lol:

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 707 inlägg
Fan va pinsamma herrarna är som kör ettans skateväxel uppför bredvid elitdamerna. Bara plocka av direkt i min bok. Tyvärr är låt-gå mentaliteten värre i Italien än Sverige-Norge efter vad jag upplevt med ett par vändor därnere.

Det är väl ändå elitled eller led 1 på de skejtnissarna?

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

ÖSM23 5.10 NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet
Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

Sso

Sso

Medlem

• Members
  • Pip
  • 229 inlägg
"Gubbarna" försökte inte ens saxa upp till bergspriset när damerna kom..

Skickat från min SM-G781B via Tapatalk

ÖSS 15: 6.40

VL 17: 6.22

Bor: Falun

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 252 inlägg

Jo, jag håller med, lite tråkig ton att klaga på "gubbarna". Som så ofta är det väl frågan om hur man säger saker? 
I princip tycker jag att Blomqvist har rätt. Att herrarna som är bland de sista i eliten ligger i bredd och blockerar båda spåren - så att damtäten måste gå utanför när det är alldeles före ett spurtpris, och dessutom väldigt smal spårbädd - känns oproffsigt.

Samma med själva spurtpriset, herrarna behöver ju inte ta innerspåret i kurvan. Viktiga poäng står på spel i en tävling som de själva inte delar i.

Bra sändning annars.

Efter att ha sett från damernas passering vid bergspriset så blir jag mer inne på Blomqvists linje igen. "Gubbarna" skejtar ju hejvilt!  :(

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 399 inlägg

Oj, jag upptäcker att jag inte följer riktigt live så jag är efter. Nu kom det mer klagomål på gubbarna. Är det sant - var det en herre som åkte in Britta?!! "Tufsade in" i henne så att hon fick stopp. (ungefär 1:51 i sändningen)

Maria Snö

Maria Snö

Medlem

• Moderators
  • 399 inlägg

Efter att ha sett från damernas passering vid bergspriset så blir jag mer inne på Blomqvists linje igen. "Gubbarna" skejtar ju hejvilt!  :(

Jösses, bland det värsta jag sett. Hoppas juryn är på hugget. 

Håll höger!

Håll höger!

Medlem

• Members
  • Pip
  • 120 inlägg
Rysk seger?

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 688 inlägg

Vi måste prata om dagens ryska seger i Marcialonga. Imponerande solokörning av Vokuev! Men, hur kan alla andra åkare låta utbrytningen fortgå utan att försöka hämta in honom? Om några hade bestämt sig för att köra hårdare ihop hade ledningen minskat men nu höll han ca 2 min lucka i 3-4 mil ända fram till sista backen. Har svårt att förstå detta, vill de inte försöka att köra för segern? Ingen gjorde ju ett försök att komma ikapp. Imponerande av Vokuev som sagt men trist att inte ens få se ett försök från klungan bakom…

Fritzon(igen)

Fritzon(igen)

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg

Vi måste prata om dagens ryska seger i Marcialonga. Imponerande solokörning av Vokuev! Men, hur kan alla andra åkare låta utbrytningen fortgå utan att försöka hämta in honom? Om några hade bestämt sig för att köra hårdare ihop hade ledningen minskat men nu höll han ca 2 min lucka i 3-4 mil ända fram till sista backen. Har svårt att förstå detta, vill de inte försöka att köra för segern? Ingen gjorde ju ett försök att komma ikapp. Imponerande av Vokuev som sagt men trist att inte ens få se ett försök från klungan bakom…

Håller med. De måste ju ha resonerat att det var alldeles för tidigt för att det skulle hålla hela vägen, eller? Det jämfördes med Johan Olssons femmils seger från 2013. Alltid svårt att jämföra, olika banprofiler osv, men Vokuev åkte ensam i 6,5 mil!! Otroligt imponerande!!

För övrigt var Ida Dahls ryck i klättringen bland de råaste jag sett. Inte minst efter att ha åkt 69 km!!

Willie

Willie

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 688 inlägg

Håller med. De måste ju ha resonerat att det var alldeles för tidigt för att det skulle hålla hela vägen, eller? Det jämfördes med Johan Olssons femmils seger från 2013. Alltid svårt att jämföra, olika banprofiler osv, men Vokuev åkte ensam i 6,5 mil!! Otroligt imponerande!!

För övrigt var Ida Dahls ryck i klättringen bland de råaste jag sett. Inte minst efter att ha åkt 69 km!!

Verkligen! Starkt av Ida!

Även om de till en början inte trodde att det skulle hålla borde de ju ha agerat under sista 2-3 milen när det blev tydligt att han inte kroknade. 

Vasa

Vasa

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 5 252 inlägg

Verkligen! Starkt av Ida!

Även om de till en början inte trodde att det skulle hålla borde de ju ha agerat under sista 2-3 milen när det blev tydligt att han inte kroknade. 

Undrar om inte teamen (vissa i varje fall) har hakat upp sig på att de vill vara som cykelsporten. Har man hört på Vasapodden så är det ju uppenbart att Jernberg är (var?) förälskad i teamkörning och taktik. Det har väl även varit påhejat av David Nilsson / Skiclassics. Men det fungerar ju inte på samma sätt med längdskidor utan där är det mer starkaste "gubben" som vinner. Möjligen kan man hämta upp flera minuter på rullskidor om det råkar vara en riktigt varm sommardag.

Fritzon(igen)

Fritzon(igen)

Medlem

• Members
  • Pip
  • 79 inlägg

Undrar om inte teamen (vissa i varje fall) har hakat upp sig på att de vill vara som cykelsporten. Har man hört på Vasapodden så är det ju uppenbart att Jernberg är (var?) förälskad i teamkörning och taktik. Det har väl även varit påhejat av David Nilsson / Skiclassics. Men det fungerar ju inte på samma sätt med längdskidor utan där är det mer starkaste "gubben" som vinner. Möjligen kan man hämta upp flera minuter på rullskidor om det råkar vara en riktigt varm sommardag.

Teamkörning eller inte, alla med ambitioner att vinna i den situationen borde ju vara intresserade av att samarbeta för att fånga in utbrytaren. Och fler som växeldrar och hjälps åt att klyva vind borde ju ha en fördel framför en ensam åkare. Nu är jag ingen cyklist men det borde väl inte skilja sig jättemycket från cykelsporten i det avseendet?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar