Hoppa till innehåll

Köp Atomic längdskidor hos Skistart
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Skidanalys, hjälp att förstå resultatet?

• Vänligen logga in för att kunna svara
6 svar till detta ämne

FreddeSki

FreddeSki

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg
Beställt ett par skinskidor som jag nu fått tillsammans med data från skidanalysen. Nybörjare på detta så lite nyfiken på hur man tolkar kurvan...

Jag väger 75kg, 181cm lång. Detta är ett par Madshus Redline IGS skinskidor, 210cm långa, med Rottefella move-bindning.

Se bifogad bild med all data, framförallt tycker jag den orangea grafen (Chamber full weight) ser lite brant ut till vänster - är det något man kan läsa något speciellt ifrån? Andra skidor jag sett har haft mer jämna kurvor.

Edit: Misslyckades med att ladda upp filen. Nu bifogad.

Bifogad tummbild(er)

• redline.PNG

Sudden19

Sudden19

Ny medlem

• Members
  • 1 inlägg

Har du lyssnat på podden "Smala skidor"? där finns ett program där dem analyserar spannkurvor :) 

Du skulle inte kunna maila över den där Excelfilen :) ?

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 272 inlägg

En detalj i sammanhanget kanske , men du skriver att du väger 75kg. Är det med kläder, pjäxor och eventuell drickaväska?

Skidanalysen har antagit att 75kg gäller där allt ingår. Annars är det kalsongvikt + vikt kläder och tillbehör som skidorna bör väljas och analyseras för.

Som sagt en detalj och inte det du egentligen frågade efter....

PetterM

PetterM

Medlem

• Members
  • Pip
  • 223 inlägg
Vet inte så mycket om skistarts analys maskin men det ser lite konstigt ut att fullmakt kurvan ligger på noll men det kan vara så att vid analys av skinskidor så blir den kurvan konstig. Har du frågat skistart?

OlleG

OlleG

Medlem

• Members
  • Pip
  • 70 inlägg

FreddeSki, var fanns den, som jag tror det var, Sentax maskin som skidorna testades i?

/OlleG

ZionJohansson

ZionJohansson

Ny medlem

• Members
  • 8 inlägg
Skistart har ju en Youtube video där dom förklarar analysen. Har du kikat där?

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Morakniven

Morakniven

Medlem

• Members
  • Pip
  • 30 inlägg

Här kommer en spannkurva på ett par Madshus Redline 3.0 Classic Cold. Vad tror ni om den?

image001.png

Bifogad tummbild(er)

• image001.png

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar