Hej,
jag köpte i våras ett par nya klassiska skidor. Säljaren, som jag bedömer har bra erfarenhet plockade fram ett par Fischer RCS som han mätte upp med bladmått. Jag har dessvärre inte några mm-mått på halv/helvikt. Inte heller någon ski-selectorkurva att hänvisa till. Redan de få gånger jag åkte på dem ifjol var jag lite tveksam och gick faktiskt tillbaka till butiken för att dubbelkolla att det blivit rätt. Säljaren stod på sig och sa att jag skulle ge dem några mil till och att jag skulle få byta om det ändå inte stämde. Bytesrätten är nog förbrukad nu eftersom jag inte gick tillbaka i våras och det var delvis för att jag inte riktigt hann åka på dem under gynnsamma förhållanden. Nu har jag under hösten åkt några mil till på dem och det skaver fortfarande.
Inga mått, som sagt, men jag upplever att glidet inte är riktigt så bra som det borde. Och framförallt har jag aldrig någonsin haft svårt att få fast dem. I uppförsbackar kan jag trycka ner dem även om jag åker utan stavar, och även om jag inte åker "aktivt" (alltså lite som man gör på turskidor) så sitter de fast. Jag nöter iofs inte bort särskilt mycket valla så lite lyfter de nog men jag är van att man behöver ge lite tryck för att få fast skidorna.
Har säljaren helt enkelt missbedömt min teknik?
Jag förstår att det är svårt att göra en vettig bedömning utifrån vad jag skriver här och jag borde nog gå tillbaka till butiken och diskutera frågan där men lite respons kanske jag kan få. Hur känns skidor som är för mjuka?