Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Corona

• Vänligen logga in för att kunna svara
15 svar till detta ämne

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 659 inlägg

From 23/12 2021 har nya restriktioner införts för att förhindra en kraftig smittspridning, som skett i andra länder som tex  Norge. Återstår att se vad det innebär för att arrangera tävlingar, om det går med strikta säkerhetsföreskrifter eller om det blir att ställa in. Det känns ändå mer hoppfullt än förra vintern, då arrangörer nu har mer erfarenhet att arrangera coronasäkra tävlingar åtminstone de med individuell start.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 250 inlägg

From 23/12 2021 har nya restriktioner införts för att förhindra en kraftig smittspridning, som skett i andra länder som tex  Norge. Återstår att se vad det innebär för att arrangera tävlingar, om det går med strikta säkerhetsföreskrifter eller om det blir att ställa in. Det känns ändå mer hoppfullt än förra vintern, då arrangörer nu har mer erfarenhet att arrangera coronasäkra tävlingar åtminstone de med individuell start.

Intressantast tycker jag vad de gör med Vasaloppet om smittspridningen rusar i höjden ? Får de ändå köra som vanligt trots att det inte går att hälla avstånd i vasaloppsbussar, vasaloppstältet, etc t.ex med någon typ av covidpass ? Eller blir det hemmaVasa igen ?

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 659 inlägg

Jag har tagit dos 3 den 1/12 2021 och har fn ganska god immunitet och den hinner väl inte sjunka så mycket till vasaloppsveckan. Men jag är bara en person och frågan är hur stor procent som är vaccinerad av de anmälda deltagarna. Frågan är om det är tillåtet att kräva covidpass för deltagande i vasaloppet och hur i så fall kontrollen skulle gå till. Det har ju tillämpats vid publikevenemang på 100 personer och fler och då har man fått visa upp leg + covidpass vid entrén, men jag tror inte att samma system skulle kunna användas i vasaloppet. En lösning i så fall vore att man fick visa upp sitt covidpass vid nr-lappsutlämningen för att få ut sitt startbevis.

I så fall måste Vasaloppet gå ut med den informationen ganska snart, så att de som är ovaccinerade hinner ta åtminstone första sprutan och hinner få sitt pass före start.

Hyfsad Skidåkare

Hyfsad Skidåkare

Medlem

• Members
  • Pip
  • 14 inlägg

Kan det vara denna punkten vasaloppet måste rätta sig efter?

"Vid arrangemang på fler än 500 gäster eller deltagare krävs vaccinationsbevis samt avstånd mellan sällskapen och en maxstorlek på 8 personer per sällskap."

i så fall blir det nog ingen masstart på Vasaloppet.

moh

moh

Medlem

• Members
  • Pip
  • 31 inlägg

Kan det vara denna punkten vasaloppet måste rätta sig efter?

"Vid arrangemang på fler än 500 gäster eller deltagare krävs vaccinationsbevis samt avstånd mellan sällskapen och en maxstorlek på 8 personer per sällskap."

i så fall blir det nog ingen masstart på Vasaloppet.

Det lär väl rinna en hel del vatten under broarna. Men just nu verkar följande gälla för just ett utomhusarrangemang:
Vilka begränsningar finns?
Utomhus:
För allmänna sammankomster och offentliga tillställningar som genomförs utomhus krävs varken vaccinationsbevis eller krav på avstånd med mera.

Sen är det ju en hel del som tillkommer. Som administration nummerlappar etc.

Lars-Erik

Lars-Erik

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 250 inlägg

Det lär väl rinna en hel del vatten under broarna. Men just nu verkar följande gälla för just ett utomhusarrangemang:
Vilka begränsningar finns?
Utomhus:
För allmänna sammankomster och offentliga tillställningar som genomförs utomhus krävs varken vaccinationsbevis eller krav på avstånd med mera.

Sen är det ju en hel del som tillkommer. Som administration nummerlappar etc.

För själva loppet kan man nog med nuvarande regler tolka det så. Men hur skall man resonera vid bussresor och trängsel i Vasaloppstältet etc.?  Men jag tror som du: ännu kan vi inte riktigt veta vad som gäller när loppet/loppen verkligen genomförs. Jag tror inte det är helt oberoende av hur smittspridningen utvecklar sig. Kan de t.ex. komma på idén att avlasta trycket i Moratrakten henom att kombinera med någon typ av HemmaVasa (Vasaåk) i år också ?

Per Gu

Per Gu

Medlem

• Members
  • Pip
  • 286 inlägg

Undrar hur Vasaloppet tänker nu, med rådande restriktioner känns det tveksamt om det går att genomföra loppet. Såklart svårt för vasaloppet men tycker det är konstigt att det inte kommer någon information från vasaloppet. 

Håll höger!

Håll höger!

Medlem

• Members
  • Pip
  • 69 inlägg

Undrar hur Vasaloppet tänker nu, med rådande restriktioner känns det tveksamt om det går att genomföra loppet. Såklart svårt för vasaloppet men tycker det är konstigt att det inte kommer någon information från vasaloppet. 

Ja jag är också lite oroad. Även om de senaste restriktionerna bara är tillfälliga, vad jag förstår, så tror jag det ser lite mörkt ut för vasaloppsveckan. 

Den jubileumsvasan är väl innan mars, då kanske vi får en hint om hur de tänker. Eller var det alldeles för få deltagare för att vara drabbade av restruktionerna?

jola61

jola61

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 896 inlägg

Tycker inte att det är konstigt att Vasaloppet avvaktar med infon. Vår regering är ju inte speciellt tydlig med vad som gäller. Visst finns det en del restriktioner på diverse hemsidor, men ganska mycket är tolkningsbart.

MrT

MrT

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 590 inlägg

Svårt att spå vad som kommer hända, även för våra "experter".

Jämför man förra årets smittkurva så hade den en topp runt nyår, gick därefter ner för att åter stiga i början av februari.

Årets smittkurva följer än så länge detta utseende. Låter väl inte helt otroligt att vasaloppsveckan kommer påverkas även detta år.

https://www.worldome...country/sweden/

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg

Vasaloppet 2022: 50 000 deltagare – trots restriktioner (aftonbladet.se)

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 394 inlägg
Duschar, tält och bussar borde påverkas? Maten?

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 76 inlägg

Duschar, tält och bussar borde påverkas? Maten?

Jo, så kan det förmodligen bli. Huvudsaken är att de kör någorlunda normalt i övrigt.
Gissar att Vasaloppet inte vågat uttala sig så pass tydligt nu om de inte hade myndigheterna med sig i tänket.

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 394 inlägg
Ganska rimligt att man inte vet eller uttalar sig men just att säga att man bevakar utveckling och anpassar sig kan ju ha ett värde i sig. Men jag förväntar mig både hit och dit innan VL blir av.

Volevodin

Volevodin

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 7 659 inlägg

Det som är oroande är att det inte verkar hjälpa att man tagit tre sprutor utan man kan bli smittad av omikron, som tydligen smittar lättare än tidigare varianter. Snabbtester verkar inte vara så tillförlitliga som PCR-test, så det är ingen garanti mot att inte vara smittad.

Vanliga skidtävlingar borde inte vara några problem med iakttagande av restriktioner, tex kan man byta om vid bilen och duscha hemma, värre med VL där det sker mycket mer närkontakt och man inte kommer ifrån transport mellan mål o start eller vice verca-

Knappen

Knappen

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 2 394 inlägg
Dessutom undrar jag nu hur många gånger jag kan få omikron?
Verkar inte hjälpa med vare sig vaccin eller sjukdom för att slippa ny smitta?

Men denna toppen lär vara avklingad till VL.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar