Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Corona


Volevodin

Recommended Posts

Igår testade jag positivt för covid-19 och sitter i karantän tom tisdag. Trots att jag iakttagit restriktioner, haft munskydd i affärer och spritat händer och fått dos 3 blev jag ändå smittad, den där omikronen är svår att undgå. Misstänker att jag smittats i trappuppgången, då kvinnan i lgh under hade omikron veckan före den bröt ut.

Svårt att säga om de som haft omikron sista veckorna före loppet kan åka till Dalarna utan risk att bli smittade igen.

Med två-tre sprutor och en (snart) genomgången omikron-sjuka är du så skyddad en människa kan bli mot Covid-19 idag.

Tills nästa variant dyker upp så är du helt skyddad närmaste månaderna.

 

Om du mår bra när det är dags för lopp (det är det viktigaste i ditt fall) så åk, ny smitta är det mindre bekymret (brasklapp influensa). Känner du dig inte återhämtad så skida inte.

 

(Arbetar i sjukvården och oavsett specialitet har alla verksamheter idag koll på ovanstående)

Link to comment
Share on other sites

Med två-tre sprutor och en (snart) genomgången omikron-sjuka är du så skyddad en människa kan bli mot Covid-19 idag.

Tills nästa variant dyker upp så är du helt skyddad närmaste månaderna.

 

Om du mår bra när det är dags för lopp (det är det viktigaste i ditt fall) så åk, ny smitta är det mindre bekymret (brasklapp influensa). Känner du dig inte återhämtad så skida inte.

 

(Arbetar i sjukvården och oavsett specialitet har alla verksamheter idag koll på ovanstående)

För vasaloppsåkare handlar det om att försöka undgå att bli smittad sista 14 dagarna före loppet, om man sen blir smittad i samband med loppet och kan åka utan problem, spelar det inte så stor roll om man blir sjuk efter loppet. Det har hänt mer än en gång att jag blivit förkyld veckan efter loppet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej!

 

Det är just det jag råkat ut för, vissa människor i min närhet satte mig i en position med stor risk att bli smittad 14 dagar innan. Jag har levt ganska isolerad för att skydda mig under hela coronan. Först blev min partner smittad, sedan bröt det ut på mig på sön morgon. Körde ett 3 milspass på lördag som kändes som vanligt.

 

Har 3 sprutor och fick ganska lindriga symptom, hade kanske en halv grads feber på sön. Testade positivt på snabbtest mån morgon och hade liknande symptom - fast lindrigare än biverkningarna efter spruta 2 och 3. Nu har jag som en vanlig förkylning, men också lite trött och matt (kanske för att jag suttit inne framför en skärm av olika slag i snart 3 dygn). För mig med en lång svit på målgångar är det väldigt viktigt att komma imål och jag har goda marginaler till repet. Kommer inte utnyttja några bussar eller liknande. Dessutom har det gått så långt tid att jag inte ska smitta. Jag är inne på om jag känner mig ok att starta och genomföra i promenadtempo. Ni som haft corona, tror ni att det kan funka?

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Det är just det jag råkat ut för, vissa människor i min närhet satte mig i en position med stor risk att bli smittad 14 dagar innan. Jag har levt ganska isolerad för att skydda mig under hela coronan. Först blev min partner smittad, sedan bröt det ut på mig på sön morgon. Körde ett 3 milspass på lördag som kändes som vanligt.

 

Har 3 sprutor och fick ganska lindriga symptom, hade kanske en halv grads feber på sön. Testade positivt på snabbtest mån morgon och hade liknande symptom - fast lindrigare än biverkningarna efter spruta 2 och 3. Nu har jag som en vanlig förkylning, men också lite trött och matt (kanske för att jag suttit inne framför en skärm av olika slag i snart 3 dygn). För mig med en lång svit på målgångar är det väldigt viktigt att komma imål och jag har goda marginaler till repet. Kommer inte utnyttja några bussar eller liknande. Dessutom har det gått så långt tid att jag inte ska smitta. Jag är inne på om jag känner mig ok att starta och genomföra i promenadtempo. Ni som haft corona, tror ni att det kan funka?

Jag hade Corona i mitten av Januari med linknande symptom som dig(två sprutor före infektion). Blåste över rätt snabbt och efter 7 dagar åkte jag skidor igen och upplevde inga störningar trots hårda pass.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade Corona i mitten av Januari med linknande symptom som dig(två sprutor före infektion). Blåste över rätt snabbt och efter 7 dagar åkte jag skidor igen och upplevde inga störningar trots hårda pass.

 

 Tack för svar. När jag lästa på stod det 7 symptomfria dagar och lätta pass på 30 min...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror (har inte testat mig) jag hade covid för 3 veckor sedan. Däckad med skrik-/ skällhosta i en vecka, sedan piggare men fortfarande en elak hosta. Har rört på mig i skidspåret vid några tillfällen, men det är först idag efter 1,5 vecka någorlunda frisk jag kunnat åka på. Fick ställa in Vasaloppet 45 och siktar på Nattvasan 30 på fredag.

Nog påverkar covid de allra flesta. (jag har tagit 3 sprutor)

Link to comment
Share on other sites

Tack för svar, får hoppas att det blir som för magnus. Åka på är i princip struket, men att ta det i promenadtempo, tempo motsvarande 20-30 lägre i puls än normalt, hoppas jag på.

Jag hade covid för 1 månad sen. Milda symptom, vilade från träning 3-4 dagar efter jag återgått till arbetet. Lugnt 1:a pass, sedan tränade jag som innan sjukdomen och kände mig inte nedsatt alls av sjukdomen, snarare tvärtom.

Link to comment
Share on other sites

Hej!

 

Det är just det jag råkat ut för, vissa människor i min närhet satte mig i en position med stor risk att bli smittad 14 dagar innan. Jag har levt ganska isolerad för att skydda mig under hela coronan. Först blev min partner smittad, sedan bröt det ut på mig på sön morgon. Körde ett 3 milspass på lördag som kändes som vanligt.

 

Har 3 sprutor och fick ganska lindriga symptom, hade kanske en halv grads feber på sön. Testade positivt på snabbtest mån morgon och hade liknande symptom - fast lindrigare än biverkningarna efter spruta 2 och 3. Nu har jag som en vanlig förkylning, men också lite trött och matt (kanske för att jag suttit inne framför en skärm av olika slag i snart 3 dygn). För mig med en lång svit på målgångar är det väldigt viktigt att komma imål och jag har goda marginaler till repet. Kommer inte utnyttja några bussar eller liknande. Dessutom har det gått så långt tid att jag inte ska smitta. Jag är inne på om jag känner mig ok att starta och genomföra i promenadtempo. Ni som haft corona, tror ni att det kan funka?

Jag hade corona (omikron?) med start tisdag 29 januari. Jag var i karantän 7 dagar, sen promenerade jag ons-torsdag=var lite trött. På fredagen sprang jag 5 km i långsamt tempo utan problem och på lördagen åkte jag skidor utan problem. Så efter 10 dagar var jag i full träning. Viktigt är att smyga igång träningen, skulle tro att det är bäst att avstå skidåkning, om du skall åka på söndag. Det är ett gränsfall, men skulle det kännas för dåligt, så är det likabra att kliva av, hälsan är viktigare än vasaloppet.

Link to comment
Share on other sites

Jag hade corona (omikron?) med start tisdag 29 januari. Jag var i karantän 7 dagar, sen promenerade jag ons-torsdag=var lite trött. På fredagen sprang jag 5 km i långsamt tempo utan problem och på lördagen åkte jag skidor utan problem. Så efter 10 dagar var jag i full träning. Viktigt är att smyga igång träningen, skulle tro att det är bäst att avstå skidåkning, om du skall åka på söndag. Det är ett gränsfall, men skulle det kännas för dåligt, så är det likabra att kliva av, hälsan är viktigare än vasaloppet.

Tack för svar, jo, nog är det smarta att avstå, det är på sön jag ska åka och jag hade avstått om det skulle vara vilket annat lopp. Men har en lång svit på målgångar. har nästan bestämt mig för att bestämma mig imorgon och att jag måste åka ett par km för att få starta

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...