Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Skiergpremiär


Knappen

Recommended Posts

Jag körde 5000 m, kändes som det mest referensaktiga kunde göra och ganska kort som premiär.

Lätt böjda knän och använder mage lika mycket som på rullskidor/skidor men med bara 22 minuter så hinner man inte bli så trött i magen. Men draget blir ju så mycket snabbare om man använder triceps, konstigt bara att lats inte alls kändes.

Feedback på gymmet var att jag gick djupt ner, och med fullföljt drag så bottnade jag repen längst ner i bugning.

 

Höften?

Mina händer är närmare knäna än höften när jag släpper, fast nu fick jag avbryta innan jag passerat benen med handen.

Vid skidåkning fullföljer jag draget längre bak vid lätt före.

Link to comment
Share on other sites

Finns det portabla Skierganläggningar, som man kan rulla ut och köra utomhus för att få en mer autentisk miljö att jobba i. Ett tips är att ställa den på vit plast och dutta ut lite potatismjöl för att få den rätta vinterkänslan. :)

Jag hänger upp Ercolinan utomhus på sommaren.

Link to comment
Share on other sites

Jag körde 5000 m, kändes som det mest referensaktiga kunde göra och ganska kort som premiär.

Lätt böjda knän och använder mage lika mycket som på rullskidor/skidor men med bara 22 minuter så hinner man inte bli så trött i magen. Men draget blir ju så mycket snabbare om man använder triceps, konstigt bara att lats inte alls kändes.

Feedback på gymmet var att jag gick djupt ner, och med fullföljt drag så bottnade jag repen längst ner i bugning.

 

Höften?

Mina händer är närmare knäna än höften när jag släpper, fast nu fick jag avbryta innan jag passerat benen med handen.

Vid skidåkning fullföljer jag draget längre bak vid lätt före.

SkiErg är toppen men det låter som om du drar alldeles för långt ner. Jag är 1,97m och är inte i närheten av att dra ut linorna. Räta upp benen, håll händerna hyfsat när dig, mest kraft i början(och högt upp) och avsluta draget i tid. Undvik avarter som "Åsa-Nisse på jaktstigen" eller "hissa potatissäck". Tänk rullskidlikt med effektivt tryck så kommer du att hitta rätt så småningom. Testa olika motstånd, men om du är ny på det och söker teknikkänsla så kan 4-6 vara lagom. Går man upp mot motstånd 8-10 så blir det kortare drag och med högre frekvens(tänk stakning uppför där). Är lite svårare och är kanske inte det man skall börja med i SkiErg. Tänk även på att inte stå för långt ifrån maskinen. Tycker en del instruktionsvideos visar på ett avstånd som är lite drygt - åtminstone för mig.

 

Här en bra film som jämför stakning på SkiErg med stakning på skidor:

Armarnas rörelse under stakning på skidor kontra skierg - YouTube

 

Link to comment
Share on other sites

Fast borde inte problemet vara störst (om det finns) för kortare människor? Närmre marken så att säga (175cm).

 

Jag försöker stå så att huvudet inte slår i maskinen, kanske för långt bak och kanske för mycket bålfällning eftersom jag försöker efterlikna rullskidsstakning (jag går inte ner extremt långt).

 

Jag ska absolut försöka minska motstånd nästa gång och stå närmare med kortare drag och lite högre frekvens.

 

Jag ser många som reser sig ur bålfällningen och samtidigt pressar med triceps, ser nästan ut som om man reser sig med triceps stöd. Jag försöker avsluta triceps drag innan jag reser mig och det tar ned frekvens något. Om frekvens ska öka så måste jag korta drag.

Link to comment
Share on other sites

Eller kan maskin vara fixad? Med kortade rep? Gammal sliten maskin…

Tror jag får svårt med filmningen dock, jag är ren soloartist i min träning…

Ingen har tidigare beskyllt för att gå för djupt och niger absolut inte, fick frågan varför jag inte böjer på knäna faktiskt.

 

Jag ska nog se om det går att mäta hur långt över mark som man bottnar.

 

Men något fel gör jag nog som känner belastning enbart i triceps (överbelastning).

Link to comment
Share on other sites

Lyckades få tid att kolla fysiooutdoor nu…

 

Inte riktigt som Wickström instruktioner på VL hemsida och nu förstår jag referens till höften!

Fysiooutdoor har extremt lite bålfällning och väldigt kort drag, borde ge högre frekvens.

Dessutom tycker jag att det ser ut som om han bottnar i sin film där han säger att triceps får stor belastning.

Såklart en tekniker drar i linans längdriktning precis som man drar i stavens riktning… olika men samma tänkesätt.

 

Så ser fram emot nytt test snart!

Link to comment
Share on other sites

Eller kan maskin vara fixad? Med kortade rep? Gammal sliten maskin…

Tror jag får svårt med filmningen dock, jag är ren soloartist i min träning…

Ingen har tidigare beskyllt för att gå för djupt och niger absolut inte, fick frågan varför jag inte böjer på knäna faktiskt.

 

Jag ska nog se om det går att mäta hur långt över mark som man bottnar.

 

Men något fel gör jag nog som känner belastning enbart i triceps (överbelastning).

Jag röstar på för korta rep. På gymmet slits de ju av med jämna mellanrum. Så den förre ägaren var snål och kortade dem istället för att byta?

 

Tycker att en något ålderdomlig stil borde ändå inte resultera i att du får slut på linan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Rapport från lite mer erfarenhet nu på Skierg.

Först och främst vill jag tro att framgång på VL byggdes delvis via tips här, tack alla!

 

Jag drar kortare nu, försöker ta 10x500 m på belastning 10 som intervallpass. 5000 m några gånger men blir lite för kort som träning tycker jag (belastning 6-7).

Nu räcker repen men magen orkar bättre än triceps, magen utmanas mer på rullskidor. Kan bero på högre belastning på Skierg men kortare tid.

 

Fortfarande långt från att vilja bli filmad…

Men visst är det magen i början men jag rätar ju armarna till strax bakom centrum av höften, inte bakom men ändå förbi centrum.

Rätning av armarna kostar triceps… trots dips träning ganska svaga triceps…

Link to comment
Share on other sites

Testa även intervaller 10x500m med lätt belastning. Jag körde häromdagen på motstånd 2(annars normalt 7-10) och siktade på samma watt som vid högre motstånd. Krävdes mycket rappare rörelse i början och det blev jobbigt för magen....

Fick för mig att lätt belastning var mer likt rullskidor på platten.

Link to comment
Share on other sites

Du har nog rätt i att det är mer likt rullskidor, men min tanke var just att överdriva belastning jämfört med rullskidor men saknar lite magträningseffekt så kan vara helt rätt.

Ska testa!

 

Vilken frekvens siktar du på då? Jag tycker det är svårt att hålla frekvens över 45 kontinuerligt….

Link to comment
Share on other sites

Mentalt skulle Skierg kännas som ett straff så här års! Nattfroster med hårda fina spår på morgonen, vårsol på näsan, fågelkvitter, hopp om livet och så in på ett gym och dra i rep ... förstår varför jag aldrig kommer ifatt er som kör Skierg året runt ...

Link to comment
Share on other sites

Det är tom långt till ishallen här… närmaste snön just nu…

Visst drar utomhus mer än inomhus men variation är nyckeln, aldrig mer än tre typpass per vecka. Typ = springa, skidor, rullskidor, cykla, simma. Så mycket att välja på men inga snövarianter här just nu…

Tänker nog på monty python och ”luxuary ” när du säger så…

Link to comment
Share on other sites

Mentalt skulle Skierg kännas som ett straff så här års! Nattfroster med hårda fina spår på morgonen, vårsol på näsan, fågelkvitter, hopp om livet och så in på ett gym och dra i rep ... förstår varför jag aldrig kommer ifatt er som kör Skierg året runt ...

Som småbarnsförälder så är ofta skierg den träning som blir av. Jag har egen skierg i källaren så ställtiden blir väldigt kort. Jag tycker dessutom att skierg är väldigt kul.

Link to comment
Share on other sites

Som småbarnsförälder så är ofta skierg den träning som blir av. Jag har egen skierg i källaren så ställtiden blir väldigt kort. Jag tycker dessutom att skierg är väldigt kul.

Många källare har för låg takhöjd. Jag hade dock skierg i källare under en period för nåt år sedan trots att takhöjden  var några cm för låg. Vill nån ha tips på hur man fixar den monteringen så fråga mej.

Link to comment
Share on other sites

Många källare har för låg takhöjd. Jag hade dock skierg i källare under en period för nåt år sedan trots att takhöjden  var några cm för låg. Vill nån ha tips på hur man fixar den monteringen så fråga mej.

 

Hur fixar man monteringen? Har samma problem.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...