Hoppa till innehåll

Outdoor, löpning, kläder, Norröna, Houdini, Patagonia m.fl. hos OutdoorExperten
Atomic längdskidor
Rossignol längdskidor
Längdskidor, rullskidor, stavar, skidvalla, swix, madshus, fischer m.m. hos Skistart
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart
Foto

Knävärmare alternativ till långkalsong?

• Vänligen logga in för att kunna svara
14 svar till detta ämne

bojj

bojj

Medlem

• Members
  • Pip
  • 65 inlägg

Hej!

Jag tycker ofta att det blir alldeles för varmt med en långkalsong under skiddräkten, men vill gärna ha den extra isoleringen för knäna.

Undrar om det är någon av er som använder typ separata knävärmare, eller något annat tips?

Bergsmannen76

Bergsmannen76

Medlem

• Members
  • Pip
  • 44 inlägg

Jag brukar köra med avklippta långkalsonger. Lagom så att de täcker knäna men lämnar vaderna fria. Har inte testat separata knävärmare.

Magnus1969

Magnus1969

Medlem

• Members
  • Pip
  • 152 inlägg

Hej!

Jag tycker ofta att det blir alldeles för varmt med en långkalsong under skiddräkten, men vill gärna ha den extra isoleringen för knäna.

Undrar om det är någon av er som använder typ separata knävärmare, eller något annat tips?

Kör du verkligen i långkalsonger? Det finns annars underställ i olika utföranden och material som borde kunna göra jobbet utan att framkalla överdriven transpiration.

larsbern

larsbern

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 4 651 inlägg

Ny produktidé - alpinunderbrallor som slutar under knäna med gunde-vindskydd för schnalen. Valfritt med kallingar under.

"Kom igen nu Molle!!! Du får vila sen!!!" Allas vår Gunde i OS-stafetten, Calgary 1988

NV19 4.52 NV18 7.22 VL17 5.41 VL16 5.37 VL15 DNF VL14 6.06 VL13 5.40 VL12 5.13 ÖSS11 5:54 ÖSS10 6:54 VL01 7:50 VL97 8:56

+ Marcialonga, Holmenkollmarsjen, Hafjell Ski Marathon, Birkebeinern, Troll Ski Marathon, Skarverennet

Värmlänning i exil på Hisingen i Göteborg sen drygt 25 år.

bojj

bojj

Medlem

• Members
  • Pip
  • 65 inlägg

Kör du verkligen i långkalsonger? Det finns annars underställ i olika utföranden och material som borde kunna göra jobbet utan att framkalla överdriven transpiration.

Ja, det brukar bli en tunn långkalling under om det är kyligt eller vid blåst. Åker mest långa skidlopp och då chansar jag inte gärna med för lite kläder för att skydda mina ömtåliga delar, typ knäna. Dock så blir det ofta lite för varmt, på det hela taget.

bojj

bojj

Medlem

• Members
  • Pip
  • 65 inlägg

Jag brukar köra med avklippta långkalsonger. Lagom så att de täcker knäna men lämnar vaderna fria. Har inte testat separata knävärmare.

Avklippta långkalsonger är helt klart ett alternativ. Har kollat lite efter 3/4 kalsonger men inte lyckats hitta någon i bra tunt material.

jonnyg

jonnyg

Medlem

• Members
  • Pip
  • 91 inlägg

https://www.craftspo...EUaAqTsEALw_wcB

Där bara i stora storlekar men finns säkert på andra håll.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 938 inlägg
Vindkallingar och neopren knäskydd borde väl funka bra? Finns på apoteket.

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 286 inlägg
Neoprenknäskydd är inte mysigt efter 22 mil, skavsår i knävecken.

oxberg

oxberg

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 938 inlägg

Med eller utan fäste under skidorna?

Annars kan man väl klippa av ett par kompressionstrumpor och dra upp.

bojj

bojj

Medlem

• Members
  • Pip
  • 65 inlägg

Hade lite funderingar själv på denna lösningen, men om ingen testat detta ännu om det ger skavsår i knävecken så tänker inte jag vara den första :) .

Pask

Pask

Veteran

• Members
  • PipPipPip
  • 1 500 inlägg

Jag brukar köra med neoprenknäskydd på rullskidor, lite skydd mot skrapsår om man vurpar. Efter 3 timmars stakning brukar jag ha lite skavsår i knävecken, dock inte speciellt farligt. Har väl som mest kört 4 timmar stakning, inte så mycket längre. Man får nog prova själv hur det fungerar.

Ola på Österlen

Ola på Österlen

Medlem

• Members
  • Pip
  • 286 inlägg

Hade lite funderingar själv på denna lösningen, men om ingen testat detta ännu om det ger skavsår i knävecken så tänker inte jag vara den första :) .

Jag skidade Nordenskiöldsloppet med fäste 2019. Knävecken blev lite irriterade av niomilsloppen men helt knas av Nordenskiöldsloppet, mest plågsamma duschen hittills efter loppet. Numer är det textilknäskydd för min del.

GreatSki

GreatSki

Erfaren medlem

• Members
  • PipPip
  • 735 inlägg

Men om man får skavsår, så får man väl klippa bort material i knävecket, kan väl inte vara så svårt.  

Jon Wahlström

Jon Wahlström

Medlem

• Members
  • Pip
  • 17 inlägg

Jag kör också med långkalsonger (funktions) avklippta precis under knäna, det funkar bra. Hade iofs. gärna sett tights med lite tjockare tyg/vindskydd på knä men i övrigt tunna. Finns knävärmare till cykling vet ej om de funkar till skidåkning?

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar