(Belagsmaterialet oxiderar inte, och det vita är inte oxider. Små fibrer som slitits ut ur belaget ser vitta/gråa ut eftersom det är luft mellan.)
Håller med till fullo.
Det flesta av mina skidor t.ex., är numera endast stålsicklade och har aldrig någonsin fått en droppe glidvalla vare sig under vintern eller till sommarförvaringen. Vissa av paren är äldre så dessa glidvallades efter konsten alla regler som man trodde på förr i tiden och vissa tyvärr fortfarande tror på, men det är snart 16 år sedan.
Skidorna har alltså ställts in när säsongen är slut utan någon som helst behandling och när det tas fram nästa säsongen är det fortfarande lika blanka i belaget som om de vore nyvallade.
Det här har jag gjort år efter år utan att det ens då har funnits en endaste vit fläck på dem. Hur kan det komma sig? Jag är övertygad om det Anl skriver ovan.. Det förekommer ingen oxidation.
Ni som upplever att skidorna vitnar under sommarförvaringen om det inte läggs på ett tjockt lager av skyddsparafin har inte helt fel. Det krävs nämligen ett tjockt lager för att inte torka bort. För när det gör det så avslöjas alla mikrohår som vallan annars håller ordning på likt hårgelé. Det är det som händer vid åkning också. Vallan försvinner fläckvis p.g.a. högre tryck på vissa fläckar och mikrohåren blir synliga.