Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Kilometertider Vasaloppet?


MagnusVasan

Recommended Posts

Hej, ny här och är mitt uppe i förberedelser för Öppet spår. Vet såklart inte riktigt vad jag ska förvänta mig, så hade uppskattat oerhört om några som åkt tidigare, kanske med Strava, Runkeeper eller annan app kunde lägga upp bilder ( eller text) på sina mil/kilometertider på hela Vasaloppet. Tror själv på en tid runt 9 timmar, så gärna några i den klassen, men såklart välkommet om även alla ni snabbare också lägger upp. Hoppas någon/några kan hjälpa till och tycker detta kan vara en bra idé. /Magnus
Link to comment
Share on other sites

Hej, gå in på Vasaloppets webbplats och sökt resultat så kan du se kilometertider mellan kontrollerna 

 

Eller använd länken nedan:

https://results.vasaloppet.se/2021/?pid=start

 

 

Tryck på "Avancerad Sök"

 

Välj sedan år och lopp t.ex. 2019 Öppet spår måndag

 

Ändra till 100 i sök resultat och tryck på sök

 

I listan som kommer upp välj någon som har en tid som är nära där du siktar och klicka på den

Link to comment
Share on other sites

Efter loppet kan du köpa eller beställa din åkprofil för genomfört lopp. Sen kan du jämföra år från år och se vilka partier som gått snabbare och vilka som gått långsammare. Du får också medelhastighet mellan kontrollerna och totalt över hela loppet och om du åker tävlingsloppet även den placering vid varje kontroll. Vid mitt sista och långsammaste lopp hade jag 1.14 till Smågan, 2.21 Mångsbodarna, 3.21 Risberg, 4.42 Evertsberg, 6.08 Oxberg, 7.18 Hökberg, 8.23 Eldris , 9.15 Mål och total medelhastighet på 9,73 km/tim, kanske dessa hålltider kan vara till hjälp om du siktar på 9 tim.

Noterbart är att det är inte givet att om du startar snabbare att det ger en bättre sluttid tex hade jag 2,21 i Mångsbodarna år 2010 men 8.01 i sluttid. I ÖS 2009 hade jag 1,54 i Mångsbodarna men 7.58 i sluttid, men tog då slut efter Oxberg med km-tider under 10. Men även om man kan hålla sitt eget tempo i ÖS gäller det att hålla igen lite i början, så att man har krafter på slutet.

Det sista loppet som jag åkte bra var 2004 startade jag med 1.00 i Smågan plac 4456, Evertsberg 3.31 5099, Mål 6.30 4575 tack vare att jag höll ett jämt tempo. Även om du åker jämt blir det sämre km-tid mellan de kontroller som har mer höjdmeter att forcera.

Så avslutningsvis vill jag önska dig lycka till i ditt första ÖS och hoppas du får en trevlig resa till Mora. (kan tänkas att jag får ett "återfall" i ÖS måndag och som 70+ är jag numera en 9 tim-åkare i normalt före)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...