Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Klister för isspår i några plusgrader men minus på natten?


Turbo123

Recommended Posts

Har sökt men inte hittat klockrent svar.

 

Om det är riktigt isiga spår, med omfryst konstsnö efter töväder / regn. Några minusgrader på natten (t.ex -4), men några plussgrader (säg +3 och sol) på dagen. Ej speciellt blöta spår. Vilket klister / blandning gäller då?

 

Provade ren Rossa idag (hade slut på universal klister) på i nämt förhållande, men hade urdåligt fäste. Rossa + Start Universal är lite av min standardblandning, men vid mer isiga förhållanden är det ej heller helt optimalt.

 

Ska man gå ner på lila klister typ Rode Violett, kx45 eller något annat något hårdare klister även om det är plusgrader och isigt (ej blött)? Eller ska man gå upp ett steg mot mjukare klister typ Swix KX65 för att få fäste på isen?

Link to comment
Share on other sites

Universalklister Swix, Rode etc. funkar alltid på omfrusen konstsnö. Blir det blött så lägg i lite rött (Rossa). Ett tunt lager Swix KB20 grundklister i botten på lätt ruggade skidor så sitter det bra också.

 

Ja det var lite det jag misstänkte. Då är jag tillbaka där jag började, Universal + Rossa :) Men intressant att man då kan vikta blandningen beroende på om det är blött. Eller kanske köra endast Universalklister.

 

Finns det något annat klister man bör känna till för angivet förhållande?

Link to comment
Share on other sites

Det finns en specialare som få känner till. Liknande före som beskrivs ovan, kallgrader, sten hårt, riktigt isföre.

Jag kom i kontakt med en av längdlagets vallare inför ett ÖS . Han fick mig att blanda rikligt av 2 olika klister, typ skare - universal. Ovanpå detta ta Starts grundvax, ja grundvax. Värm vaxet mot vallajärnet och dutta på mot det avkylda klistret , vrid burken och ta bort. Upprepa med några cm avstånd tills hela klisterytan är täckt. Det kommer se ut som grästuvor under skidan, så ska det vara.

Vid start lägg skidan i spåret, viktigt. Inte i nån lös snö. Sätt på skidan och slå den framåt så (tuvorna) lägger sig.

Det kommer att hugga några hundra meter, sen har du det bästa fäste som går att få och som sitter ett helt Vasalopp.

 

Det blev lite diskussion i början, jag trodde han lurades. Men han lovade på hedersord, det tackade jag mycket för.

 

Om det övergår till plusgrader, vet jag inte hur bra detta blir. Testa gärna vid ett bra tillfälle.

Link to comment
Share on other sites

Det finns en specialare som få känner till. Liknande före som beskrivs ovan, kallgrader, sten hårt, riktigt isföre.

Jag kom i kontakt med en av längdlagets vallare inför ett ÖS . Han fick mig att blanda rikligt av 2 olika klister, typ skare - universal. Ovanpå detta ta Starts grundvax, ja grundvax. Värm vaxet mot vallajärnet och dutta på mot det avkylda klistret , vrid burken och ta bort. Upprepa med några cm avstånd tills hela klisterytan är täckt. Det kommer se ut som grästuvor under skidan, så ska det vara.

Vid start lägg skidan i spåret, viktigt. Inte i nån lös snö. Sätt på skidan och slå den framåt så (tuvorna) lägger sig.

Det kommer att hugga några hundra meter, sen har du det bästa fäste som går att få och som sitter ett helt Vasalopp.

 

Det blev lite diskussion i början, jag trodde han lurades. Men han lovade på hedersord, det tackade jag mycket för.

 

Om det övergår till plusgrader, vet jag inte hur bra detta blir. Testa gärna vid ett bra tillfälle.

Du menar START base wax grundfästvalla (burk) alltså??

Link to comment
Share on other sites

Det finns en specialare som få känner till. Liknande före som beskrivs ovan, kallgrader, sten hårt, riktigt isföre.

Jag kom i kontakt med en av längdlagets vallare inför ett ÖS . Han fick mig att blanda rikligt av 2 olika klister, typ skare - universal. Ovanpå detta ta Starts grundvax, ja grundvax. Värm vaxet mot vallajärnet och dutta på mot det avkylda klistret , vrid burken och ta bort. Upprepa med några cm avstånd tills hela klisterytan är täckt. Det kommer se ut som grästuvor under skidan, så ska det vara.

Vid start lägg skidan i spåret, viktigt. Inte i nån lös snö. Sätt på skidan och slå den framåt så (tuvorna) lägger sig.

Det kommer att hugga några hundra meter, sen har du det bästa fäste som går att få och som sitter ett helt Vasalopp.

 

Det blev lite diskussion i början, jag trodde han lurades. Men han lovade på hedersord, det tackade jag mycket för.

 

Om det övergår till plusgrader, vet jag inte hur bra detta blir. Testa gärna vid ett bra tillfälle.

Cool vallning! Ofta brukar det vara att man värmer ihop grundvax med en vanlig fästvalla, grundvaxet för att få slitstyrka då.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...