Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Ulricehamnsloppet 23 Jan 2022


Turbo123

Recommended Posts

Nu på söndag 23 jan är det Ulricehamnsloppet. Det står på Facebook att det blir 7 varv på en åkvänlig 6km bana.

 

Nån här som ska köra mer än jag?

 

Ser ut att bli regn nu på onsdag och sedan kalla nätter samt runt nollan på söndag. Låter som ett klockrent klisterföre, eller?

 

Nån som har koll på banan och förhållandena? Skulle vara intressant att veta om man sprutar och lägger på mer snö nu dagarna innan eller om man låter banan vara.

Link to comment
Share on other sites

Rent bantekniskt (om de lägger den som jag gissar att det gör) så blir det en stigning ut ur stadion som är ganska lång med relativt flack, sen en kort paus innan rundans tyngsta stigning (upp mot kraftledningen). Saxbackekaraktär. Just den är nog där man bör hålla igen en aning, speciellt efter ett par varv, för man kan ligga lite högt där sen den inledande stigningen. Sen är det lättåkt några km och så bara småknixar resten. 

Link to comment
Share on other sites

Rent bantekniskt (om de lägger den som jag gissar att det gör) så blir det en stigning ut ur stadion som är ganska lång med relativt flack, sen en kort paus innan rundans tyngsta stigning (upp mot kraftledningen). Saxbackekaraktär. Just den är nog där man bör hålla igen en aning, speciellt efter ett par varv, för man kan ligga lite högt där sen den inledande stigningen. Sen är det lättåkt några km och så bara småknixar resten. 

Fast spåret gör en sväng runt dammen på skidstaion, och sedan går det tillbaka upp igen åt motsatt håll. Man åker tillbaka ungefär samma väg, det är därför man kan få ihop över 6 km. Tillbakavägen stiger en hel del i början, men man åker inte ända upp till toppen vid kraftledningen, utan genar ett snäpp nedanför.

 

Så såg det ut förra helgen i alla fall. Jag tror att det är den banan som gäller på söndag.

Link to comment
Share on other sites

Även om jag inte skall åka är jag intresserad av hur de preparerar banan i kurvor utför. Har de maskiner, som kan riva upp snön så att det finns material att trampa runt och hur stor är risken att  materialet försvinner efter x antal åkare och det bara är blåisen under. Börjar man kana är det lätt att spänna sig och då är man ingen bra skidåkare och vips så ligger man där. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Jag ska köra, blev nästan lite glad att de inte hade med saxbacken. Var där i lördags och körde, och den var riktigt seg att stakauppför, sista två varven av fem fick jag saxa. Har fått bli en ofrivillig stakare då jag har lite problem med en vad. 

 

@Volevodin tror inte det är någon fara. Jag är redan inställd på att de kommer vara sönderplogat efter några varv. Jag tycker de höll ihop rätt fint när jag var där mot kvällningen förra lördagen, så gissar att det kommer hålla rätt bra. Jag kunde vara i spåret utan problem hela tiden. Den svåraste kurvan har de ju dessutom tagit bort i och med att saxbacken svägen inte är med.

Link to comment
Share on other sites

Även om jag inte skall åka är jag intresserad av hur de preparerar banan i kurvor utför. Har de maskiner, som kan riva upp snön så att det finns material att trampa runt och hur stor är risken att  materialet försvinner efter x antal åkare och det bara är blåisen under. Börjar man kana är det lätt att spänna sig och då är man ingen bra skidåkare och vips så ligger man där. :wacko:

 

Möjligt at dom inte drar spåren igenom kurvorna för att undvika att man fastnar i dom när man trampar runt i övrigt har jag aldrig varit med om någon speciell preparering i kurvor. I helgen lär det bli is ganska omgående på den väderpinade konstsnön som nu har frusit efter mildväder. Brukar bli is i kurvan vid varvningen efter man har kört över tunneln men det är gott om plats efter kurvan så det brukar gå bra att köra rakt över isen och svänga sent.

Link to comment
Share on other sites

Verkar som om man drar igång snöproduktionen på delar av banan nu:
https://www.skidspar.se/vastra-gotaland/ulricehamn/lassalyckans-skidstadion

 

Så omfrusen konstsnö med nysprutad konstsnö uppepå, på delar av banan. Medans osprutade delar sannolikt blir mer isiga.

 

Kallt nu och någon minusgrad natten till söndag. Precis innan loppet slår det om och blir någon plusgrad eller två.

 

Hur tänker ni med fästvalla? Kan bli klurigt...

Link to comment
Share on other sites

Fast spåret gör en sväng runt dammen på skidstaion, och sedan går det tillbaka upp igen åt motsatt håll. Man åker tillbaka ungefär samma väg, det är därför man kan få ihop över 6 km. Tillbakavägen stiger en hel del i början, men man åker inte ända upp till toppen vid kraftledningen, utan genar ett snäpp nedanför.

 

Så såg det ut förra helgen i alla fall. Jag tror att det är den banan som gäller på söndag.

 

Jo, fast inget är ju brant på vägen tillbaka direkt. Oavsett saxbacken / "högsta punkten". Tycker de ryms inom "lite knixar". 

 

Flippar in banbilden:

post-3864-0-86061100-1642753997_thumb.jpg

Det blir en ganska lättåkt bana helt klart. Frågan är om den verkligen är riktigt fullt ut 6km.. Jag hade gissat på lite kortare faktiskt. Har de förlängt en aning vid vägvändningen tro..? Njae. 

Link to comment
Share on other sites

Jag var precis körde ett pass på Borås skidstadion där man också sprutat mer snö. Var helt andra förhållanden än för några dagar sen. Burkvalla hade nog funkat. Jag körde klister täckt med burkvalla och hade bergsgetfäste :) undrar just hur det ser ut nästgårds på Lassalyckan...
Link to comment
Share on other sites

Hur gick det för er idag? Själv åkte jag mitt första långlopp på 4 år, hade nästan glömt hur kul det är. Det var helt rätt beslut att staka i alla fall, förutom lite löst stavfäste mot slutet var det inga backar som vållade några större problem. Jag hade fint glid, och kände mig stark hela vägen.

Link to comment
Share on other sites

Körde också. Kände mig stark halva första varvet sen letade jag ursäkter att bryta. Men hittade några bra ryggar och tog mig i mål. Stakade också och som du säger lite sockrigt sista varven men helt ok. Kul bana med ca 400 höjdmeter totalstigning.  Hade som tur var bra glid och kunde släppa lite i backarna för att sedan glida ikapp. Bra med folk runt banan och bra arrangerat. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...