Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Köpa skidor hos Skistart


Thomasz

Recommended Posts

Vill dela med mig av min sämsta deal någonsin.

 

Rent krasst så känner jag mig både lurad( blåst) och besviken.

Vill som sagt avråda fler från att göra om mitt misstag.

 

Givetvis så förstår jag att andra har lite mer positiva erfarenheter,men då är Du säkerligen ingen nybörjare ( förstagångs köpare).

 

Personligen så uppfattar jag Skistart som mindre seriösa ( servicemind).

 

Tyvärr så är verkligheten som sådan att Du får en skida som handplockas utifrån dina teoretiska uppskattningar,men som bekant så är inte teori samma sak som praktik.

 

När jag då menar att Skistart är oseriösa,så beter sig företaget väldigt arrogant ( tar det väldigt personligt), och agerar som ofelbara Besserwissers, som inte gör någonting för att vilja förstå sin kund på bästa sätt.

 

Ni måste tro mig,men istället för att vara tillräckligt ödmjuk ( servicemind), och erkänna för kunden att även teorierna kan fela.

Så väljer företaget att idiotförklara dig som kund( tillrättavisa dig), när det i själva verket handlar om att företaget har brustit ( inte kunnat slutföra ingånget avtal).

 

Ex så vägrar företaget ( har någonsorts stolthet i att " Vi vet bäst/ vi kan allt") att kontakta kunden innan skidorna skickas iväg.

( Ni får som sagt ursäkta en envis räv,men jag är av den tradititionella sorten behöver få teorierna vekräftade)

 

Trots då att jag utryckligen bad om att bli kontaktad innan köp,så undanlät företaget detta.

Döm även till min förvåning när jag fick obefintliga skötselinstruktioner.

Det är ju som att sälja en produkt utan manual.

 

När väl företaget har skitit i det blå skåpet,så blir Du som kund skuldbelagd/ idiotförklarad.

 

Men även att ett företag som saknar en personlig telefonsuport när det passar kund anser inte jag vara särskilt seriöst( trovärdigt).

Agerar då mer ur ett " Kniven mot strupen " mentalitet.

 

Istället då för att göra sig förstådd bland sina kunder ( att prata ett språk som gemene man förstår), så väljer företaget att prata ( försvara) kvalficerat nonsens( humbung/ rappakalja) som gör kunden än mer osäker.

 

Dvs att hör av sig när kund väl är pissed off,och är förbannad på att ha blivit grundlurad.

Som det är med skidor så är det mycket pengar för gemene man- 5000 ( i rjnda slängar) är ju då inget som  gemene man strör omkring sig ( som om det vore strössel).

 

Inte nog med detta så utlovar företaget guld och gröna skogar,men som i praktiken innebär att företaget frånsäger sig allt ekonomiskt ansvar( garantier).

 

Till att börja med så har inte företaget fri returfrakt.

Detta blir väldigt oekonomiskt för dig om Du köper skidor( då det tillkommer skrymmande tillägg).

 

Sen då företagets sk.spanngaranti/ nöjd kund garanti anser jag vara mer av ett spel för galleriet.

Vilket innebär att om Du behöver returnera( vill reklamera), så lägger företaget hela den ekonomiska smällen på dig.

 

Vilket i praktiken innebär att Du blir skyldig företaget pengar,för något som företaget har tänkt fel. Dvs att företaget tvingar dig till att sälja.

 

Samt att företaget efterlämar sig en besviken kund som sällan lär återkomma. ( rekommendera till andra)

 

Sist men inte minst så tycker jag att Du som kund borde vara lite mer källkritsk när Du läser omdömmen.

 

Rent objektivt så får inte Du publicera något negativt ( när det har dritit sig).

Dvs att dem enda omdömmen som Du får publicera är när det är något positivt.

Link to comment
Share on other sites

Vad vill du egentligen få fram med den här tråden? Jag vill minnas att du redan haft en längre utläggning i detta ämne i en tidigare tråd. Då bemödades det i alla fall vävas in att det handlade om ett par skateskidor som inte ansågs kunna åkas med i relativt djup lössnö. Nu är det väl mest smutskastning? särskilt med tanke på att ämnet som sagt avhandlats tidigare.
Link to comment
Share on other sites

Sammanfattning:

Jag beställde ett par skateskidor med extra lull-lull i form av en för skejt helt onödig flyttbar move-bindning samt mysicklat belag. Sicklingen innebar per automatik att jag förverkade bytesrätten. Jag köpte också ett par stavar med rullskidspetsar, alltså utan trugor Jag provåkte skidorna men de kändes inte alls bra och stavarna sjönk djupt ner i snön. Skidorna gick inte bra i lössnö.

Jag fick inte byta in skidorna igen.

Jag vart missnöjd och skrev av mig här.

Jag lyckades sälja skateskidorna till en annan skidåkare.

 

Är det något jag missat från den gamla tråden?

Allt nedtecknat så som jag kom ihåg det. Jag har skrivit i jagform för att ingen skall känna sig utpekad.

Link to comment
Share on other sites

Sammanfattning:

Jag beställde ett par skateskidor med extra lull-lull i form av en för skejt helt onödig flyttbar move-bindning samt mysicklat belag. Sicklingen innebar per automatik att jag förverkade bytesrätten. Jag köpte också ett par stavar med rullskidspetsar, alltså utan trugor Jag provåkte skidorna men de kändes inte alls bra och stavarna sjönk djupt ner i snön. Skidorna gick inte bra i lössnö.

Jag fick inte byta in skidorna igen.

Jag vart missnöjd och skrev av mig här.

Jag lyckades sälja skateskidorna till en annan skidåkare.

 

Är det något jag missat från den gamla tråden?

Allt nedtecknat så som jag kom ihåg det. Jag har skrivit i jagform för att ingen skall känna sig utpekad.

Skidorna hade väl spruckit på nåt sätt också efter lössnöåkningen?

Link to comment
Share on other sites

Man kan tycka många saker om Thomasz inlägg, men fyra saker han pekar på håller jag med om.

 

1. Skistarts kundrecensioner är vilseledande, då de filtrerar bort de som de inte gillar, men fortsätter hävda att det är just kundrecensioner. Antagligen helt olagligt, eftersom det i och med filtreringen är marknadsföringsmaterial, inte recensioner.

2. Skistarts retur-processer är sämst i branschen. Det har jag fått uppleva själv, och köper inte längre skidor från dem. Man ska vara väldigt säker på vad man köper för att välja Skistart. Leveranser och returer suger. Här är Pölder bäst i klassen. Snabba och pålitliga.

3. Jag uppfattar det som bondfångeri att hävda att man förverkat ångerrätten om man väljer till strukturering (de informerar inte om detta, vilket de borde). Istället står det under köp-knappen fortfarande: Enkel retur. 90 dagars öppet köp *. Vad stjärnan betyder står ingenstans så den är är bara nonsens.

4. Vid tidigare köp har jag bett att få bli uppringd när de plockar skidor så vi kan diskutera. Det vill de ha betalt för numera (till skillnad från andra handlare), så det är ännu en anledning till att jag väljer att handla av andra istället.

Link to comment
Share on other sites

Håller också med en del av kritiken. Senast, kanske sist, jag skulle beställa ett par skidor och ville ställa ett par frågor per telefon så blev svaret att jag först skulle lägga en beställning! Innan dess svarade de inte på några frågor!!

Beställa något som jag inte vet finns!!! 

 

Skistart har blivit mycket sämre på kundservice. För att inte tala om deras skojarreor.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Vad min poäng är ( det jag vill betona):

 

Alla kanske är inte lika källkritiska som mig,men utifrån min uppfattning( hur jag uppfattar Skistart)- så är det ett gäng elitåkare

( entusiaster) som driver detta.

 

Det är bara att titta på deras marknadsföringsfilmer ( som finns till allmän beskådan på ex. Skistart.com).

Dem som är så naiva( inte vill förstå), får stå för dem.

 

Men hur som helst så har tyvärr många elitåkare en helt annan världsåskådning( inställning till livet) än oss andra.

Personligen så uppfattar jag måga elitåkare som just Besserwissers( som aldrig kan ha fel). Just för att dem förvisso kanske har( besitter teroerisk kompetens), men avsaknar praktisk.=

Att kunna kommunicera( göra sig förstådd)- på ett sådant sätt som gemene man förstår.

Som det är idag så verkar deras snack kretsa kring att försvara teroetiska modelle, snarare än att se till helheten( att vilja förstå sin kund).

 

Då eliten har ett helt annat tänk,så blir därmed också sortimentet därefter.

Många " amatörer"- som inte läser på vad det egentligen köper,så har tyvärr tillverkare olika produktionsserier ( beroende på beställare).

 

Så även då om en modell ser snarlik ut ( tom har samma namn), men att det finns då vissa tekniska differanser ( som många inte känner till).

Dvs bara för att det ex är en Madshus skida( ex Race skate speed), som säljs hos skistart- ÄR tyvärr inte samma skida som hos konkurrenterna- Absolut inte den sortering som finns hos dem större sportbutikerna.

( Det är lite av en OBS- kvalite på dessa skidor)

 

Det är precis av samma anledning som Du kan köpa en " standardutrustad" Volvo,VW, Skoda,Mersa ( eller vilket annat premiummärke som helst), men att beroende på handlare( Åf)- så finns det därmed också olika tillvalspaket.

 

Så förenklat så om Du helre väljer att köpa Electrolux( med 5års garanti), eller ElectroHelios( med 2 års garanti).

Det är som sagt samma fabrik som tillverkar detta,men endast priset som skiljer.

 

Precis som många kloka personer har fått erfara( får uppfattningen att dem är lika besvikna som mig självt)- och som även belyser min poäng till vem egentligen skistart vänder sig till

 

Eftersom Skistarts sortiment vänder sig till elitåkare ( eller i vart fall med någon form av tävlingsambition), så är det bara bortkastade pengar ( som om företaget medvetet/ har som affärside) att lura av konsumenter pengar.

 

Lika så verkar inte heller Skistart vara särskilt kundservicevänliga( servicemind)/ mån om att ha nöjda kunder.

På ren svenska så skiter skistart i sina kunder- och väljer istället för att ha nöjda ( återkommande kunder), så väljer företaget att konsekvent efterlämna besvikna kunder.

 

( Lite ironiskt så får jag uppfattningen att  skistart är ett gäng kluriga Norrlänningar,som Du absolut skall passa dig för)- på samma sätt som att Du ska passa dig för alla säljare på XXL.

 

Det kanske många inte känner till ( känner till sina konsumenträttigheter) är att fler borde göra som jag- nämligen att anmäla dem till ARN.

 

Dessvärre så blev detta till en besvikelse för mig,då som ARN resonerade:

- Att jag inte har kunnat bevisa vad det egentligen jag köpte. Därmed ocskå svårt för nämden att kunna avgöra om det mot förmodan föreligger något tekniskt fel.

 

- Däremot så höll nämnden med mig ( underförstått) att säljaren har brustit i att medleverera begripliga instruktioner.

Det blir som att sälja en vara utan fungerande manual( instruktionsbok).

Link to comment
Share on other sites

Vad min poäng är ( det jag vill betona):

 

Alla kanske är inte lika källkritiska som mig,men utifrån min uppfattning( hur jag uppfattar Skistart)- så är det ett gäng elitåkare

( entusiaster) som driver detta.

 

Det är bara att titta på deras marknadsföringsfilmer ( som finns till allmän beskådan på ex. Skistart.com).

Dem som är så naiva( inte vill förstå), får stå för dem.

 

Men hur som helst så har tyvärr många elitåkare en helt annan världsåskådning( inställning till livet) än oss andra.

Personligen så uppfattar jag måga elitåkare som just Besserwissers( som aldrig kan ha fel). Just för att dem förvisso kanske har( besitter teroerisk kompetens), men avsaknar praktisk.=

Att kunna kommunicera( göra sig förstådd)- på ett sådant sätt som gemene man förstår.

Som det är idag så verkar deras snack kretsa kring att försvara teroetiska modelle, snarare än att se till helheten( att vilja förstå sin kund).

 

Då eliten har ett helt annat tänk,så blir därmed också sortimentet därefter.

Många " amatörer"- som inte läser på vad det egentligen köper,så har tyvärr tillverkare olika produktionsserier ( beroende på beställare).

 

Så även då om en modell ser snarlik ut ( tom har samma namn), men att det finns då vissa tekniska differanser ( som många inte känner till).

Dvs bara för att det ex är en Madshus skida( ex Race skate speed), som säljs hos skistart- ÄR tyvärr inte samma skida som hos konkurrenterna- Absolut inte den sortering som finns hos dem större sportbutikerna.

( Det är lite av en OBS- kvalite på dessa skidor)

 

Det är precis av samma anledning som Du kan köpa en " standardutrustad" Volvo,VW, Skoda,Mersa ( eller vilket annat premiummärke som helst), men att beroende på handlare( Åf)- så finns det därmed också olika tillvalspaket.

 

Så förenklat så om Du helre väljer att köpa Electrolux( med 5års garanti), eller ElectroHelios( med 2 års garanti).

Det är som sagt samma fabrik som tillverkar detta,men endast priset som skiljer.

 

Precis som många kloka personer har fått erfara( får uppfattningen att dem är lika besvikna som mig självt)- och som även belyser min poäng till vem egentligen skistart vänder sig till

 

Eftersom Skistarts sortiment vänder sig till elitåkare ( eller i vart fall med någon form av tävlingsambition), så är det bara bortkastade pengar ( som om företaget medvetet/ har som affärside) att lura av konsumenter pengar.

 

Lika så verkar inte heller Skistart vara särskilt kundservicevänliga( servicemind)/ mån om att ha nöjda kunder.

På ren svenska så skiter skistart i sina kunder- och väljer istället för att ha nöjda ( återkommande kunder), så väljer företaget att konsekvent efterlämna besvikna kunder.

 

( Lite ironiskt så får jag uppfattningen att  skistart är ett gäng kluriga Norrlänningar,som Du absolut skall passa dig för)- på samma sätt som att Du ska passa dig för alla säljare på XXL.

 

Det kanske många inte känner till ( känner till sina konsumenträttigheter) är att fler borde göra som jag- nämligen att anmäla dem till ARN.

 

Dessvärre så blev detta till en besvikelse för mig,då som ARN resonerade:

- Att jag inte har kunnat bevisa vad det egentligen jag köpte. Därmed ocskå svårt för nämden att kunna avgöra om det mot förmodan föreligger något tekniskt fel.

 

- Däremot så höll nämnden med mig ( underförstått) att säljaren har brustit i att medleverera begripliga instruktioner.

Det blir som att sälja en vara utan fungerande manual( instruktionsbok).

Det här är ju för dumt att ens kommentera!

 

Link to comment
Share on other sites

Jag har returnerat rullskidor två gånger - inga problem - samt stavtrugor deras eget märke, som kortade staven 1 cm. Tänkte byta till Swix stavtrugor 10 mm och ville att de skulle mäta djupet på trugan till spetsen, men det "hade de inte tid med" Det kunde tagit max två minuter, så jag antar att de inte tyckte det var värt besväret. Beställde sen från Stadium efter att ha fått uppgift om att de gav samma längd som de söndriga Exeltrugorna.

Link to comment
Share on other sites

Nu blir jag extremt nyfiken här! Berätta gärna vad det är för ”tekniska differenser” mellan en Race Speed Skate köpt i ”en större sportbutik” jämfört med Skistart. Skulle dessutom vilja veta alla dessa butiker som har större sortering på skidor, jag kan nämligen själv bara komma på 2-3 stycken som ens kan tänkas ha liknande utbud.
Link to comment
Share on other sites

Det är precis tvärt om det du skriver, Skistart och några yttligare återförsäljare gör fabriksplock av skidor för att dom ska få skidor med jämn kvalitet och bra spannkurvor.

 

Köpte ett par Atomic Redster Carbon av Skistart för några år sedan och efter jag lagt min beställning fick jag ett mail om att dom inte hittade någon lämplig skida i deras lager. Jag fick frågan om det var ok för mig att vänta ca. 5-7 veckor så att dom kunde få en skida plockad på fabrik.

 

Detta tycker jag är väldigt seriöst, hade dom velat "lura" mig hade dom plockat något som kanske passar.

Link to comment
Share on other sites

Vad min poäng är ( det jag vill betona):

 

Alla kanske är inte lika källkritiska som mig,men utifrån min uppfattning( hur jag uppfattar Skistart)- så är det ett gäng elitåkare

( entusiaster) som driver detta.

 

Det är bara att titta på deras marknadsföringsfilmer ( som finns till allmän beskådan på ex. Skistart.com).

Dem som är så naiva( inte vill förstå), får stå för dem.

 

Men hur som helst så har tyvärr många elitåkare en helt annan världsåskådning( inställning till livet) än oss andra.

Personligen så uppfattar jag måga elitåkare som just Besserwissers( som aldrig kan ha fel). Just för att dem förvisso kanske har( besitter teroerisk kompetens), men avsaknar praktisk.=

Att kunna kommunicera( göra sig förstådd)- på ett sådant sätt som gemene man förstår.

Som det är idag så verkar deras snack kretsa kring att försvara teroetiska modelle, snarare än att se till helheten( att vilja förstå sin kund).

 

Då eliten har ett helt annat tänk,så blir därmed också sortimentet därefter.

Många " amatörer"- som inte läser på vad det egentligen köper,så har tyvärr tillverkare olika produktionsserier ( beroende på beställare).

 

Så även då om en modell ser snarlik ut ( tom har samma namn), men att det finns då vissa tekniska differanser ( som många inte känner till).

Dvs bara för att det ex är en Madshus skida( ex Race skate speed), som säljs hos skistart- ÄR tyvärr inte samma skida som hos konkurrenterna- Absolut inte den sortering som finns hos dem större sportbutikerna.

( Det är lite av en OBS- kvalite på dessa skidor)

 

Det är precis av samma anledning som Du kan köpa en " standardutrustad" Volvo,VW, Skoda,Mersa ( eller vilket annat premiummärke som helst), men att beroende på handlare( Åf)- så finns det därmed också olika tillvalspaket.

 

Så förenklat så om Du helre väljer att köpa Electrolux( med 5års garanti), eller ElectroHelios( med 2 års garanti).

Det är som sagt samma fabrik som tillverkar detta,men endast priset som skiljer.

 

Precis som många kloka personer har fått erfara( får uppfattningen att dem är lika besvikna som mig självt)- och som även belyser min poäng till vem egentligen skistart vänder sig till

 

Eftersom Skistarts sortiment vänder sig till elitåkare ( eller i vart fall med någon form av tävlingsambition), så är det bara bortkastade pengar ( som om företaget medvetet/ har som affärside) att lura av konsumenter pengar.

 

Lika så verkar inte heller Skistart vara särskilt kundservicevänliga( servicemind)/ mån om att ha nöjda kunder.

På ren svenska så skiter skistart i sina kunder- och väljer istället för att ha nöjda ( återkommande kunder), så väljer företaget att konsekvent efterlämna besvikna kunder.

 

( Lite ironiskt så får jag uppfattningen att  skistart är ett gäng kluriga Norrlänningar,som Du absolut skall passa dig för)- på samma sätt som att Du ska passa dig för alla säljare på XXL.

 

Det kanske många inte känner till ( känner till sina konsumenträttigheter) är att fler borde göra som jag- nämligen att anmäla dem till ARN.

 

Dessvärre så blev detta till en besvikelse för mig,då som ARN resonerade:

- Att jag inte har kunnat bevisa vad det egentligen jag köpte. Därmed ocskå svårt för nämden att kunna avgöra om det mot förmodan föreligger något tekniskt fel.

 

- Däremot så höll nämnden med mig ( underförstått) att säljaren har brustit i att medleverera begripliga instruktioner.

Det blir som att sälja en vara utan fungerande manual( instruktionsbok).

Det her er jo mest dumheter. Skistart har nok en del å gå på mht service, men de er en fullsortiment spesialistbutikk med produkter fra mosjonist til elite. Deres utvalg av ski er definitivt bedre enn vanlige, store sportsbutikker. Er kun Polder i Sverige som matcher Skistart. I Norge har vi noen få butikker som er større enn begge disse. Vil ikke dermed si at større nødvendigvis er bedre. 

 

Hvis du forholder deg til Skistart på samme måte som du legger ut usannheter her på Forumet så forstår jeg at de ikke orker å diskutere med deg, 

Link to comment
Share on other sites

Det her er jo mest dumheter. Skistart har nok en del å gå på mht service, men de er en fullsortiment spesialistbutikk med produkter fra mosjonist til elite. Deres utvalg av ski er definitivt bedre enn vanlige, store sportsbutikker. Er kun Polder i Sverige som matcher Skistart. I Norge har vi noen få butikker som er større enn begge disse. Vil ikke dermed si at større nødvendigvis er bedre. 

 

Hvis du forholder deg til Skistart på samme måte som du legger ut usannheter her på Forumet så forstår jeg at de ikke orker å diskutere med deg, 

 

Tack, du skriver det som de flesta tänker att det här är en kund som ingen sportbutik skulle kunna göra nöjd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...