Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Moraloppet


drivernicke

Recommended Posts

På Lördag är det moraloppet.
Tänker att det lär vara lite skidåkare på forumet här som ska köra.
Det jag undrar är lite hur snön är där uppe.
Gissningvis är snön lite transformerad och det blåst in mycket skräp.
Någon som åkt i Vasalopps arenan och har färsk rapport?
Törs man åka med Swix små trugor, brukar vara bättre än mellan om det är isigt.

Link to comment
Share on other sites

På Lördag är det moraloppet.

Tänker att det lär vara lite skidåkare på forumet här som ska köra.

Det jag undrar är lite hur snön är där uppe.

Gissningvis är snön lite transformerad och det blåst in mycket skräp.

Någon som åkt i Vasalopps arenan och har färsk rapport?

Törs man åka med Swix små trugor, brukar vara bättre än mellan om det är isigt.

Jag kommer åka. Det blir till att spänna bågen rejält, chansar på att gå riktigt hårt i början och får se hur kroppen svarar.

Små trugor lär fungera, det lär vara mestadels konstsnö i botten och spåren i vasaloppsarenan är alltid toppklass, framförallt med vädret som varit nu.

Link to comment
Share on other sites

Nu har jag inte kollat på några dagar, men de har väl bara lagt konstsnö till Gopshus? Jag åkte Hemus-Hökberg (det som fanns spårat då) i lördags och det var då förvånansvärt fina spår trots mildväder och blåst. Sen hur Oxberg-vägundergången ser ut vette fasen. Hoppas de fått mer snö där uppe..

Link to comment
Share on other sites

Tjena! Mitt resesällskap som skulle skjutsa upp mig från Mora imorgon har behövt ställa in. Efteranmälan på buss imorgon innebär tydligen att man inte kommer iväg förens 09:15 från Mora. Någon som haren plats över imorgon från Mora? Ersättning erhålles så klart!
Link to comment
Share on other sites

Tjena! Mitt resesällskap som skulle skjutsa upp mig från Mora imorgon har behövt ställa in. Efteranmälan på buss imorgon innebär tydligen att man inte kommer iväg förens 09:15 från Mora. Någon som haren plats över imorgon från Mora? Ersättning erhålles så klart!

Tjena! Mitt resesällskap som skulle skjutsa upp mig från Mora imorgon har behövt ställa in. Efteranmälan på buss imorgon innebär tydligen att man inte kommer iväg förens 09:15 från Mora. Någon som haren plats över imorgon från Mora? Ersättning erhålles så klart!

Jag har utrustning för jubileumsvasan som ska mot sälen. Kan du köra dem till oxberg? Nytjärade. 100 kr.

Link to comment
Share on other sites

Hej,

 

jag skall köra i morgon och är usel på vallning, några rekommendationer för fästvalla? ser ut att bli några minusgrader i starten och mot nollan i mora

Nu chansar jag, är inte i Mora, så får du bättre svar så dumpa det här. För några minus brukar jag köra med Swix VR 45 och om det är närmare nollan VR 50. Den senare kan frysa i så den brukar jag ta det försiktigt med. Har det fallit nysnö så är Rode multigrade lila perfekt för ett par minus
Link to comment
Share on other sites

Tuff seedning tycker jag. Om jag jämför med sedningen från Ulricehamnsloppet förstår jag ingenting.

Hur kan elit vara 10 min efter vinnaren i Ulricehamn som ej är landslagsåkare och elit i Moraloppet vara endast 3 min efter vinnaren?

 

Ingen koll på hur det är i just dessa loppen: Men jag vill ha det till att grundprincipen  som seedningskommitén ofta kör på är att elitgränsen dras framför första åkare som står i led1? Kommer det brytet tidigt blir ju då seedning ofta tuffare. Och givet omvänt: sent -> tacksam seedning.

Link to comment
Share on other sites

Tycker Moraloppets seedning ser ganska normal ut om man jämför med andra lopp i år. Ulricehamnsloppet däremot har dom antingen skrivit fel eller gjort en ordentlig tankevurpa, för den är otroligt generös.

Ja, det känns som att de har skrivit fel på Ulricehamnsloppet. Jag var ju med och åkte, och jag tycker att leden är förskjutna ett snäpp åt det lättare hållet hela vägen. Det är inte gränsen till led 1 som borde gå vid 2:10 utan gränsen för led 2.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det känns som att de har skrivit fel på Ulricehamnsloppet. Jag var ju med och åkte, och jag tycker att leden är förskjutna ett snäpp åt det lättare hållet hela vägen. Det är inte gränsen till led 1 som borde gå vid 2:10 utan gränsen för led 2.

 

Seedningen i Ulricehamn är ändrad nu, den va väldigt generös innan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...