Min träning inför min vasaloppsdebut 2022: Nattvasan 90 + Vasaloppet 90
Postad 02 mars 2022 - 20:59

Det finns ett krav på 1 liter vätska i starten.
Det kommer att serveras vätska på flertalet ställen men det är självbetjäning som gäller.
Därför borde man komma långt på 1 liter vätska i bältet.
Det har inte snöat en gnutta runt Mora senaste veckan. Körde ett pass i Grönklitt igår och det var helt fantastiskt glid enl mig.
Det kommer att gå undan på nattvasan då det kommer vara lagom kallt på natten och fina spår.
Solen har legat på och värmt upp spåren.det blir fint när blötsnön fyset på natten!
Postad 05 mars 2022 - 04:33

Vi unnade oss lite pauser på kontrollerna.
Glidet var grymt bra!
Även fästet var grymt bra upp för backarna..kunde enkelt diagonala upp för de flesta backarna.
Denna gången inhandlade jag några Enervit Cola gel. Har aldrig använt mig av detta förut. Tog en i oxberg, gopshus, läder, Hökberg. Det hjälpte verkligen bra!
Känns bra i kroppen! Nu ska jag sova sen blir det att ladda upp imorgon inför Vasaloppet på söndagen.
Fint att ladda upp med lite mer thaimat innan läggdags

Postad 06 mars 2022 - 21:17

Vasaloppet och Nattvasan gick fint!
Nattvasan 6:38 fredag
Vasaloppet 6:34 söndag.
Jag startade i startled 6. Nästan längst bak i startledet.
Det var trångt i backen. Sista 100 metrarna lyckades jag hitta en lucka och sprang förbi ett 100 tal åkare.
I slutet av backen såg jag många från startled 5.
På myrarna gick det fantastiskt fint!
Lyckades köra om ca 200 åkare mellan högsta punkten och Mångsbodarna.
Väl i Risberg lyckades jag köra om ca 60 åkare till.
Jag är mycket glad över Move bindningarna som gör att jag kunde flytta fram bindningarna och få bra fäste ända till Risberg.
Fram mot Evertsberg var tufft..jag hade en svacka då
Gick tungt. Tappade inte nämnvärt med placering men det var tufft.
Sträckan Evertsberg Hökberg är mest en transport sträcka. Inget nämnvärt att prata om. Fick bra energi uppför backarna innan oxberg och kände mig otroligt stark.
Hökberg - Eldris
Mina tidigare erfarenheter är att detta är tuffaste sträckan. Jag hade den inställningen och då kändes det plötsligt väldigt bra!
Jag flyttade bak bindningen för att få bra glid då det var slaskiga is spår. Här hade jag enorm nytta av min långdistans träning. Jag hade kände att jag hade otroligt stark kraft här.
Jag stakade på ganska bra ner till Eldris där jag tog en koffein gel och en kaffe.
Efter Eldris fick jag nästan rysningar av koffeinet och fick ännu mer kraft. Jag stakade om ca 25 personer till sen var jag i mål!
Jag lyckades köra om 495 åkare mellan högsta punkten och målet. Blir nog ca 700 med om jag körde om i första backen.
Känner mig otroligt nöjd!
Jag märke att jag stack ut då jag har en teknik där jag Klæbo-springer upp för alla backar och avancerar otroligt mycket åkare på så sätt.
Jag har mycket hög mjölksyretröskel i benen därför fungerar detta mycket bra för mig . En extremt härligt känsla att ha kraft att ta i och springa allt vad jag kan upp för backarna.
Jag är mycket nöjd med min placering som blev 3773. Det var ju trots allt mitt första Vasalopp . Dessutom hade jag nattvasan i kroppen.
De var allt för mig. Hoppas att min skid satsning har varit intressant att följa.

Postad 07 mars 2022 - 06:45

Berätta gärna framöver hur det går - för du satsar väl vidare?
Postad 08 mars 2022 - 13:58

Grattis! Det har varit superintressant att följa dina satsning, kul att du har delat med dig.
Berätta gärna framöver hur det går - för du satsar väl vidare?
Kul att du gillar det.
Jag kommer att åka skidor månaden ut för att hålla konditionen på topp. Dock Inte lika omfattande som före Vasaloppet.
Eftersom siktet är inställt på en Svensk Klassiker så kommer fokus ligga på cykling. (Vätternrundan). Eftersom ingenting ska göras enkelt så är planen att genomföra loppet med en enväxlad militär cykel från 50 talet

Postad 08 mars 2022 - 14:21

Kul att du gillar det.
Jag kommer att åka skidor månaden ut för att hålla konditionen på topp. Dock Inte lika omfattande som före Vasaloppet.
Eftersom siktet är inställt på en Svensk Klassiker så kommer fokus ligga på cykling. (Vätternrundan). Eftersom ingenting ska göras enkelt så är planen att genomföra loppet med en enväxlad militär cykel från 50 talet
Den planen hade jag 1978, men efter lite träning insåg jag att det skulle ta alldeles för lång tid. Jag lånade en växelcykel och tränade 30 mil och åkte på 14 tim. Betr. vasaloppet tränade jag långt ifrån dina distanser, oftast 15 km någon gång 20 km och låg oftast på 6-6,5 tim, tre ggr under 6 tim. Men å andra sidan tävlade jag nästan varje helg både på korta och långa sträckor, vilket var mitt huvudfokus, vasaloppet var bara en extra bonus. Men det är andra tider nu.......
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar