Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Nyckelbensbrott och hinna Vasan?


KrW

Recommended Posts

Jeg bröt mitt nyckelben för 9 dagar sedan och opererade 3 dagar efter. Har redan kört stakmaskin 2 dagar nu och skal strax köra et pass i dag också. Kör bara med den andra armen och några minuter superlugnt med båda. Birkebeineren har blivit kansellerad 2 år (gick QR-Birken förra året) och Vasan kunde jag inte åka i fjor då jag är norsk. I år skulle äntligen bli min sjans at åka båda, men nu kan det bli svårt. Typ nästan 7 och 9 veckor efter operationen. 

 

Någon med ärfarenhet om hur snabbt man kan belasta armen och återvända til skidåkning och även åka typ Vasan? Min plan var blanka skidor på båda loppen. Utan operation ville min sjans vara 0%, nu med operation ser jag at det finns en liten liten sjans, men då kan jag inte vänta 6 veckor utan träning på den armen.

Link to comment
Share on other sites

Hon sa belastning upp til vikten av en kaffekopp i 6 veckor. Träna rörlighet upp til maks 90 grader fram och sidan. Redan 4 dagar efter kunde jag lyfta kaffekoppen och kan inte fatta at jag nått min maksbelastning efter 4 dagar. Jag må nok vara mycket mycket lugn i uppträningen dom första 2-3 veckorna och fokus på träning som inte använder den armen.
Link to comment
Share on other sites

Jag tycker att du ska låta nyckelbenet läka i lugn och ro och ha en dialog med din läkare och fysioterapeut. Att åka skidor i 90 km är rätt extremt även om nycketbenen är hela och även om benet skulle hålla så riskerar du att dra på dig andra skador om du ska kompensera för det opererade nyckelbenet. VL är kul men det kommer ett nytt lopp nästa år också.

Link to comment
Share on other sites

Tack, väldigt bra svar från alla tre! Troligen borde jag dra ner mina förhoppningar några steg. 

 

Det är presis historier som din Tjyvsläpp som gör at jag får lite motivation om at det inte är 100% körd. Jag har tränat up mig för Birken snart 3 gonger och Vasan 2 gonger (korona-avlysningar). Känns lite tungt at börja en fjärde gong. (Nästan 6 dagar i väckan et helt år).

 

Jag läste om en som sa han åkte cykel-Birken 4-5 veckor efter nyckelbenoperation. Han skrev at det kanske var lite tidligt, men det gick. 

 

Tjyvsläpp, hur tränade du upp dig för at hinna endurotävlingen? (cykel eller motorcykel?)

Link to comment
Share on other sites

Jag vilade så mycket jag kunde för att underlätta läkningen. Provade veckan innan att cykla och kände då ingen smärta vilket gjorde att jag tordes åka motorcykel också.

Känner ingen smärta nu när jag åker skidor däremot smärtar det när jag går längre promenader!

Du märker direkt om skidåkning fungerar eller inte.

 

 

Skickat från min iPad med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det blev Vasaloppet. 6v 5d efter operasjonen. Trengte värkligen tiden, så glad det inte var en vecka tidligare.

 

Startade i Led 3. Ungick krasjen i början, men gled bak til Led 4 och delvis 5 vid inngång til backen. Ganska mycket köande första halvan av loppet, så svårt at åka i kapp många, men från första passering och til målgång åkte jag i kapp nästan 2000. Tid 5t 3m. Kunde kanske åkt nästan 30min snabbare utan köande, men supernöjd at jag fullförde loppet och på medaljtid.

 

Skal inte anbefala andra at åka så kort efter skada. Jag tränade så bra jag kunde innför loppet med stakmaskin en hand, fjäderlett med 2 ibland, cykel och sit ups. Gradvis mer med båda siste 2 veckorna och ganska mycket på snö på slutet.

 

Egentligen skulla jag til røntgen 3 dagar efter Vasan, men jag fick komma in 10 dagar innan. Jag var mycket bekymrad om jag hade gjort illa mig med lösa skruvar eller ben på fel plats, men bilderna visada at det fortfarande var på plats. Full läkning av alt kan ta även 1 år.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...