Jump to content
längdskidor, rullskidor, skidvalla & skidkläder från skistart

Frågar åt en kompis: finns BURK som funkar när man borde ha haft klistergrund??


MC Hammer

Recommended Posts

Åkte igår kväll på Ågesta konstsnöspår. Har bara åkt skejt där tidigare men denna gång skjutsade jag en vän som skulle åka lopp. Eftersom det var tävling var det fler klassiska spår dragna och därför skippade jag skejtskidorna och tog ett träningspass tradd medans loppet pågick.

gammal konstsnö.
Hade varit lite på plussidan klart och fint väder på dagen.
På kvällen 2-3 minusgrader

Snabba spår halv-hårt halv-blankt. Inte isräls. lätt fuktigt i spåren.

Jag hade en violett klister (KX35) sedan tidigare som jag bara täckte med lite Rode violett burk. Funkade bra.

Hon ville åka loppet med sitt enda par vallningsskidor. Hennes pappa (van vallare) hade hjälpt henne fixa bra glidprepp och en grund-burkvallning för fästet nån vecka tidigare men han var inte tillgänglig för att valla just för det aktuella föret denna kväll. Hon la på nån burk hon valt bara genom att kolla temp-angivelsen. Funkade inte alls utan klistergrund. Hon blev tvungen att köra loppet på sina skins som hade mycket sämre glid trots bakflyttad bindning.

Efteråt gick jag igenom den vallning som jag hade haft. Men hon har inget klister och verkade ganska ointresserade av att hålla på med klistervallning öht. Vill klara sej med ett par vallningsskidor och pappans grundbrukprepp.. som hon sedan bara kan komplettera själv med dagsaktuell burk.

Jag tänker som Farbror Barbro: finns inga genvägar. Men jag förstår också den praktiska aspekten ur hennes perspektiv.

Finns det någon burkvalla som hade funkat utan klistergrund i sådana förhållanden ??

Eller borde hon ha tejp på vallningsskidorna??

Link to comment
Share on other sites

Jag tror knappast att någon burk hade fungerat den kvällen.

 

Tejp kan bli lika fel som skins i vissa förhållanden, den fungerar oftast men är en generalisering med begränsningar (t ex nysnö).

 

Jag håller med om att det inte finns genvägar på vallningsbara skidor. Möjligtvis förenkla alternativen med färre vallor men det hade du ju redan gjort... violett klister plus violett burk är inte krångligt och helt standard för ett konstsnöspår. 

 

Idag väljer man väl skins om man inte vill valla (klister & burk) eller möjligtvis stakar. Tejp är alltid ett alternativ som förenklar vallningen men ger ju andra begränsningar som du inte har med skins.

Låter som om hennes skins är lite för mjuka?

Link to comment
Share on other sites

Åkte igår kväll på Ågesta konstsnöspår. Har bara åkt skejt där tidigare men denna gång skjutsade jag en vän som skulle åka lopp. Eftersom det var tävling var det fler klassiska spår dragna och därför skippade jag skejtskidorna och tog ett träningspass tradd medans loppet pågick.

 

gammal konstsnö.

Hade varit lite på plussidan klart och fint väder på dagen.

På kvällen 2-3 minusgrader

Snabba spår halv-hårt halv-blankt. Inte isräls. lätt fuktigt i spåren.

 

Jag hade en violett klister (KX35) sedan tidigare som jag bara täckte med lite Rode violett burk. Funkade bra.

 

Hon ville åka loppet med sitt enda par vallningsskidor. Hennes pappa (van vallare) hade hjälpt henne fixa bra glidprepp och en grund-burkvallning för fästet nån vecka tidigare men han var inte tillgänglig för att valla just för det aktuella föret denna kväll. Hon la på nån burk hon valt bara genom att kolla temp-angivelsen. Funkade inte alls utan klistergrund. Hon blev tvungen att köra loppet på sina skins som hade mycket sämre glid trots bakflyttad bindning.

 

Efteråt gick jag igenom den vallning som jag hade haft. Men hon har inget klister och verkade ganska ointresserade av att hålla på med klistervallning öht. Vill klara sej med ett par vallningsskidor och pappans grundbrukprepp.. som hon sedan bara kan komplettera själv med dagsaktuell burk.

 

Jag tänker som Farbror Barbro: finns inga genvägar. Men jag förstår också den praktiska aspekten ur hennes perspektiv.

 

Finns det någon burkvalla som hade funkat utan klistergrund i sådana förhållanden ??

 

Eller borde hon ha tejp på vallningsskidorna??

 

Tejp funkar ju ungefär som att ha lagt två lager blå burk ovanpå lila klister. Hade helt klart varit ett bättre val - och är allmänt mer universellt än burk. Se'n kan du ju lägga tunna lager av burk ovanpå tejp, tejp (o sliten tejp) är en utmärk grund. (Du kan ju lägga klister på tejp också. men det ville hon ju inte). Känner inte till nån burk som biter så bra utan att man har klister under burken.

Link to comment
Share on other sites

violett klister plus violett burk är inte krångligt och helt standard för ett konstsnöspår. 

 

Idag väljer man väl skins om man inte vill valla (klister & burk) eller möjligtvis stakar. Tejp är alltid ett alternativ som förenklar vallningen men ger ju andra begränsningar som du inte har med skins.

Låter som om hennes skins är lite för mjuka?

För dej och mej är det väl inte krångligt men många är bekväma.. Bara kolla på facebook. alla frågor besvaras mestadels med "lämna in", "lej bort" etc. tex om nån ska kapa ett par stavar eller annan trivial grej.

 

Sedan jag övergick till att mestadels skejta har jag fått ökad förståelse för den där bekvämlighetsgrejen. Kul att åka med fäste enstaka pass, men jäkligt osugen på att kladda klister varken åt mej själv eller nån annan. Vet ej hur jag hade gjort om det inte vore för att jag hittade ett par som hade gammal klistervallning kvar från förra säsongen.

 

Jo du har rätt i att spannet på skinsen borde kollas upp.

Link to comment
Share on other sites

Men ibland hjälper inte ens klistervallning på isig konstsnö. I tisdags hade jag vallat efter konstens alla regler; lila grund, Swix röd 0-5 och ytterst K45 silverklister, men skidorna fäste inte ändå, så jag fick staka. På slutet testade jag skinskidorna och de hade bergfäste, men gled mycket sämre. Borde nog täckt med Rex silver eller Vauhti silverminus, men jag vill inte slösa med de superklistren, då de har upphört att tillverka dem.

Det är svårt att ge något exakt råd, när man inte sett snön i spåren.

Link to comment
Share on other sites

För dej och mej är det väl inte krångligt men många är bekväma.. Bara kolla på facebook. alla frågor besvaras mestadels med "lämna in", "lej bort" etc. tex om nån ska kapa ett par stavar eller annan trivial grej.Sedan jag övergick till att mestadels skejta har jag fått ökad förståelse för den där bekvämlighetsgrejen. Kul att åka med fäste enstaka pass, men jäkligt osugen på att kladda klister varken åt mej själv eller nån annan. Vet ej hur jag hade gjort om det inte vore för att jag hittade ett par som hade gammal klistervallning kvar från förra säsongen.Jo du har rätt i att spannet på skinsen borde kollas upp.

Det är jobbigt att träna .

Jag har inte kommit till förenkling än är alldeles för prylfixerad och en väl utförd burktäckt klistervallning tar inte lång tid när vallabordet är uppställt. Men alla har sin situation och för mig så ligger nog mest i investeringsbiten jag vill använda allt jag har innan jag skaffar mer eller byter… antagligen därför det inte finns stålsickling hos mig…

Link to comment
Share on other sites

Det är jobbigt att träna .

Jag har inte kommit till förenkling än är alldeles för prylfixerad och en väl utförd burktäckt klistervallning tar inte lång tid när vallabordet är uppställt. Men alla har sin situation och för mig så ligger nog mest i investeringsbiten jag vill använda allt jag har innan jag skaffar mer eller byter… antagligen därför det inte finns stålsickling hos mig…

Jasså jag trodde att orsaken var nåt problem med din frysbox

Link to comment
Share on other sites

Jasså jag trodde att orsaken var nåt problem med din frysbox

Ska man ha en sådan också? Då dröjer det ännu längre innan jag kommer dit .

Skämt åsido så har jag svårare att få till träningstiden än vallningstiden (några minuter).

Inga motivationsproblem till vare sig vallning eller träning, bara för mycket jobb…

Link to comment
Share on other sites

Jag var på amatörlängdläger här om året. En av ledarna ville absolut inte prata klister för att det var för besvärligt och kladdigt.

Han framhöll istället "Gul index", och ansåg det vara en klassiker som idag skulle finnas kvar som "SkiGo orange burk". Jag har inte fått det bekräftat från annat håll

Jo, Gul Lindex är en klassiker för knepiga fören - snö/snöblandat regn runt nollan, och blev till SkiGo orange. Men den täcker inte alla konstiga blötfören, den har inte tillräcklig slitstyrka i isigt eller riktigt grovkornig blötsnö till exempel.

Link to comment
Share on other sites

Kanske testa sprayklister? Det är ju inte svårare än att hantera en burkvalla.

 

Jeg har kjøpt Rex flytende klister før denne sesongen, de har svamp for påføring. Det er kanskje enda mer praktisk enn spray, hvor det kommer litt overalt? Flytende Rex Gold høres ut som en bra løsning for de omtalte forholdene.
Link to comment
Share on other sites

Jeg har kjøpt Rex flytende klister før denne sesongen, de har svamp for påføring. Det er kanskje enda mer praktisk enn spray, hvor det kommer litt overalt? Flytende Rex Gold høres ut som en bra løsning for de omtalte forholdene.

Jag tror att det är en Swix-spray jag har. Precis samma metod. En burk med en rejäl svamp som man trycker mot belaget och då "sprejas" klistret ut och stryks på med svampen. 

Link to comment
Share on other sites

Men ibland hjälper inte ens klistervallning på isig konstsnö. I tisdags hade jag vallat efter konstens alla regler; lila grund, Swix röd 0-5 och ytterst K45 silverklister, men skidorna fäste inte ändå, så jag fick staka. På slutet testade jag skinskidorna och de hade bergfäste, men gled mycket sämre. Borde nog täckt med Rex silver eller Vauhti silverminus, men jag vill inte slösa med de superklistren, då de har upphört att tillverka dem.

Det är svårt att ge något exakt råd, när man inte sett snön i spåren.

Kan det vara silverklistret som ställde till det? Jag tycker det biter dåligt om man blandar i lite för mycket silver i åkklistret om det är isiga spår.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Kan det vara silverklistret som ställde till det? Jag tycker det biter dåligt om man blandar i lite för mycket silver i åkklistret om det är isiga spår.

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ja, K45 har inte mycket bett, har åkt med det täckt med blå super när det kommit 1 cm nysnö i isigt spår. Men det var bra att vallningen i tisdags inte fungerade, ty då tvingades jag att staka uppför och tom gubben klarade det tack vare att det gick så lätt. Efter 45 min trött i armar och buk och berömde mig själv för att jag stakade rätt, men tröttheten berodde inte på rätt teknik utan på att coronan bröt ut, hjälpte inte att jag bytte till skin, blev mer och mer matt. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det är en Swix-spray jag har. Precis samma metod. En burk med en rejäl svamp som man trycker mot belaget och då "sprejas" klistret ut och stryks på med svampen. 

Det er ikke helt det samme. Swix sin er på trykkbeholder og inneholder drivgass/aerosol, i tillegg til klister oppløst i et løsemiddel. Rex har bare har løsemiddel og ingen trykkbeholder. Før brukte jeg Swix sin base cleaner som kom på sprayboks, men etter å ha opplevd flere tilfeller hvor drivgassen forsvant før boksen var tom, så kuttet jeg ut alt av sprayprodukter...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...